Annons:
Läst 95 ggr
N
2022-01-29, 16:45

Sjuk guldfisk

Hej, kanske någon kunnig kan hjälpa en Guldfisk. Jag vinterförvarar min brors guldfiskar i ett 500 l akvarium i källaren. Ca 17 grader. På sommaren bor de i en lite för grund trädgårdsdamm.
Det är fyra fiskar, den största ca 15 cm, den lilla ca 10 cm och två ungar 2-3 cm. Bottenfilter + pump med syresten. Inga växter - de är uppätna. Grus, stenar, gömställen finns. Stark lampa i taket, blir tänt och släckt lite oregelbundet när jag glömmer bort dem. De får ca 1 tsk guldfiskmat och lite flakes till de små per dag. Allt uppätet på ett par minuter. De stora är glupska.
Nu har den största blivit slö. Brydde sig inte om mat idag. Simmar rakt men sakta och nära botten. Fenorna lite hängiga. Den har ett par vårtor vid fenorna, men jag har för mig att det kan vara leklust? Stämmer det?
Vad kan jag göra? Byta en del av vattnet? Jag har börjat suga upp skräp från bottnen. Borde de ha ett filter till? Ska de ha salt i vattnet, i så fall hur mycket? Bör jag ge dem lite grönsaker, i så fall vad?
Jag kan nästan inget om fiskar som ni märker, men vill göra mitt bästa för de djur jag har vårdnaden om.

Annons:
Nephi
2022-01-29, 17:01

Hur ofta byter du vatten och hur mycket?

Ett extra vattenbyte kan du absolut göra och se om han piggar på sig, tyvärr har jag ingen aning om vad som kan vara fel 😊

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Dagnykatt
2022-01-30, 15:49

Du kan ge grönsaker i form av kokta morotsbitar, ärter utan skal, broccoli etc. Allt ska vara kokt/mjukt för att de ska kunna äta. Det som finns kvar av grönsakerna dagen efter så plockar man bort och slänger. Jag ger grönsaker någon gång ibland, det är bra för att förebygga förstoppning, men smutsar ner vattnet ganska mycket. Jag har inga guldfiskar, så kan inte säga om du måste ge grönsaker åt dessa, men det är ett bra komplement till de flesta fiskar.

Har för mig att guldfiskar kan drabbas av svamp och bli slöa. Ser du någon vitaktig beläggning någonstans? Försök göra ett vattenbyte, testa byta ca hälften av vattnet. Viktigt är att det nya vattnet är samma temperatur som vattnet i akvariet.

Upp till toppen
Annons: