Nybörjare på akvariefiskar, sjuka??
Hej!
jag är nybörjare i akvarievärlden. skaffade nyligen ett akvarie ca 35 l, med några guppys i, 6 honor och två hanar. allt har gått bra till jag nu i morse såg att den ena honan simmar lodrätt ibland och att hon har fått röda prickar på ryggen. Är hon sjuk (läs döende)? kan det vara ngt som smittar de andra fiskarna?
Tacksam för svar till en novis

35 liter är tyvärr lite litet för guppys, speciellt så många du har (speciellt med tanke på att dem ganska fort kan bli väldigt många).
En litet akvarium är supersvårt att få en bra balans i och du kommer behöva göra täta vattenbyten!
Jag misstänker att det är just vattenvärdena som är problemet i ditt fall. Jag hade bytt ungefär hälften av vattnet idag och sen bytt lite vatten varje dag de närmaste dagarna. Sen skulle jag inte mata något på några dagar också.
Sen skulle jag rekommendera dig att köpa ett större akvarium minst 50-60 liter (om du inte har plats för större).
I motsats mot vad man kanske kan tro och tycka är ett större akvarium betydligt enklare att sköta eftersom det är enklare att få stabila värden i det.
Det är alltid bra att ha vissa vattentester hemma så du kan kontrollera vattnet (men det får någon annan ta upp vilka som är bäst och nödvändigast för den biten är andra här på forumet mycket bättre på än mig).
Har du mycket växter i akvariet? Mycket växter hjälper till att hålla värdena på vattnet (man kan även ha vissa krukväxter växandes med rötterna ner i akvariet som extra hjälp tex så är gullranka en ypperlig växt för det).
Hur länge har det varit igång?
Hur ofta har du bytt vatten hittills?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
- Redigerat 2021-08-26, 09:56 av Maleficum
Hej! Vad roligt att du hittat till akvarium hobbyn!
Tyvärr verkar du ha fått felaktig information från den som sålde dig grejerna 😔
Guppys passar inte i ett akvarium under 50L, rekommenderar att du skaffar större eller omplacerar dem efter du uteslutit sjukdom.
Att fisken simmar lodrätt tyder på problem med simblåsan, det kan bero på sjukdom, dåliga vattenvärden eller komplikationer efter födsel.
Piggar inte fisken på sig inom 24h så är avlivning det bästa alternativet då det är extremt stressande för fisken att inte kunna simma rakt.
Gör ett extra 50% vattenbyte direkt, det skadar aldrig. Hur ofta byter du normalt sett?
En kombi kur av Esha 2000 och Esha EXIT är bra för att behandla övriga fiskar om dem skulle ha dragit på sig någon sjukdom.
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
tack för svar!
det har "bara" varit igång i ca 2 veckor. tråkigt att köpet blev tokigt =(. har tyvärr inte möjlighet just nu att köpa större, finns det någon möjlighet att rädda de som är kvar?
hur är bästa sättet att utesluta sjukdom?
HAr inte bytt vatten någon gång, men hade tänkt göra det när det gått ca 2,5 vecka. Ska byta vatten enligt Nephis tips och se om det hjälper. Kanske lika bra att införskaffa kuren Nephi nämner också…
Vart kan man hitta vattentester? som Maleficum nämner? Har som sagt inte bytt vatten ännu.
Honan som simmar lodrätt och har röda prickar på ryggen har börjat att tapap lite färg på sin stjärtfena, den var röd i början och nu är 1/4 av stjärtfenan genomskinlig…
#3: Vattentester hittar du i din närmaste akvarium butik. Du vill ha nitrit, nitrat ammonium och ammoniak som tester :)
Läs gärna artikeln om Nano Akvarium på första sidan.
Byt 50% av vattnet per dag resten av veckan och byt sen 50% en gång i veckan. Du vill ha så mycket levande växter du kan i akvariet för att hålla balansen så gått det går. Du vill byta vatten ofta då belastningen är stor med dem fiskarna på den ytan, så har du möjlighet så skulle inte 50% två gånger i veckan skada. Speciellt nu när det är så nytt.
Byt gärna ut Guppy mot en Kampfisk eller några räkor om du inte har möjlighet att skaffa större.
Just de! Jag kanske skulle specificerat att det är dropptester jag menar!
Test stickorna är tyvärr inte tillförlitliga
skall införskaffa vattentester idag och påbörja processen med att byta vatten enligt det ni bekrivit.
Tack för hjälpen!
Välkommen till siten och akvarievärlden.
Du hart fått bra svar så jag har ingenting att tillägga där. Men jag hoppas att du får ordning på karet och kanske kan få tag på större så småningom.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#6: Uppdatera gärna hur det går 😊