Nytt 84-liters optiwhiteakvarium
Nu är det dags att komma igång med mitt nya 84-liters. Igen ska jag göra något nytt som jag inte gjort tidigare. Bakre halvan ska fyllas med grus blandat med gammal soil, för att få det lagom poröst där bra bakterier kan cirkulera och där växter mår bra. Sen kommer det att bli avdelare med stenar och så finkornig sand i framkant för pansarmalarnas skull.
Ser ut att bli bra! 😊

Ser väldigt fint ut! Så roligt att följa 🤗
Snyggt. Ska bli så kul att följa detta 😃
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Glömde förresten säga att jag har strött ut några kapslar med växtnäring i grussubstratet. I sanden ska det inte planteras något har jag tänkt.
Nu börjar saker och ting trilla in. Barnen undrar varför jag åker och hämtar ut paket hela tiden :)
Aquaskybelysningen har kommit så nu har jag lite att leka med :) Även pumpen har kommit från ett annat ställe och CO2-kitet kom för ett tag sen. Någon enstaka växt och mossa har också kommit samt några små mangroverötter som är i blöt just nu. Tanken är att jag ska surra fast mossa och epifyter och lägga dem nära stenarna för att ytterligare dela av grus/växtdelen från sanddelen.
Förresten jag var ju bara tvungen att testa åskan på belysningen, och ja, det lyser upp/blinkar som det gör när det blixtrar :)
Spännande 😀
Förstår att barnen funderar varför mamma "får" paket hela tiden 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Åh, så fint du har gjort 👏🤩 ser fram emot fortsättningen!
- Redigerat 2021-08-13, 20:37 av 5ara
Tack 5ara!
Mycket bubblor på rutan… Här har jag planterat en del växter bakom i gruset. Planen var att ha dem I en sammanhängande klimpskog men ändå så placerade jag ut dem över hela grussubstratet. Det är en svärdsplanta "red diamond", Rotala Vietnam h'ra, Myriophyllum mattogrossense, Hygrophila compact, Staurogyne repens och en väldigt hög Bacopa caroliniana. Skulle haft en Cardamine lyrata också men den som fanns kvar var inte fin. Vi får se om det blir någon framöver.
Nästa dag kände jag att jag ville ändra. Jag tog bort den stora Bacopan och bytte ut den mot en annan växt som jag inte kommer på namnet på nu, från ett annat akvarium. Sen bunkrade jag ihop växterna mer till mitten. Nu blev jag mycket mer nöjd! :) Vet inte om jag ska behålla svärdsplantan eller inte, den står lite för sig själv.
Stör mig också på den tredje mangroveroten som vill flyta och har två fula stenar på sig för att hålla ner den, men det ordnar sig väl med tiden :)
Jag har fått igång pumpen och håller på att få ihop co2-mojängen. Längtar efter att köpa nya pansarmalar! :)
Bakgrund och lock ska också fixas.
Vad snyggt 😍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#22:
Tack Draken!
Jag är riktigt nöjd själv. Man kan se in i det så himla skarpt eftersom både glas och vatten är kristallklara :) Får ta några bilder med systemkameran någon dag :) Ögonfläcksrasborerna kan egentligen flytta in när som helst. Fast helst behöver jag först lite flytväxter för att de ska trivas. Jag väntar också på att den där flytande roten ska hålla sig på mattan!
Här upptäckte jag (mycket) nitrit i förrgår. Jag gjorde ett stort vattenbyte och kramade i lite gojs från ett inkört akvarium och idag var nitriten väsentligen mindre. Gjorde ett vattenbyte i förmiddags också så det finns hopp om att nitriten försvinner snart. Hornsnäckorna måste vara tåliga för de lever och kryper omkring :)
Den tredje mangroveroten vill fortfarande flyta. Blir snart riktigt trött på den och kanske slänger den i väggen eller nåt. Den är som en ihålig pyramid så jag har vänt på den så får vi se om det hjälper.
Aquaskylampan är sjukt grym. Jag älskar de mjuka övergångarna mellan olika ljus under dagen och det blåa kvällsljuset är övermysigt. Stod med kameran en kväll och skulle fota men jag insåg att det var meningslöst redan när jag såg bilden på skärmen. Ni får komma hem till mig istället och kolla :)
En massa fiskar är inköpta (se tråd https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1509680/storhandlat!-:) ) men egentligen inga som ska gå här i det nya akvariet. Jag har beställt/önskat svarta pansarmalar och eventuellt riddargobi så vi får se nästa vecka.
- Redigerat 2021-08-20, 17:10 av fluffis
Vilken tur att snäckorna mår bra, och att du inte hade hunnit släppa ner mer fisk i karet.
Ett litet tips: Stäng av blixten på kameran och stå på nån meters håll från akvariumet.
Med "rätt" kvälls/natt ljus går det. 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#26:
Jag får testa det. När jag har lite tid att mixtra med det :)
#27: 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Jag har inte fått tag i blåa posthornssnäckor. Det verkar väldigt svårt. Har dock sett många fina rosa när jag varit runt. I en butik så sa hon något om varför men jag hörde inte riktigt vad hon sa.
#29: Ser snyggt ut 🙂
#30 jag hade renodlade blåa för nåt år sedan, jag vill minnas att det var mycket känsligare och svårare att odla än de andra (blandade färger) som jag också hade. Varför vet jag dock inte.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#31: Så underligt hur det kan bli för jag har under längre tid försökt få till en röd/rosa stam men det poppar hela tiden upp blå (leopard) hos mig 😂 Knepet är kanske att inte vilja ha dem så kommer de ta över allt!
Nu tänkte jag nog istället fokusera på röd fot och sen får skalfärgen bli som den blir för de blå med röd fot är superfina!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Röd/rosa hade jag hur mycket som helst av, men inte de blå som jag ville ha 😂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Har hittat en som säljer blåa posthornssnäckor nu :)
Att göra en bakgrund av mandellöv (catappa) har jag funderat på ett bra tag men nu har jag äntligen kommit till skott! Det blev bra tycker jag.
Idag har jag gjort ytterligare vattenbyte och kramat i mer gojs så jag hoppas att ögonfläcksrasborerna snart kan flytta in. På onsdag ska jag ringa till akvarieaffären och höra om de har fått in pansarmalar och riddargobi.
Nu innehåller det här akvariet äntligen fiskar! :)
Jag lyckades fiska upp fyra ögonfläcksrasborer ganska enkelt. Sen var det nästan omöjligt att få tag i fler. Det blev sex stycken till slut och sen ville jag inte stressa dem mer. Det finns väl fem till eller nåt sånt. Det är så himla läckert med de blåa lysande ögonen i det dämpade kvällsljuset och sen i det blå månljuset :)
- Redigerat 2021-08-22, 21:31 av fluffis
Vad snyggt 😍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#36:
Tack!

Riktigt fint! Häftig ide att ha löv som bakgrund.

Jättefint har du fått det 👏👏👏
- Redigerat 2021-08-23, 18:10 av 5ara
#35: Snyggt! Hur gjorde du bakgrunden? 😊
#40:
Tack hörrni :)
Bakgrunden gjordes genom att jag tejpade ihop några A4-papper (lite tjockare än vanligt papper) så att det passade baksidan av akvariet. Sen limmade jag fast löven. Bakgrunden är faktiskt inte fastsatt på akvariet utan den kläms mot rutan med hjälp av bubbelplast mellan väggen och rutan.
#41: Jaha, smart! :)
#41: Smart. Då kan du ju också byta ut den om du skulle känna för det 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#44: Superfint! Kommer bli toppen när växterna börjat växa på sig lite också :D
Har du eller har du tänkt ha räkor i också? Skulle vara superfint tror jag med en gäng färgglada räkor traskandes på "stranden".
#46:
Tack! Har bara planerat Amanoräkor än så länge vilket jag har reserverat några till imorgon. Har också bokat några blå posthorn som kommer nästa vecka. Plus svarta Venezuelapansarmalar. Känns som rätt mycket men några blåa räkor hade kanske inte varit dumt :) Dock tycker jag det är jobbigt när de förökar sig som galningar (typ körsbärsräkor). Jag har inte riktigt den tiden att lägga på att sortera ut. Kan du rekommendera någon sort?

#47: Är inte superbra på räkor men själv tycker jag mina crystal räkor är lite långsammare på att föröka sig än vad körsbären är när de väl sätter igång. Men vet inte om det faktiskt är så eller om det beror på något annat (har ju samtidigt problemet att crystal räkorna konkurrerar ut körsbären om jag har dem i samma akvarium tex).
Ser jättesnyggt ut 😀
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Inlägget är borttaget
Nu har jag håvat upp resten av ögonfläcksrasborerna. Tror de är 13 totalt och det är jättestor skillnad på bara 7 och 13. Det ser jättehärligt ut när de simmar tillsammans. Amanoräkorna är små och det finns många gömställen så de får jag kanske inte se på väldigt länge… :)

Supersmå och söta pansarmalar! Ger ju en bra kontrast mot det ljusa gruset också.
Vilka små sötnosar 🥰
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#54: Jättefina! 😍
Tack! 😊
Ja, det blev fin kontrast 😊
Jag lyckas inte lösa ekvationen om vad som får white wizard-snäckor att trivas. De låg inne i sina skal i halvmåneakvariet så jag flyttade dem. Iofs kanske jag skulle gett dem mer tid… ibland ligger de ju inne i sina skal… men i alla fall så flyttade jag dem hit till sovrummet. De syns faktiskt väldigt bra på den ljusa stranden trots allt 😊 Jag har också upptäckt att det är två honor jag har så det hade varit skoj om jag fått tag i någon hane också 😊
- Redigerat 2021-08-29, 22:00 av fluffis
#60: Förstår det, det är ju så snyggt 😁
Venezuela Black är så himla fina 🥰
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Nu har det kommit små snäckor i detta akvarium också. Tror det kan vara white wizard men är inte säkert. Har nog aldrig sett en snäcka snigla runt upp-och-ner på vattenytan tidigare :)
Det konstiga är att det dök upp tre stycken samtidigt och White wizard föder ju lite då och då. Men det är nog möjligt att de två vita honorna jag har kan ha varit dräktiga sen tidigare och fött nu. Vet inte vad det skulle vara om det inte är white wizard men tiden får utvisa.
Tyvärr ville inte kameran fokusera på det som jag ville.
- Redigerat 2021-09-03, 17:02 av fluffis

Mina posthorn brukar gilla att glida runt på vattenytan! Fattar inte att de kan lyckas hålla sig kvar och har tillräckligt med motstånd för att röra på sig.
#63:
Det fattar inte jag heller! :)
#62: Kollar man skalet på den på bild 2 så är det WW i varje fall 🙂
#65 Sötaste Amanon då 🥰
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Inlägget är borttaget

Så fint det är! De svarta corysarna är fantastiska 🥰
Har du kvar slangen som suger in luft på filtrets utblås? Låter det inte mycket när ni ska sova? Eller har jag bara fått för mig att ni har det i sovrummet 🤔
#71:
Tack!
Det stämmer att det står i sovrummet. Det porlar på ganska bra när ventilen är öppen på luftslangen (heter den så?) så jag skruvar till den på kvällarna 😀. I övrigt har den bara ett svagt svagt brummande ljud som jag vande mig vid redan första kvällen, så jag är nöjd 😀
#70: Städar de brunalger bra? Jag köpte mina från början för att ta trådalger och det gjorde de bra ett tag men nu växer trådalgerna fortare än vad de hinner äta 😂
#73:
Andra akvarier jag har med Amanoräkor är riktigt gröna och fräscha så de tar det mesta, dock inte skäggalger.
Trådalger kan bli stora bollar ganska kvickt 😁
Jag behöver någon lite högre växt här i mitten. Förslag? Var inne på Cardamine lyrata från början men den var smält redan när jag fick den. Kan den vara något?
Myriophyllum mattogrossense är jättefin men den vill inte stå upp riktigt.
Inlägget är borttaget
Cyperus helferi kanske? Den kan stå lite bakom och vara kontrast till allt det låga kompakta.
Cyperus helferi skulle bli jättebra tror jag 🙂 Annars kanske någon svärdsplanta, de är fina tycker jag 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#78: Håller med svärdsplantor är fina och växer lagom fort så man inte behöver ansa hela tiden! 😁

Jag har haft Cyperus helferi och det jag inte gillade med den var att bladen var så veka och hade väldigt lite flytkraft så de lade sig ner av cirkulationen. Den var tänkt som bakgrunds växt men när pumpen var på så var den lägre än växterna i framkant. Hade lite svårt att få den att trivas (ingen CO2 i det karet) så den åkte ut efter ett tag. Om du inte har någon cirkulation som stör så kan den säkert funka men så som jag hade det med utblåset strax ovanför blev det inte så bra…
- Redigerat 2021-09-08, 11:27 av 5ara
Inlägget är borttaget
Svärdsplantor är jättefina, jag har redan en och den tar ju en del plats i bredd också. Vad jag behöver nu är något smalt och lite högre. Ska nog prova Cyperus helferi tror jag, strömmen är inte särskilt stark där utan det är slutet på rundan så att säga. Tack för input ni härliga människor! :)
Smalt och högre,då tycker jag Helferin blir bäst 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Jag är jättenöjd med Cyperus helferi. Det blev snyggt! Sen får vi se hur den trivs hos mig. På bilderna får ni tänka bort hornsärven som ligger till höger och tar mycket plats. Jag tänkte ha den tills flytväxterna tar sig men red root floaters verkar inte alls trivas. Jag kanske ska testa med någon annan flytväxt.
Och så ett videoklipp 😀
https://photos.app.goo.gl/5aSKwmdR6Qwbyj6Q8
- Redigerat 2021-09-16, 07:01 av fluffis
#84: Snyggt! 😊
Vad snyggt 😍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#88:
Tack Draken 😀
Hon villa ha alla godbitarna för sig själv 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#90: Mina snor alltid algtabletterna när jag försöker mata med såna, därför har jag på senaste tiden matat med små algtabletter så alla amanos kan sno varsin och det fortfarande finns kvar till fiskarna och övriga räkor.
#90: Jag har också märkt det hos våra… Det kan se jätteroligt ut när de simmar iväg med en bit som är lika stor som de själva 😂
Haha ja det kan se roligt ut när de sticker iväg med väldigt stora bitar 😀
Jag får nog prova med ännu mindre bitar.
#95: Hmmm ser inte ut som två damer inte 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Bilder från systemkameran. Den lille pansarmalen ser stor och bufflig ut i närbild :)
Amanoräkan har brått och springer :)
Svärdsplantan med dess färger, älskar den.
Alla pansarmalar är på stranden samtidigt och Rotala h'ran växer som bara den :)
White wizardsnäckorna myser och så kommer en Amanoräka och klampar rakt över. De ska då vara överallt de :)
- Redigerat 2021-10-02, 22:13 av fluffis
Härliga bilder :D
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Amanosar är verkligen roliga små invånare!
Pansarmalarna ser ut att ställa upp för en grundlig undersökning av stranden.
#101:
😀
I fredags var jag på Vellingeblomman och gick på läskig halloweenutställning med familjen. Sen kunde jag såklart inte motstå att kolla in akvariefiskar. Jag hade 13 lyktögonrasboras och tänkte att jag kan ju utöka det till typ 20 nu när de bor större. De hade tio och jag kunde inte lämna tre ensamma ju, så nu har jag 23 😀
De nya är mer olikstora och också lite mer framåt så nu har jag till och med lyckats få bild på dem när de är på stranden. Annars brukar de alltid simma in i trygghet bakom växterna.
Under helgen har jag även rensat hornsärv och klippt ner Rotala h'ran eftersom den böjde sig under hornsärven. Den där böjda växten har börjat skärpa sig och kan numera stå upp. Härligt 😀
Man kan se att den vänstra javaormbunken är mest buskig och frodig. Förmodligen pga att den står där hornsärven skymmer mest ljus 😀
Jag väntar tålmodigt på att mina red rot floaters ska ta sig men de har det kämpigt. De blir då och då nerdragna i vattnet av snäckorna och Amanoräkorna. White wizardsnäckorna är de som mest brukar hänga och tynga ner hornsärven som i sin tur drar med sig red root floaters.
Dock har jag nu plockat bort 21 White wizard för den som vill ha koll på statistiken, alla bruna.
- Redigerat 2021-10-11, 07:33 av fluffis

#104: Mina snäckor brukar också dra med sig flytväxterna ned!
Blir snäckorna inte ljusare med tiden? Vad jag hitta så föds dem mörka men blir vita när de blivit större.
#105:
Jasså? Det har jag inte tänkt på. Dammit! Skulle behöva ett akvarium till att stoppa bruna vita snäckor i 😀
De är jättefina 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Det växer som ogräs och jag har ingen före-bild men här är en efter-bild. Har ansat bort en liter Rotala den där solfjädersväxten, vad den nu heter…
Lite vattenvärden precis före vattenbyte:
pH 7,6
NO2 0,03
NO3 20
KH 12
Fe 0,03
Nitrit vet jag inte var det kommer från… I övrigt känns KH onödigt högt, mer än i mitt stora akvarium utan koldioxid. Järnet är också märkligt lågt trots att jag tillsätter detta.
- Redigerat 2021-10-24, 22:58 av fluffis
De5t ser jättebra ut 😀
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#111: Kanske låter hårt men de är superbra tillskottsfoder åt fiskarna.
Jag brukar mosa de små mot rutan om de är färger jag inte vill ha eller om det är snäckor med väldigt dåligt skal och sen är fiskarna där direkt och äter upp dem.
Den vita/genomskinliga i bakgrunden ser ju fin ut!
#116: Bilden var lite läcker ändå tycker jag 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#118:
På sätt och vis håller jag med om det :)
😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mina white wizard-damer har ju slutat producera så igår var jag på Hornbach för att leta efter en snygg make. Tyvärr var det lite utsorterat och det fanns tre kvar, varav en varit ute och rört sig dagen före. Säljaren i butiken trodde att de andra två inte levde.
Ironiskt nog så skulle de få nya levererade dagen efter, det vill säga idag. Jag kände mig inte sugen på att åka dit en dag till eftersom jag har lite att köra.
Det slutade med att jag fick alla tre för priset av en.
När jag kom hem stoppade jag i dem I mitt 49-liters för att ha lite koll på dem. Dels för att se om de lever och dels för att se kön. Direkt såg jag att två började röra sig så de är åtminstone två. Ännu lite senare var den ena ute och kröp och jag kunde se att det var en herre. Jag flyttade honom till damerna i 84-literset och hoppas att han ska trivas där.
En av två kvarvarande snäckorna i 49-litersakvariet har till idag flyttat på sig, så vi får se hur det går för dem. Nu är jag bara ute efter ett mindre akvarium som kan bli barnkammare åt white wizard-småttingar :)
Är hemma och vabbar idag och har kollat igenom tråden lite. Det är alltid kul att se hur akvarier utvecklar sig. Det var tre månader sen akvariet startade och det har ju verkligen växt.
Jag har hållit utkik efter några coola räkor men det är inte lätt. Så fort de är snygga så är det Neocaridina men jag känner mig rätt avskräckt sen mina körsbärsräkor förökade sig så mycket att de höll på att ta över världen! :) Jag inbillar mig att Caridina ska vara bättre för mig men de är inte lika lätta att hitta. Jag tänker att jag kan vänta till auktionen i Malmö men den är inte förrän i mars-april, gaah. Jag har varit där en gång bara precis när jag var ny i akvarievärlden och jag minns många fina räkor.
Har även börjat fundera på om jag ska ha i någon mer fisk än ögonfläckarna. Jag har ju satt upp riddargobi på önskelistan hos Akvarietjänst i Malmö men än har de inte hört av sig så de är väl svåra att få tag I just nu. Finns det någon annan fisk som skulle kunna passa som är relativt liten och inte lever i stim? Jag är lite småsugen på fjärilsciklider (jag har fastnat för golden varianten) men vet inte om det är stort nog/tillräckligt med gömställen. Killifiskar är jag inte sugen på även om de är fina. Andra gobisorter är jag räddamatt de ska vara för tråkiga. Hmm, några förslag?
Jag hade ju KejsarGobi ( hypseleotris compressa) för en massa herrans år sedan. De är något mindre än riddargobin, men de är jättefina.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-11-18, 11:29 av Draknästets_Reptiler
#123:
Kollade runt lite och de är ju jättefina! Känns dock som om akvariet är för litet tyvärr så det får bli en annan gång. Akvariet är ju nästan i minsta laget också för riddargobi men det skulle kunna gå.
Idag råkade det bli nya fiskar!
Jag åkte till Arken Zoo i Ystad eftersom jag har hört att de säljer ut från sin akvarieavdelning i och med att de ska lägga ner akvariefisk.
Jag hittade tyvärr inget nanoakvarium som jag var ute efter men jag hittade en slangborste på 160 cm så nu har jag fått en del av min in-ut-slang ren 😊
De hade fortfarande mycket fiskar och jag tittade efter pygmégurami vilket jag inte såg, men så såg jag Honungsgurami guld och blev kär. Så himla fin färg redan i affären. Jättesnygga. Jag kunde inte lägga band på mig så jag köpte tre eftersom de hade paketpris på det. Deras fiskexpert var inte där men säljaren jag pratade med trodde att de var för små för att könsbestämma.

#126: Väldigt söta!
#127:
Dom är ju det! :) Jag kommer nog sitta och glo där idag också :)
Honungsgurami är en jättetrevlig art att ha i karet 🙂
Sugen på lyktögon, men har aldrig hittat i affären när jag varit där.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Tveksamt om detta är mitt favoritakvarium numera. För att det ska se snyggt ut och som jag har tänkt så krävs det mycket beskärning av växterna men nu har jag inte hunnit med det så vissa växter hänger över stranden och växer fram mot framrutan. Dessutom har posthornssnäckorna förökats explosionsartat så jag tycker de är alldeles för många.
Att bygga lock är inte heller lätt. Plastglaset (plexi) böjde sig neråt i mitten när vi väl fått till fästen med hjälp av en 3D-skrivare.
White wizard-snäckorna har blivit inaktiva och oproduktiva igen. Vet inte vad det beror på.
Jag får helt enkelt se till att få ordning på akvariet igen :) Förresten jag tror att jag matar lite för mycket beroende på att ögonfläcksrasborerna är blyga och i te kommer fram direkt, vilket gör att jag matar extra för att de verkligen ska få mat. Har någon tips på det? De äter ju gärna sjunkande mat.

#131: Jag älskar det! Men så gillar jag ju övervuxna djungelakvarium ;)
Har du testat med kanalplast som lock istället? Vet att King of DIY på youtube använder det som lock på många av sina akvarium (har själv funderat på att skaffa det och ha till akvariet i hallen som inte har täcklock men måste lösa fästen för det först för det finns bara en stödkant framtill på akvariet men skulle behöva på sidorna och typ två långa i bakkant som sträcker sig förbi bakgrunden eftersom jag har växter där så kan inte täckglaset gå hela vägen bak).
Har också plexi på halva akvariet i sovrummet (då glasskivan gick sönder efter alla år) och det stör mig också att den böjer sig (men det är en stödskiva i mitten av akvariet så det funkar hyfsat ändå).
#132:
Haha, ja du gör ju det 😀
Asså jag gillar också mycket växter men samtidigt stör jag mig på att växterna blir fula och bladlösa längst ner på grund av att ljuset inte når ner. Javaormbunkarna, där mår den bäst som är till vänster och får mest ljus. Lagom är väl i te så dumt ibland 😀
Kanalplast! JA! Tack för tipset. Jag får spana in det. Är det lätt förresten? Kan man lyfta av det med en hand?
‐‐--------------
En annan sak som jag förresten också reflekterade över men glömde skriva innan är hur mycket pansarmalarna har växt 😀

#133: Vad jag förstått det som så är kanalplats lätt och ska inte vara några problem att hantera med en hand även om de är rätt stora skivor (man kan ju borra ett litet fingerhål i dem så det är lät att få upp dem om de ligger i direkt kant med akvariet.
#131: Tycker det är jättesnygg 😊
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Igår spenderade jag så mycket tid med akvarierna att jag blev öm i både lår, vader och rygg, haha. Höll på i cirka två timmar med att dra upp, klippa av toppar och återplanterna. Kanske lite naket just nu men det växer snart sig lagom igen tror jag 😀
Svärdsplantan har verkligen blivit tjock och maffig, jättefin är den. Jag är osäker på om jag ska behålla pinnatifidan. Den har på sina håll blivit så grov att den inte alls passar in längre. Jag slängde några stjälkar.
Säkert hundra posthornssnäckor rök med i städningen, skönt. De har blivit så många att det är helt omöjligt att ha kontroll och då är det inte roligt längre, men nu känns det bättre.
- Redigerat 2021-12-19, 16:29 av fluffis
Honungsgurami är jättefina.
Strecket på den ena kan vara "stressrand", mycket möjligt att det ären hane som blir utmobbad av de två andra.
Jag brukar rekommendera att man håller Gurami i par och inte i grupp. Det kan gungera med grupp, men , vad jag har märkt, så fungerar de bäst i par.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Lite dum parkering om jag skall vara ärlig 😉
Tur att du såg det 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#140: Den kanske ville lägga sig på stranden och sola lite 😂
#142: 🤣
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
😀🙃

