Annons:
Etikettersjukdomarslöjstjärt-koi-guldfiskparasiter
Läst 214 ggr
mejamylove
11/11/21, 7:59 AM

Ektoparasiter

Vad finns det fler för externa parasiter på guldfiskar förutom vita prick? En av mina slöjstjärtar har som små vita avlånga prickar, dom är knappt en mm långa. Dom är supersmala och sitter helt tätt mot kroppen och nån fena. Så det är egentligen bara en gissning att det är maskar för det ser inte ut som vita prick om jag jämför med bilder. Resterande fiskar i akvariet visar också tecken på parasit, dom skakar på ryggfenan och försöker klia sig mot inredning och sanden. Vad ska jag köpa för medicin som tar parasiter men som samtidigt inte dödar mina yngsta yngel som bara är nån månad gamla? 🥺

Annons:
Nephi
11/11/21, 9:39 AM
#1

Esha 2000 behandlar lite av varje men är samtidigt väldigt milt, den tar vissa parasiter och vissa typer av svamp så kan vara värt att testa. Även om kuren rekommenderas på 3-4 dagar men den fortsätta användas upp till en vecka vid behov


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 11/11/21, 9:40 AM av Nephi
Draken
11/11/21, 10:35 AM
#2

ESHA2000 säger jag också iom att du inte riktigt vet vad för parasiter de har. Det är ett bra medel som är snällt mot både fiskar och växter.

Har du nån bild, så vi kanske kan hjälpa dig att klura ut vilka parasiter du har råkat ut för ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mejamylove
11/12/21, 6:57 AM
#3

Oj jaha, trodde faktiskt inte att ESHA 2000 var milt? När jag hade mollys förut och behandlade med det så dog allt i akvariet både fiskar och växter? Jag har kvar nästan hela flaskan för att jag inte vågade behandla klart. Fiskarna blev väldigt påverkade och mina pansarmalar dog först😞
Jag har körsbärsräkor som jag tänkte flytta på under medicinering, kan dom va smittbärare?

Nephi
11/12/21, 9:22 AM
#4

#3: Esha ska vara en av dem mildare ☺️ Har behandlat akvarium med körsbär utan problem så jag skulle låta dem gå kvar


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
11/12/21, 9:40 AM
#5

Håller med övriga att ESHA brukar vara milt och funka väldigt bra. Behandlat akvarium med diverse fiskar och räkor och även vissa snäckor utan problem.

Var nyligen jag fick hem nya fiskar och en av dem började få svamp eller liknande (lite osäker på exakt vad det var) och behandlade då med både 2000 och Exit på samma gång och varken fiskar, körsbärsräkor eller växter påverkades och problemet försvann på direkten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mejamylove
11/12/21, 1:12 PM
#6

Okej, jag kanske får försöka mig på esha igen då. Vågar man sig på full dos på en gång? Tänker att jag kanske hade en dålig batch i min flaska 🤔
Skulle ni köpt ny medicin?

Annons:
Nephi
11/12/21, 1:48 PM
#7

#6: tror du mer på en ny flaska så kör på det ☺️

Du fasar ju in medicinen under 3 dagar så kör på och märker du att fiskarna av någon anledning skulle reagera på den så gör ett stort vattenbyte


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

mejamylove
11/12/21, 3:06 PM
#8

#7: okej! Då gör jag så. Tack för hjälpen!

mejamylove
11/12/21, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Jag kunde inte vänta på att medicinen skulle komma fram så jag körde med flaskan jag har ändå. Jag gjorde ett vattenbyte och hade i medicin men lyckades ta några bilder på åtminstone en av prickarna. Prickarna har flyttat på sig idag och jag kan bara se ett par stycken på fenorna nu.

Maleficum
11/12/21, 8:44 PM
#10

Kan det vara karplöss bebisar?

Jag har haft den en gång och de gillade att sitta på fenorna och gälarna (även på ögonen).

Är en ren vild gissning (bara sett stora vuxna så vet inte ens om de har något bebisstadium där de sitter på fiskar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

  • Redigerat 11/12/21, 8:49 PM av Maleficum
mejamylove
11/12/21, 8:52 PM
#11

#10: Det kan det nog vara! Jag har haft karplöss förut och dom rörde sig exakt som dom här. Vad gör man då? Då krävs det väl kanske Esha exit eller liknande? När jag hade stora karplöss så pillade jag av dom för hand och dom hann aldrig föröka sig då.

Maleficum
11/12/21, 8:57 PM
#12

#11: Vet faktiskt inte angående medicin, hade bara en Guldfisk kvar när jag fick så jag plocka bort för hand på den och sen storrengjorde hela akvariet den bodde i (var inte så stort akvarium då guldfisken inte var så stor just nu så var ganska enkelt).

Sökte lite och hitta att man tydligen använder esha alx mot karplöss https://akvarieimporten.se/medicin-preparat/medicin-vattenkemi-tester/esha-alx

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

eSHa alx är ett effektivt preparat mot fisklöss, ankarmask, gällöss.eSHa alx är en veterinärmedicin som effektivt bekämpar parasiter av arten Crustacea (Maxillo
mejamylove
11/12/21, 9:06 PM
#13

#12: Aha okej, den har kanske 10 av dom på sig. Dom andra slöjisarna kan jag inte se prickar på men dom verkar som sagt också påverkade av något i parasitväg. Jag kan inte hitta bilder på karplöss i larvstadie, dom här är ju mer avlånga än runda som fullvuxna karplöss är. Känns som jag kommer behöva behandla mina fiskar med jättemånga preparat för att bli av med allt, men ja i värsta fall får jag nog börja med alx eftersom den verkade ta ganska många parasiter 🤔

Annons:
Draken
11/13/21, 11:21 AM
#14

Om det är karplöss så har jag en komåpis som hade det på sina guldfiskar, hon använde et preparat som heter : Aradol plus 250. Hon sa att det var ett väldigt bra medel som var snällt mot fiskarna.

https://www.akvariumkungen.se/mediciner/jbl-aradol-plus-250-100ml.html

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mejamylove
11/14/21, 2:36 PM
#15

En liten uppdatering bara, jag tror inte det är karplöss. Dom påminner ingenting i formen utan bara rörelser. Jag beställde esha gdex som ska ta inre och yttre maskar och hoppas på att det ska ta död på dom. Esha 2000 har inte gjort någon förbättring tyvärr, 3 fiskar till har synliga ”prickar” nu 😞

Maleficum
11/14/21, 2:37 PM
#16

#15: Hoppas det hjälper med nya medicinen! Är så jobbigt när man inte vet vad det är :(

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mejamylove
11/14/21, 3:44 PM
#17

#16: Ja jag hoppas också, väldigt frustrerande 😞

Draken
11/15/21, 9:21 AM
#18

Vad tråkigt. Hoppas nya medicinen tar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mejamylove
11/18/21, 7:52 AM
#19

Den nya medicinen verkar göra nånting iaf, men tyvärr så har en av mina lemon Ancistrus dött 😞
Min andra albino verkar fortfarande må bra och slöjisen som visade mest prickar har fått ett hål i ryggfenan där en av dom första maskarna satt. Nu ser jag bara prickar på den första firren också så jag hoppas verkligen att det här kommer funka 🥺

Upp till toppen
Annons: