Ska skaffa 20l, vad kan jag ha?
Hej!
Har tänkt skaffa ett 20 liters akvarium, men är osäker på vad jag ska ha. Vet ett par, men kan inte bestämma mig. Ska vara sötvatten från 20-28°C. Kan någon ge mig en lista på vad jag kan ha?
I ett 20L kan du inte ha mycket, enligt jordbruksverkets regler så ska inget bo i mindre än 40L. Räkor, små snäckor och Kampfisk kan fungera i 30L men rekommenderas större även till dem.
Ett 20L ska inte användas till något annat än växt akvarium, ev kan det temporärt användas till karantän eller odling men ingen fisk ska behöva leva hela sitt liv så smått.
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Rekommenderar att du tittar på ett 54L istället och väljer en eller flera av dem fiskar du kikat på 😉
Du kan nog inte ha någonting i 20 liter.
Precis som skrivet här ovan, kolla på ett lite större akvarium i stället.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Det är inte mycket man kan ha i ett 20L akvarie. Egentligen ingenting annat än akvarie växter. Kolla på ett akvarie som är något större. Det bör minst vara 54L iallafall. Det finns många fina akvarium på blocket i alla olika storlekar där du även får med det mesta 😊
ellenlexen
Vill du ha fina fiskar som hålls friska och mår bra, så ska akvariet vara större. Med ett för litet akvarium blir fiskarna oftare sjuka och dör.
Titta på räkor om du vill starta upp ett 20-liters. Bespara fiskarna från onödigt lidande.
Vad hade du tänkt dig för fiskar?
#5: 20L är för litet för räkor med, speciellt med tanke på hur känsliga dem är för ändringar i vatten kvalitet. Samt hur snabbt dem förökar sig när dem mår bra.
#7: ok. Gäller det även de minsta varianterna? Det finns ju sånadär pyttesmå Nano Akvarium (eller vad de heter) som det "sägs" man kan ha räkor i.
Hur är det med snäckor, funkar de i 20-liters?
Posthornsnäckor kan du ha i 20 liter.
Jag är inte så förtjust i Nanoakvarium. Jag tycker de är lite i minsta laget även för räkor. Dessutom kostar de betydligt mer än ett komplett 54 liters nytt i butik.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI