Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 135 ggr
Dagnykatt
1/5/22, 2:45 PM

Fel på platy

Fick för några månader sedan ett gäng platys av en bekant. Hon hade för många och jag hade för få. Båda har väl av den inavlade sorten som Platy blir när de är i ett akvarium. Nu till problemet, jag har nu under någon veckas tid (ca 2 veckor) haft problem med 3 stycken av de fiskar jag fått. De har varit i olika storlekar och alla 3 har haft samma problem. Från ingenstans så märker jag att platyn verkar som "förlamad" i bakdelen. Den använder liksom bara fenorna framme på kroppen, medan bakdelen är orörlig. Sedan ser det ut som att fiskens bakdel flyter upp, så den står med nosen neråt. De 2 första som fick detta fel har jag avlivat, i tron om att det varit något fel på simblåsan. Men nu då en tredje fisk fått samma problem, så börjar jag ana ugglor i mossen. Personen jag fick dem av har inte märkt av något liknande.
Allt är i övrigt i bra skick i akvariet, vattenvärden ok, varit igång i 2 års tid, 200 l med Platy, 2 Ancistrus och Eldstjärt. Vet någon vad detta är eller om detta är någon sjukdom som jag missat?

Annons:
Draken
1/6/22, 12:43 PM
#1

Min första tanke var just simblåsan. Får de problem med den, så kan det arta sig lite olika.
Har annars inte hört talas om någon sjukdom som gör att fiskarna "förlamas".

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
1/6/22, 10:24 PM
#2

Jo jag tänker detsamma. Tyckte bara det är konstigt då det är den tredje fisken som fått samma problem.

Draken
1/7/22, 11:44 AM
#3

#2: Jo det är konstigt. Men kan inte komma på något annat som det skulle kunna vara.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: