Annons:
Läst 492 ggr
Snowtigher
8/15/21, 10:25 PM

blek kardinaltetra

Hej har en liten Kardinaltetra som gärna håller sig intill pumpen, går in i stimmet vid matdags och ibland även rätt som det är. Men ofta håller sig för sig själv bland växterna och vid pumpen. Jag upplever den blekare än de andra också.
Så synd om den lilla stackaren. De övriga fiskarna verkar må bra. Finns det något jag kan göra? Ska jag byta vatten en extra gång? Avakta med att ge mat till alla fiskar på 1 dag eller två? Kan det vara någon sjukdom, smittsam? Om sjukdomen är smittsam, finns det risk att den smittar mig?

Kom gärna med tips, vill inte förlora den lilla fina fisken.

Annons:
Choffa
8/16/21, 12:51 AM
#1

#0: Hur länge har den betett sig så? Har du testat vattenvärden? Du kanske kan lägga upp en bild också så det blir lättare för oss att avgöra? 🙂

Vattenbyten är ju sällan dåligt ändå så det skadar inte.


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
8/16/21, 11:31 AM
#2

#0: Låter som den kan vara stressad.

Kolla vattenvärdena och byt vatten en extra gång, kolla också om de andra är "på" och "mobbar" den.

Det är ingen risk att du blir smittad om det skulle vara någon sjukdom. Men kolla de andra fiskarna också, om de uppvisar några liknande symptom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
8/16/21, 12:01 PM
#3

Den började bete sig underligt i helgen och idag på morgonen var den död. Snyft. De andra är pigga och glada och simmar i stim. Om det skulle vara någon sjukdom den hade, hur lång tid kan det ta innan de andra isåfall blir sjuka? Hur ofta rekommenderar ni att man byter filter? Jag byter vatten varannan vecka. Så bytte förra söndagen. Är det något jag ska göra i akvariet nu efter att en fisk dött?, byta vatten eller rengöra filter eller annat?

Draken
8/16/21, 12:51 PM
#4

Filtren skall du inte byta/göra ren de inte är helt igensatta.

Det borde visa sig ganska snart om den var sjuk och det var något smittsamt. Så länge de andra beter sig normalt och inte uppvisar symptom, så behöver du inte oroa dig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
8/16/21, 4:33 PM
#5

Ja de andra är pigga å simmar runt i stim. Jag gjorde ett vatten byte. Brukar kolla filtret varannan månad. Har ett 60 liters akvarium. Funderar på att köpa 3 -4 tetror till så så blir inte flocken så sårbar om någon dör. Då kommer jag ha ett stim 8 individer. Men jag vänter en vecka eller två så jag ser att inga fler blir sjuka. Är det något jag ska tänka på när jag introducerar fler kardinaltetror i akvariet? Finner de varandra ofta direkt å simmar i stim?

Draken
8/17/21, 1:53 PM
#6

#5: Se till att det inte är några prpoblem med vattenvärdena eller att fiskarna inte visar upp några symptom.

Koppa in fisken som vanligt, de brukar hitta varandra ganska snabbt 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Snowtigher
8/17/21, 7:30 PM
#7

#6: jo jag vill att allt ska vara OK innan. Så att de inte blir sjuka allesammans. Därför tänkte jag vänta kanske 2 veckor om de andra fortfarande är pigga då köper jag till ett par. Vad bra att de finner sig fort och bildar stim ihop.

Dagnykatt
8/18/21, 12:04 AM
#8

Hur länge har du haft den? De blir ju gamla rätt fort.

Snowtigher
8/18/21, 9:24 PM
#9

Jag har bara haft dem sen februari. Så 7 månader.
Hört att de kan bli flera år.
Den här som dog såg ut att ha en gulnad fläck vid hakan typ såg jag när jag hade tagit ut den. Inget som man såg medan den levde. Är det normalt. Nu tycker jag att en av fiskarna är i flocken är på de andra. Jagar dem ibland. Även sett en gå undan men sen simma in i flocken igen… Jag hoppas inte de fått neonsjukan eller något annat. Det är tre dagar nu sen den dog. Hur lång tid kan de ta innan de andra ev insjuknat om det är någon sjukdom?

Snowtigher
8/18/21, 9:27 PM
#10

Filtret var väldigt igenslammat sist jag tittade på det. Så rengjorde det ordentligt. Ska ta en titt på filtret igen och se hur det ser ut. Annars brukar jag inte rengöra filtret förrän varannan månad ungefär. Borde jag göra det oftare? Har ett 60 liters akvarium.

Nephi
8/19/21, 7:41 AM
#11

#10: Det beror på vilket filter du har :)
Jag tycker dock att varannan månad låter ofta att rengöra filtret, är det en svamp eller flera i filtret?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Snowtigher
8/19/21, 8:43 PM
#12

Det är en svamp. Aquael pump med svamp/filter. Tror att det kan varit senesterfodret som kanske satt igen det. Vattnet var inte grumligt eller så men filtret var tjockt av brun gegga. Hur ofta ska man byta svamp? Vet inte hur gammal den är för jag köpte beg och han sa att det räcker att rengöra svampen med jämna mellanrum. Jag kollade filtret nu och det såg bra ut. Sköljde bara av det men det såg bra ut.
Orolig dock för tetrorna. Tycker att en nu går undan för sig själv lite då å då men den verkar pigg när den simmar i stim och när jag kommer in i rummet lämnar den sin ensamma plats och simmar till stimmet. Kan de bete sig så även om de är för få. De vill ju vara minst 6 har jag läst,.

Nephi
8/19/21, 8:48 PM
#13

Ja men då är det okej om det är en turbo, för då har du fortfarande nyttiga bakterier som bor i keramik ringarna 😊
Är det däremot en pat mini så skulle jag kollat på att uppgradera den ensamma svampen mot en dubbel svamp för luftfilter.

Grejen är att man aldrig ska göra rent hela filtret samtidigt för det skapar obalans i akvariet, det var därför jag var lite orolig för att du rengjorde så ofta.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Snowtigher
8/19/21, 8:57 PM
#14

#13: ska jag rengöra ännu mer sällan kanske?
Nu gjorde jag ett extra vattenbyte i början av veckan efter att fisken dog, inte med häverten utan tömde uppifrån. Jag brukar göra med häverten varannan vecka. Ska jag göra på söndag igen eller vänta så det gått två veckor?
Och behöver jag köpa ny svamp tycker ni?
Behöver jag vara orolig för mina små kardinaltetror? Jag undrar om jag kan ha en mobbare i stimmet. Därför jag tänker att fler kanske blir lugnare humör på dem. Men jag vill samtidig vänta så de inte dör. Kan de dö av mobbning/depression att de är för få?

Snowtigher
8/19/21, 9:12 PM
#15

Det är en aquael fan 1 plus. Hur är det. Jag har rätt mycket växter i akvariet. Inga alger. Men växterna är ju rätt höga å framför pumpen/utblåset. Borde det vara helt fritt fram där kanske för bäst cirkulatiok? Alltså växterna är ju inte tätt inpå utblåset men det är framför. Jag har vibration på hela vattenytan.

Nephi
8/19/21, 9:38 PM
#16

Ta det lugnt 😊
Har ingen aning om hur Fan är i modellen, men kanske någon annan har erfarenhet av den.

Tror du klarar dig bra på det filtret du har, men kanske testa att byta vatten lite oftare och se om det gör att det sätter igen sig mindre.
Men så länge fiskarna mår bra så är det lugnt, ville bara att du skulle veta att det kan vara värt att vara lite extra uppmärksam dagarna efter filtret rengjorts 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
8/19/21, 9:46 PM
#17

#14: Jag har som rättesnöre att när utblåset på pumparna är mycket lågt, då gör jag ren filtren.

Gör aldrig vattenbyte och rengör filtren samtidigt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
8/20/21, 7:35 AM
#18

Jo det var dagarna efter jag rengjorde filtret ordentligt som firren dog. I morse simmade de alla i stim igen. Jag hoppas inga fler dör. Det har aldrig tidigare varit igenslammat. Första gången. Å nu såg det bra ut. Brukar inte byta vatten å filter heller samtidigt.

Snowtigher
8/20/21, 12:28 PM
#19

Idag har det varit glada fiskar i akvariet. De har simmat runt i stim och jag har inte sett någon som beter sig annorlunda. Håller tummarna att så fortsätter. Ang foder till kardinaltetror, de får tetra Flakes. Vad kan jag ge dem mer för att de ska må bra?

Draken
8/20/21, 12:31 PM
#20

#19: Terra flakes är ett helfoder, men du kan ju ge dem lite granulat ibland. och om du har bottenlevande 8malar, snäckor etc) så kan du slänga ner lite grönt ibland 🙂

Vad skönt att du nu har pigga och glada fiskar 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Snowtigher
8/20/21, 1:27 PM
#21

Vad för grönt kan jag slänga ner till min Ancistrus mal?

Nephi
8/20/21, 1:38 PM
#22

Skalade ärtor, zucchini och broccoli är väll det vanligaste :)
En halv ärta var är ganska lagom, annars sätt en bit zucchini eller broccoli på en sked och lägg ned och ta upp efter 2-3h 😉
Broccolin får gärna kokas lätt

Jag brukar köpa en påse levande vita mygg på affären om jag vill ge mina fiskar lite extra helg gott någon gång, men kom ihåg att det inte är något helfoder utan mer lördagsgodis.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
8/20/21, 1:48 PM
#23

#21: Precis som skrivet ovan 😊

Jag brukar kunna slänga ner en okokt morotsbit eller potatis ibland också, men det blir jättegrisigt i vattnet om man råkar glömma bort den.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 8/20/21, 1:48 PM av Draken
Dagnykatt
8/20/21, 2:54 PM
#24

Gröna ärter behöver oftast skalas, då de annars har svårt att få hål på skalet. Jag brukar ha djupfrysta ärtor och värma dem med lite vatten i mikron tills de mjuknar. Sen låter jag dem svalna och trycker ut innehållet ovanför akvariet.

Snowtigher
8/21/21, 7:10 PM
#25

Oki tack för tipsen. En fundering. De är pigga gänget som är kvar. Men nu ikväll upptäckte jag en sak jag inte tänkt på tidigare. Honorna är ju lite kraftigare. Och båda honorna har som en liten, svårt att förklara, men ljus prick, förhöjning uppe på ryggen, trodde först det var något flingskräp men andra honan har det också precis där blå färgen försvinner mot skärtfenan. Har inte tänkt på om det varit så förut. Men ska det vara så?

Snowtigher
8/21/21, 8:25 PM
#26

Helt omöjligt att fota tyvärr. Men det är så lustigt att det är på de båda lite rundare kardinal tetrorna ( vilket gör att jag misstänker att det är honor)

5ara
8/21/21, 8:32 PM
#27

Det är inte fettfenan du menar? På kardinaltetror sitter den där det blå slutar. Kanske det bara är så att de syns tydligare på de lite större och rundare?

Annons:
Snowtigher
8/21/21, 9:49 PM
#28

Försökt goggla på hur fettfena ser ut på tetror. Det skulle nog mycket väl kunna vara fettfena. Det är på samma ställe iallafall men väldigt ljus på de två runda lite tjockare tetrorna. Och ser inte så genomskinlig ut som tex rygffenan mm. Och den syns inte på de mindre och smala. Ska kika igen imorgon. Nu sover de och vill inte störa dem :)

  • Redigerat 8/21/21, 10:02 PM av Snowtigher
Snowtigher
8/22/21, 11:05 AM
#29

#28: det är fettfenan :) med förstoringsglasögon på ser man även de smalas fettfena. Men det skiljer dem åt är att de smalas fettfena är genomskinlig som ryggfenan tex. Medan på de tjocka är fettfenan gråvit. Nästan som att det skulle vara ett litet korn på fenan… Men de är pigga å glada å har bra aptit. Så vad tror ni att det är? Att det bara ska vara så? Har inte tänkt på det tidigare utan nu när jag verkligen granskar dem som jag upptäckte det.

  • Redigerat 8/22/21, 11:10 AM av Snowtigher
Draken
8/22/21, 11:51 AM
#30

Har inte tänkt på hur fettfenan ser ut, men om det ser likadant ut på båda två, så borde det ju inte vara något problem.

Är det bara "en prick" på dessa två och likadant ? Tänker på vita prick. men det sprider sig rätt snabbt. Det ser ut som om någon har strött saltkorn över fisken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
8/22/21, 7:46 PM
#31

Jag har läst om vita prick. Och det är ingen vit prick. Fettfenan ser mer beige ut men som att det skulle vara ett korn på den. Men resten av kroppen ser bra ut på fiskarna. Inga prickar eller annat. Och eftersom det ser likadant ut på de två lite tjockare kanske det är så det ska se ut. Tror inte det är pricksjuka men
Om det skulle vara pricksjuka så lär väl det märkas under veckan och det går att behandla eller?

Draken
8/23/21, 6:47 AM
#32

Pricksjukan går att behandla. Men det skulle ha visats sig ganska snabbt om det är vita prick.

Det skall nog förmodligen se ut som det gör 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
8/24/21, 1:29 PM
#33

Säkert. Det är kul med pigga fiskar nu iallafall. Tänkte köpa 4 till å släppa ner tillsammans. Då blir det 8 kardinaltetror i ett 60 liters akvarium. Ska jag göra ett delvattenbyte någon dag innan de kommer? Är det något annat jag behöver tänka på?

Snowtigher
8/31/21, 12:23 PM
#34

Tänkte bara berätta att de andra fiskarna mår fortfarande bra. Två veckor efter att Tetran dog.
Tänkte skaffa några till så jag får ett stim på 8 kardinal terror i mitt 60 liters kar.
Det känns som ett lagomt antal till min stl av akvarium.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Choffa
8/31/21, 2:46 PM
#36

#35: Vad skönt! 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
9/1/21, 6:52 AM
#37

#34: Vad skönt 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: