Annons:
Etiketterakvarium-och-fiskarkampfisk
Läst 105 ggr
J
2022-06-05 13:45

Sjuka kampfiskar med trasiga fenor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!
Vi har haft fyra stycken kampfiskhonor i vårt akvarium på 180l sedan oktober i fjol. Det finns även lite andra fiskar i akvariet. Just kampfiskarn har sedan januari med jämna mellanrum, en i taget, blivit trötta, stilla vid ytan eller botten fått trasiga fenor och sedan dött. Bifogar ett par bilder. Växter och övriga fiskar mår prima. Senaste gången trodde vi det var Columnaris (lite ludd runt kampfiskens mun) och medicinerade en omgång med eSHa 2000. Fisken dog dock. Nu är en ny Kampfisk drabbad. Har isolerat den och medicinerar bara den. Kör vattenbyten ca 1 gång i veckan och har blandad i föreskriven mängd salt. Finns det någon expert här som kan med hjälp av bilderna våga sig på ett utlåtande om jag är rätt ute? Den är min sons akvarium och jag vill gärna hjälpa honom.

Tack på förhand!

Mvh Jolo

Annons:
Nephi
2022-06-05 13:53
#1

Har du sett något om Kampfiskarna jagar varandra och nyper varandra?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

J
2022-06-05 17:00
#2

Ja, ibland. I och med att det alltid är en Kampfisk i taget som blir risig så kanske det vid varje given tidpunkt finns en ”hackkyckling ”. Men den verkar också bli sämre av sig självt så att säga. Hade den isolerad ett par dagar och nu är den eländigare än någonsin.

Nephi
2022-06-05 17:30
#3

#2: jag misstänker hackkyckling och att stressen äter iväg på immunförsvaret. Karantän med katappa löv och alkottar samt försöka få undan den som hackas på betydligt tidigare. Rekommenderar även att slänga i något katappalöv och någon alkotte vid vattenbyte då det hjälper slemhinnorna och att läka fenor ☺️

Se även till att få i lite mera gömställen, kan även behövas några fler honor för att sprida up aggressionerna


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

J
2022-06-05 19:57
#4

Tack för dina kommentarer! Tyvärr dog kampfisken nu i eftermiddag. Vi agerade nog lite sent. Var får man tag i katappa löv och alkottar?

Nephi
2022-06-05 20:05
#5

#4: Finns i dem flesta akvariumbutiker :)

Amazon, zoo.se, shrimps.se är förslag på några online som kan ha

https://www.shrimps.se/sv/22-naturprodukter


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Naturprodukter, catappalöv, mineralstenar, allt här är 100% helt naturellt och organiskt.
J
2022-06-06 20:42
#6

Tusen tack igen för tipsen! 🙏🏼

Annons:
Upp till toppen
Annons: