Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 239 ggr
L
9/29/21, 9:00 PM

ancistrus

Hej!

Har fått yngel på mina röda Ancistrus (tror det är nio stycken) och börjar bli lite trångt i akvariet.

Undrar om det är någon som har tips då jag är ny till hobbyn.
Var kan jag göra av dem? Finns det något ställe som är bäst om jag nu bestämmer mig för att sälja? Vad är då ett rimligt pris?

Har ett litet akvarie på 100-110l som jag funderar på att starta upp och sätta ynglena i, men detta kommer ju också bli för litet snart… och det lär ju komma fler i framtiden. Vill heller inte att det blir inavel av det hela.

Så är det någon snäll själ här inne som har idéer så tar jag tacksamt emot!

Annons:
L
9/29/21, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

runt 4cm

Choffa
9/30/21, 12:11 AM
#2

Ancistrus kan vara lite svåra att bli av med eftersom de är så duktiga på att föröka sig men att det är röda och inte vanliga bruna kan nog göra det lite lättare.

På Fiskmarknaden som jag länkar till i min signatur kan du lägga upp annons gratis och det finns även några andra annonser på röda Ancistrus som kan ge en indikation på vad man kan ta för dem.

Du kan också prova att lämna in yngel till en djuraffär och kanske få en liten slant där.


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

L
9/30/21, 1:52 AM
#3

#2: tack så mycket! Ska fråga nästa vecka när jag är där och ser om guppys!

5ara
9/30/21, 7:37 AM
#4

Jag brukar lämna mina ancistrusyngel till en av djurbutikerna här i stan. Mindre än fyra centimeter vill de helst inte ha och bruna får man i stort sett ingenting för.

Har även sålt en del privat men det är väldigt mycket smidigare att kunna lämna ett stort gäng på en gång.

L
9/30/21, 2:37 PM
#5

#4: jaa lite det jag tänker… vill helst bli av med alla på en gång och slippa allt rännande med olika människor 😝
Ska fråga med närmsta djuraffär

L
9/30/21, 2:39 PM
#6

#4: är det så att man mäter från huvud till stjärtfena eller har jag mätt helt fel?

Annons:
Draken
9/30/21, 2:47 PM
#7

man mäter från huvudet till stjärtfenan, så du har mätt rätt 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

L
10/4/21, 10:06 PM
#8

#7: vet du ungefär vilken ålder dem blir könsmogna i och när man kan se könen?

5ara
10/5/21, 7:57 AM
#9

Oftast tycker jag att de behöver vara åtminstone 6 cm innan det går att se men på vissa kommer ”skägget” tidigare och på andra kan det komma senare så för att kunna göra en hyfsat säker bedömning bör de vara runt 7 cm.

  • Redigerat 10/5/21, 11:44 AM av 5ara
Draken
10/5/21, 11:06 AM
#10

Håller med ovanstående. Kring 6-7 cm bör man kunna se könet säkert. Och då är de oftast könsmogna också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: