Nytt projekt
Jag har letat efter ett nytt ca 240 liters-akvarium att ersätta mitt 180-liters med, men inte hittat vad jag är ute efter. Håller även lite utkik efter begagnade 30-liters till överblivna snäckor och växter alternativt Amanouppfödning. Häromdagen kom jag dock på att citrontetrorna inte riktigt trivs i halvmåneakvariet och vill förmodligen ha mer simyta, så nu blir det istället ett helt annat projekt! :)
Jag har letat som en galning efter det största som får plats på samma bänk som halvmåneakvariet (60-liters) står på. Jag har kollat och kollat och tyvärr är de flesta 60-centimeters bara 30 eller 35 djupa vilket bara ger runt 54 liter. Jag skrattade när jag faktiskt insåg att ett Juwel lido 120 får plats, med sin lilla bottenyta och makalösa höjd. Det är inget för mig att ha det så högt. Tycker det är svårt att nå ner och passar inte fiskar som vill simma. Sen skrattade jag ännu mer när jag till sist insåg att mitt 84-liters optiwhite faktiskt har bottenytan jag önskar vilket gör att jag kan maximera volymen som får plats på bänken, så det kommer att bli ett 84-liters till! Förmodligen likadant! :) Det är 60x40 och min bänk är 60x45.
Jag har inte tänkt att ha tillsatt koldioxid i det och letar som en tok efter en svag lampa, helst billig. Jag är ju rätt kräsen också :) Några förslag?

Spännande med nya projekt :) Har tyvärr inge tips på lampa. När lysrörsarmaturen gick sönder i mitt lilla akvarium (45l) så fixa pappa hållare för fyra vanliga små glödlampor istället (var två lysrör innan) och har numera några billiga IKEA led lampor i det akvariet och det verkar funka bra. De flesta av mina växter jag har funkar med det ljuset.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1:
Blev nyfiken på hur hållaren ser ut? 😀 Fast jag är lite rädd för att inte använda vattentäta grejer, jag har redan tappat hela Fluval aquaskylampan i vattnet tre gånger i mitt andra 84-liters, oops 😀
Det finns redan många funderingar om det nya akvariet som ska gå i sydamerikansk stil: Ska det ha lock eller vara öppet? Finns det snäckor eller räkor som är sydamerikanska? Vilka växter är sydamerikanska? Jag tänker mig en scape a la MD (MD fish tanks) med högt i bakkant, rötter som delar av lite och sand med lite småsten och löv i framkant. Känns jättespännande 😀 Det är kul att göra efterforskningar 😀
Spännande projekt. Kommer helt klart följa 😀
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#2: Han skruva bara fast hållarna på den gamla "rampen" och tog bort hållarna för lysrör och "innanmätet" och gamla elektroniken i det. Var många år sen nu han gjorde om den och hittills har det inte varit några problem. Men jag kanske bara haft tur.
Känner igen det där att tappa ner rampen i vattnet också. Speciellt på detta akvarium har jag tappat ner den flertalet gånger genom åren för den för jag brukar sätta upp den lutande i bakkant och då sitter den superdåligt :P Tog många misslyckanden innan jag numera oftast ställer den tvärs över akvariet istället när jag ska ner och göra något.
#3 Det kan vara fint med öppna akvarium, speciellt om man har växter som växer ut ur det eller saker som sticker upp en bit men själv tycker jag det är superjobbigt att vattnet dunstar så himla fort!
Har inget lock till mitt stora akvarium i hallen och på en vecka så dunstar ungefär 5% av vattnet nu under vintern (och då har jag inte värmare i det akvariet utan det är bara rumstempererat).
Har tänkt fixa lock på det men inte klurat ut hur än eftersom det är böjd framruta och finns ingen hållare för lock på sidorna eller bakkant plus att jag har massa växter som växer ut ur akvariet bakom bakgrunden.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu