Annons:
Läst 146 ggr
Pyrran
2021-12-16, 17:42

Vad ska jag tänka på vid köp av begagnad ytterfilter

Hej!

Jag har just nu ett fluval U4 filter i mitt 250litersakvarie och det funkar bra. Men jag skulle egentligen vilja ha ett ytterfilter istället, och eventuellt en mindre innerpump för ytrörelse.
Eftersom det inte är något problem med mitt nuvarande filter känns det dumt att lägga pengar på ett helt nytt, så tänkte hålla ögonen öppna efter ett bättre begagnat.

Vilka begagnade filter är vettiga att satsa på?

Akvariet är ett hörnakvarie på 250 liter, men jag har närmre en dm från vattenyta till toppen, då jag vill kunna se flytväxterna bra. En hel del växter, men långt ifrån en djungel. Fin råsand i botten. Innevåbare i form av 4 guppys och 3 Svärdbärare, samt två små Ancistrus, samt ett ännu inte helt säkert antal guppy-yngel 😁 Jag lär inte skaffa fiskar som är större än så, annat än att jag framöver skulle vilja ha några Kuhliiålar, men de är ju inte direkt gigantiska de heller.

Jag vill gärna att filtret ska vara lätt att rengöra, samt om möjligt gärna kunna koppla loss slangar smidigt för att använda pumpen till vattenbyten.

Vad har ni för rekommendationer vad gäller märken/modeller? Något jag ska tänka på just när jag köper begagnat? Något jag kanske inte tänkt på?

Annons:
Maleficum
2021-12-16, 18:55

Eheim brukar ha rätt bra filter (har två olika varianter av ytterfilter varav den ena har nog hängt med i säkerligen 25 år nu) som dessutom är lätta att hitta reservdelar till (dock bland de dyrare filtren och reservdelar). De har lite olika varianter och en del är lite enklare än andra vid rengöring. En stor fördel är att ha en sort där slangarna är avtagbara med ventil så man inte behöver ta ur dem ur akvariet varje gång). Haft väldigt lite strul med mina Eheim filter, enbart byte av tätning och byte av impeller och stången till den som behövts när de slitits ut.

Fluval tror jag också har rätt bra med reservdelar men själv har jag aldrig haft ett sådant filter jag gillat (de jag haft har låtit en del och inte tyckt de varit lätta att hantera, var dock ett bra tag sen och gammal modell så de kan ju vara bättre nu).

Jag skulle kika på vad för reservdelar som finns lättillgängligt för dig och sen leta efter de typerna av filter så det är enkelt att fixa något som kanske inte är helt 100.

Har själv även haft ett AmTop filter (ser lite ut som en Eheim kopia) och det har funkat bra men är numera i princip omöjligt att hitta reservdelar till.

Annars har jag inte så bra koll på andra märken när det kommer till ytterfilter.

Sen kan det ju alltid vara bra att få testa elektriciteten i dem så man ser att de funkar (går att kort stoppa i sladden och sen dra ut direkt, dock inte bra att låta det stå på utan vatten under en längre stund).
Lukta i filtret (speciellt om det är stängt), har det stått igenstängt länge kan de bli rätt hemsk lukt som är svår att få bort!
Rengöra ordentligt och bäst är nog att skaffa ny media till dem (om det inte ser riktigt nytt ut) så man inte får med sig några konstigheter med in i akvariet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyrran
2021-12-16, 21:53

Men ja, det där med reservdelar hade jag inte ens tänkt på! Det ska jag absolut kolla upp och ta hänsyn till. Likaså det där med ventil. Tack!

Det känns ju absolut som att Eheim är populärt och bra. Innerfiltret jag har är ett fluval, och det är smidigt tycker jag bortsett då från att det just är inne i akvariet. Men deras ytterfilter tycker jag inte verka olika bra, men kan inte riktigt sätta fingret på vad jag ogillar med dem..

Draknästets_Reptiler
2021-12-18, 16:29

Fluval FX-serien och Eheim är, i mitt tycke, de absolut bästa. Det finns gott om reservdelar om det skulle behövas, och det kostar inte en förmögenhet.

Vet inte hur andra gör, men jag brukar alltid köpa nya filter när jag köper begagnat ytterfilter, om jag inte redan vet var det har stått och hur det är skött.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: