Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 69 ggr
Elin16
7/23/22, 4:55 PM

Sand/soil

Hej!

Vi ska införskaffa ett aquael leddy 75 (105L) efter att inte haft akvarium de senaste åren, funderar nu på vad för typ av substrat som är bäst. Hade julas blästersand i det gamla lido 200 som jag tom ihärdigt sköljde innan men ändå klarade sig inte corysarna trots att jag försökte i två omgångar. Även växterna mådde sisådär, måste ha fått en dålig påse…

Vill gärna ha corysar och/eller khuli så det blir nog sand denna gång också, men vågar man testa julas igen eller är biltemas ett säkrare val? Har även funderat på soil då räkor även är intressant samt att jag funderat på mörkare substrat, fungerar det att ha corys med soil eller mår de ej bra av de? Mörk sand har jag hört inte fungerar med räkor…

Det här med substrat är verkligen en djungel..

  • Redigerat 7/23/22, 4:56 PM av Elin16
Annons:
Nephi
7/23/22, 5:28 PM
#1

Jag gillar personligen Easy Care Substrate (ECS) har både nano och ”normal”, den normala har jag blandat ut med lavasten vilket ger en härlig effekt 😁 Däremot vet jag inte hur det funkar med Pansarmal, Khuli och räkor går det utmärkt med


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Elin16
7/23/22, 8:20 PM
#2

#1: intressant! Har du någon bild?

Nephi
7/23/22, 8:37 PM
#3

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1527701/nephis-akvarietrad-4

Finns lite bilder i mina akvarium trådar 😁
Missade att jag har JBL Manado istället för ECS i det stora akvariumet uppblandat med lava Sten, men Manado och ECS är hyfsat likvärdiga


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Upp till toppen
Annons: