Brun svärdsplanta
I mitt 84-liters med tillsatt koldioxid så har min svärdsplanta blivit brun på ett blad och börjat gå sönder. Har försökt luska ut vad det kan bero på men jag blir inte riktigt klok på det. Jag har väldigt låg nivå av järn trots att jag tillsätter det och funderar på om det kan vara järnbrist. Eller kaliumbrist. Eller bränd av lampan? Eller bara ett gammalt blad på svärdsplantan?
Har äntligen hittat Greger Lindstrands lista över brister och symtom (http://www.pmdd.nu/brister/) men det är ändå svårt.

Tycker det ser ut som att formen på bladet skiljer sig betydligt från övriga på plantan. Nästan som att det vuxit fram emersed och nu vissnar men jag kanske är helt ute och cyklar men i övrigt ser plantan så välmående ut…

#1:
Det kan mycket väl vara så. Ser faktiskt ut som om resten av plantan ser fin ut. Jag trodde att meningen var att den skulle ha breda gröna blad och smala röda men så verkar det ju inte vara. Jag får undersöka plantan ordentligt vid nästa vattenbyte. Det är ju bara att ta bort just det bladet.
Ta bort just det bladet och se om det blir lika igen.
Svärdsplantor kan se ut så där om det har näringsbrist eller nån mal har tuggat på den. Men resten av plantan ser ju bra ut, så jag tror inte riktigt på det, inte näringsbrist i varje fall.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Håller tummarna att den tar sig 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI