Annons:
Etikettersäljes-köpesodling
Läst 280 ggr
elleeen
8/8/21, 7:55 PM

Sälja yngel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, i tidigare inlägg har jag förklarat att jag har ett par hundra yngel från mina Röda Juvelciklider. Då de börjar bli stora och inte längre får plats så måste jag sälja de men till vem ska man sälja ynglerna till? Ska man fråga ifall någon djurbutik i närheten vill köpa ett antal yngel? Eller ska man lägga ut en annons på till exempel Blocket?
Behöver verkligen råd och hjälp

Tacksam för svar och tips. MVH Ellen


ellenlexen

Annons:
Choffa
8/8/21, 10:33 PM
#1

Hej!
Våran djurbutik tar tyvärr inte emot fiskar men det finns ju de butiker som gör det så det skadar ju inte att fråga. 😊

Annars är väl det enda alternativet att lägga ut annons. I vanliga fall så brukar det ju finnas lite auktioner att gå på, t.ex. via akvarieföreningar, men under rådande omständigheter så är det ju inte så mycket sådant.


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

5ara
8/8/21, 11:05 PM
#2

Jag har sålt några hundra scalare-yngel via Blocket och till en av djurbutikerna här i stan. Tror jag sålde de flesta för 30:-/st och 4 st för 100:-. Av djuraffären fick jag något mindre. Tror det var 15:-/st.

elleeen
8/9/21, 1:54 AM
#3

#1: Hej, tack så jätte mycket för ditt svar. Jag får åka och fråga några djurbutiker här i stan ifall de vill och kan ta emot några yngel. Eftersom jag har så många yngel så lär jag få testa både med djurbutiker och lägga ut en annons. Tack så jätte mycket för ditt svar


ellenlexen

elleeen
8/9/21, 1:57 AM
#4

#2: Wow vad många 🤩 och tack för ditt svar. Jag får fråga ifall någon djurbutik här i stan skulle vilja köpa några av mina yngel och även testa att lägga ut en annons på blocket.


ellenlexen

5ara
8/9/21, 9:14 AM
#5

Ja, det blir lite mer komplicerat när kullarna är stora och då är det bra med en djuraffär som kan ta emot ett lite större antal, så kolla gärna ifall någon av butikerna i din närhet tar in från privatpersoner. Verkar vara väldigt olika mellan olika ställen.

Tror jag lämnade 50 st på en gång i butiken när jag hade en stor kull. Här vill de dock ha lite storlek på ynglen innan de tar emot dom. Scalarernas kroppar skulle vara minst 3 cm (både höjd och längd) så inklusive fenor var de nog runt 7-8 cm på höjden. Så kolla det med butiken också. Jag hade 360 liter som ynglen fick växa upp i och ändå var det trångt innan de var stora nog att börja flytta. Nu är just scalarer lite svåra på så vis på grund av att fenorna kan bli fula om de går för trångt så eventuellt har inte du just det problemet i alla fall 🙂

Stort lycka till med de små 🤗

  • Redigerat 8/9/21, 5:52 PM av 5ara
Draken
8/9/21, 12:27 PM
#6

Annons på blocket eller andra lämpliga forum. Och prata med djurbutikerna, vissa tar in och andra inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
elleeen
8/9/21, 5:55 PM
#7

#5: Ja, det ju det. Köpte som sagt ett 110L akvarium då jag tidigare hade de i en 50L balja. Vissa av ynglerna är nu ungefär 3-4 cm, men helst ska de ju vara 4-5cm när man säljer de eftersom de flesta inte tar emot fiskar när de är för små. Vilket man förstår.
Så många av de är snart redo för att flytta till någon annan privatperson eller djurbutik.
Jag förstår att det är väldig skillnad på scalarer som du säger, eftersom de både blir höga och breda, men också får stora fina fenor. Man vill verkligen inte att sina fiskar ska må dåligt eller bli skadade på något vis.
Tack så mycket för ditt svar och din lilla berättelse om hur du gjorde med dina scalaryngel.


ellenlexen

elleeen
8/9/21, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#6: Tack, o ja det är just det att vissa tar in och andra inte så jag får kolla runt lite med de olika djurbutikerna.
Jag har en till fråga. Nästan alla yngel är på ytan ovh försöker ta luft, men ändå har jag precis bytt 90% av allt vatten i akvariet, rengjort pumpen och satt i en liten extra pump för mer cirkulation i vattnet. Trotts allt så är de på ytan o letar luft. Finns det någon orsak till varför?


ellenlexen

elleeen
8/9/21, 6:02 PM
#9

De får mat några gånger om dagen då de växer väldigt mycket, är hungriga och extremt många.
Självklart har jag bytt vatten (ca 90%)
Rengjort pumparna och dess filter
Det är cirkulation på ytan
Deras beteende gör mig orolig.
Sjukt tacksam för svar och tips på vad jag kan göra och vad jag gör för fel.


ellenlexen

raichu
8/9/21, 9:35 PM
#10

#0 Jag måste säga att jag tycker synd om dig att ingen varnat dig från att odla röd ciklid.

Röd cikliden hör till en av få arter som man får vara glad om någon tar över gratis, de är nästan hopplösa att skänka och stört omöjliga att sälja som privatperson.

Det finns 2 väldigt enkla anledningar till detta.

  1. Det är en värdelös sällskaps akvariefisk

  2. De är oerhört lätta att odla så ungefär vem som helst kan lyckas

Draken
8/10/21, 11:31 AM
#11

#8: Har du kollat om det är nitrit i vattnet ? Det låter som nitritförgiftning om de står uppe vid ytan och flämtar.

#10 Stört omöjligt är det inte att få iväg dem. Jag kan hålla med om att det kan vara svårt ja, men det går, även som privatperson.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

elleeen
8/10/21, 2:02 PM
#12

#11: jag får ta ett test och kolla, tack för tipset


ellenlexen

elleeen
8/10/21, 2:03 PM
#13

#10: jag tycker inte att de är en värdelös sällskapsfisk, mina Röda Juvelciklider simmar med de andra ciklider a precis som vanligt, men det var synd att höra att de var så hemska och att de verkar vara omöjligt att sälja de


ellenlexen

Annons:
raichu
8/10/21, 9:32 PM
#14

#11: Enig om att vara oenig på den punkten.

Absolut går alla fiskar att sälja, men det finns arter som är ökända att vara stört eller snudd på stört omöjliga att sälja och röd cikliden hör till den skaran.
Röd cikliden hör till gruppen akvariefisk som man är glad fall man kan lyckas skänka iväg.

#13: Med ciklider, menar du möjligen Malawi ciklider då?

Med sällskapsfisk så brukar man prata om arter som ingår i mer klassiska sällskapsburken såsom Platy och Guppy.

elleeen
8/11/21, 9:53 AM
#15

#14: okej tack för ditt svar och din förklaring.
Jag har lite olika ciklider i mitt stora akvarie. Köpte ett 540L och fick med fiskarna. Ciklider a som jag fick med är bland annat sajica, blåciklid, zebraciklid och möjligen en gulzebraciklid. Mina Röda Juvelciklider och de andra ciklidera simmar fridfullt med varandra.


ellenlexen

Upp till toppen
Annons: