Annons:
Etikettallmänt
Läst 169 ggr
Herveaux
2022-02-04 18:00

Hur började intresset?

Jag snubblar ofta in här via nya inlägg som dyker upp under 'Senast på iFokus' och tycker det är intressant att läsa här inne. Härlig stämning. 🥰

Så nu undrar Nyfiken i en strut; minns ni hur ert intresse för akvariefiskar började?
Var det någon annan i familjen, släkten eller kompisgänget som också höll på med akvarier eller upptäckte ni det på egen hand så att säga?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Nephi
2022-02-04 18:08
#1

Pappa har alltid haft ett litet akvarium så länge jag kan minnas, men mitt eget intresse började först när klassen (åk4-6) fick ett akvarium med blackmolly från lärarens granne ☺️

Jag föll för mollysarna och köpte mig mitt eget 54L, blev dock världens fisksoppa med diverse problem och sjukdomar så efter ca två år lades det ned.
Har väl pysslat lite smått med akvariumen hemma hos föräldrarna och morföräldrarna genom åren men mitt eget intresse fick nytt liv när jag hittade aquascaping för vad jag tror är lite över två år sen 🤔
Började med en ”total renovering” av morföräldrarnas akvarium för att sen skaffa mig ett eget 70L ☺️ Var uppe i 8 akvarium en period men är nu nere på 3 stycken igen vilket är ganska lagomt


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
2022-02-04 18:48
#2

Är uppvuxen med akvarium (brukar säga jag hade akvarium redan innan jag föddes :P).
Både min mamma och pappa hade akvarium innan dem träffades så det var självklart att ha akvarium när de flytta ihop. När jag var bebis satte dem mig ofta framför akvariet för att få en lugn stund :P
När min brorsa (som är fyra år äldre än mig) tog över skötseln av akvariet när han var kanske 10 år så hjälpte jag också till (mina föräldrar hade vid det laget tröttna på att ta hand om det). När han senare införskaffa ett större akvarium (minns inte ålder) så övertog jag det gamla akvariet. Det bytte jag sedan ut mot ett större (som jag fortfarande har kvar).

Blev extremt sjuk vid ett tillfälle under längre tid och som "tröst" skaffade jag mig ett mindre akvarium också (också kvar) och min före detta kille/sambo/särbo blev sugen på akvarium och fick överta ett från min mammas väninna (det akvariet har jag numera).

Vi flyttade ihop (ner till Skåne för att plugga) och jag hade med mitt lilla och han hade med sitt akvarium (mitt andra stod kvar och igång hos mina föräldrar) och där skaffa jag ett akvaterrarium (det fick dock inte följa med vid nästa flytt).
När jag flytta tillbaka till Stockholm (och jag och killen flytta isär) tog jag hans akvarium med mig och det som stod kvar hos föräldrarna flyttades med. Därefter har jag fått överta flera akvarium från min kusin när de drog ner på och senare slutade med fiskar så har nu 6 akvarium i varierad storlek (45-220l) + 3 Nano Akvarium (8-30l). Dock bara fyra stycken igång just nu.

Brorsan har fortfarande kvar sitt akvarium också.

Har lite svårt att tänka mig ett liv utan akvarium eftersom jag aldrig varit utan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

TccT
2022-02-04 21:11
#3

Får skylla på olika amfibier och ankor att jag drabbades av akvariesjukan. Vi hade en plastbassäng för barn på gräsmattan åt två ankor. Alla möjliga små vattenbaggar tyckte tydligen den såg mysig ut🙂 Skaffade ett ca 80L och håvade in baggar som variation åt paddor och grodor. Men det lyckades alltid smita småkryp😁 Fick bli fisk i det ist och sen var det kört. Har för mig Eldstjärt och Corydoras splendens, Brochis då, var bland dom allra första.

Alion98
2022-02-05 14:06
#4

Mitt första "akvarium" var en guldfiskskål med några yngel jag fick från en vän vars pappa ägde en djuraffär. Gick hemskt dåligt, ingen berättade för mig hur man skulle ta hand om fisk, tanken var typ de ska vara i vatten och se fina ut. Så när akvariet blev "smutsigt", flyttade jag fiskarna till en annan skål… gick till köket för att tvätta det gamla skålet sen medan den är fylld med vatten och blöt försökte jag ta den tillbaka till vardagsrummet. Det gick som ni kan tänka er, jättedåligt. Påväg dit tappade jag skålet och skar mig hemskt illa på båda händer och svimmade på golvet. Som tur någon var hemma och de hittade mig i en pöl av blod och vatten… hehe men slutade aldrig älska fiskar.

När jag var äldre och hade flyttat till Sverige fick jag ett 60l akvarium, sen skaffade jag ett till 60l akvarium ( som man gör, skaffa fler bara). När jag flyttade hemifrån dock sålde jag de gamla akvarien och skaffade ett 20l akvarie istället, som jag nu haft i några år.

Draken
2022-02-06 12:53
#5

Brorsan hade akvarium redan när han bodde hemma. Han hade en kompis som hade en zooaffär, och där hängde jag både sent och tidligt. Mina föräldrar tyckte att det räckte med brorsans akvarium( det stog i hallen), så vi behövde inga fler till min stora sorg.

När jag fyllde 12 så hade de tydligen tänkt om, för jag fick ett akvarium i födelsedagspresent. Ett litet som jag kunde ha i mitt rum. Det blev världens fisksoppa 🥴 Guppy, Molly, Platy etc. i ett 60 l (tror jag det var) akvarium 🥴

Sedan dess har jag haft akvarium mer eller mindre. har varit uppe i 9 burkar, i varierande storlek från 40 till 720 liter, som mest. Just nu har jag 5 igång men bara 3 med fiskar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: