Nybörjare på akvariefiskar, sjuka??
Hej!
jag är nybörjare i akvarievärlden. skaffade nyligen ett akvarie ca 35 l, med några guppys i, 6 honor och två hanar. allt har gått bra till jag nu i morse såg att den ena honan simmar lodrätt ibland och att hon har fått röda prickar på ryggen. Är hon sjuk (läs döende)? kan det vara ngt som smittar de andra fiskarna?
Tacksam för svar till en novis

35 liter är tyvärr lite litet för guppys, speciellt så många du har (speciellt med tanke på att dem ganska fort kan bli väldigt många).
En litet akvarium är supersvårt att få en bra balans i och du kommer behöva göra täta vattenbyten!
Jag misstänker att det är just vattenvärdena som är problemet i ditt fall. Jag hade bytt ungefär hälften av vattnet idag och sen bytt lite vatten varje dag de närmaste dagarna. Sen skulle jag inte mata något på några dagar också.
Sen skulle jag rekommendera dig att köpa ett större akvarium minst 50-60 liter (om du inte har plats för större).
I motsats mot vad man kanske kan tro och tycka är ett större akvarium betydligt enklare att sköta eftersom det är enklare att få stabila värden i det.
Det är alltid bra att ha vissa vattentester hemma så du kan kontrollera vattnet (men det får någon annan ta upp vilka som är bäst och nödvändigast för den biten är andra här på forumet mycket bättre på än mig).
Har du mycket växter i akvariet? Mycket växter hjälper till att hålla värdena på vattnet (man kan även ha vissa krukväxter växandes med rötterna ner i akvariet som extra hjälp tex så är gullranka en ypperlig växt för det).
Hur länge har det varit igång?
Hur ofta har du bytt vatten hittills?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
- Redigerat 2021-08-26, 09:56 av Maleficum
Hej! Vad roligt att du hittat till akvarium hobbyn!
Tyvärr verkar du ha fått felaktig information från den som sålde dig grejerna 😔
Guppys passar inte i ett akvarium under 50L, rekommenderar att du skaffar större eller omplacerar dem efter du uteslutit sjukdom.