#145: Härligt!
Alltid lika fascinerad när akvarieväxterna blommar!
#146:
Ja, precis 😀
#145: Vad läckert 😍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Jag var på Vellingeblomman idag och fick syn på tigerräkor. Äntligen! Det är säkert inte någon fancy färg för de som håller på med räkor men för mig är de perfekta. Svarta ränder och går i kranvatten 😀 Jag har haft kontakt med en uppfödare tidigare som hade skitsnygga färger men det var vattenparametrar hit och dit och skulle absolut inte funka. Så nu hoppas jag att dessa funkar hos mig.
När jag öppnade räkpåsen hemma så hittade jag en fisk. En liten liten spak söt rödaktig en, som knappt går att fokusera på när jag fotade. Jag släppte ner den i akvariet och nu vet jag inte om jag någonsin kommer att få se den igen. Fattar inte varför jag inte valde det lilla galaxakvariet istället men det är lätt att vara efterklok.
Bilderna blev visst jättedåliga men jag tog några med systemkameran också som jag ska kolla senare.

#150: Fina räkor :)
Kan det vara en Mosquito rasbora som slunkit med?
Helt klart lätt att vara efterklok! Har gjort precis samma sak! Stoppat ner något i ett akvarium för att sedan ångra det när det är omöjligt att rätta till det.
#151:
Tack 😀
Tror inte att det är en briggitae, för tror att de var på den högra sidan. Men de hade flera av det släktet, tex maculatus. Jag får kanske ringa och höra med dem 😀
Håller med om räkorna. jag skulle vilja ha ett gäng som städare, men de jag har hittat har varit skitdyra , och går i osmosvatten. De har iofs haft jättefina färger, men jag är inte riktigt beredd på att betala 60-120 kr styck för räkor 😏
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#153: De var ju jättefina ju 😍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#155:
Tack, ja, de är ju det 😀
Förstår att du inte vill betala så mycket för städare. Du kanske skulle satsa på att köpa en räkmix som butikerna ibland har, eller utsorterade färger som uppfödare ibland säljer billigt.
#156: Jag kollar faktiskt efter det när jag är i butikerna 😉 Men har inte hittat några än.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#152 Nog enklast ja att fråga affären vad som fanns i akvariet.
#153: Som sagt jättefina!
Innan jag fick min massdöd av crystalräkorna hade jag en del som såg ut att vara på väg åt tigerhållet i färg.
#157 Vet inte om du har Discord och isf är med i kanalen Räkor Sverige? Där brukar det dyka upp alla möjliga typer av räkor (inklusive "skräpräkor" för en billig peng) och vet att iaf några skickar.
Jag fick några elefantsnäckor sålda genom den kanalen :) Hade inte planerat för det men såg att någon sökte i närheten av mig.
Jag har inte Discord.
Trodde det var en spelserver, eftersom barnen spelar mycket spel och har egna servrar just på Discord 😊
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Jag pratade med butiken igår faktiskt och han sa att det är brigittae som går med tigerräkorna 😀 Dock har jag inte sett sötnosen sen jag stoppade ner den.
- Redigerat 2022-02-15, 09:07 av fluffis
Det här akvariet har fått en uppdatering i form av 5 cm höjning av lampan. Det är min man som har varit i farten med sin 3D-skrivare och det blev ju jättebra tycker jag. Att det sen fortfarande är väldigt mörkt i akvariet beror nog mer på att växttrimmaren inte sköter sitt jobb riktigt #host# 😀
Det ser ut som om jag får bygga ett nytt hustak 😀
- Redigerat 2022-02-15, 09:15 av fluffis

#159: Hade dålig koll på vad Discord var för något också, men sen så fick jag inbjudan att testa spela Rollspel med en kompis som bor norröver och då använde vi Discord bla och efter det fick jag tips om kanalen med Räkor och nu är jag även med i några kanaler till några spel jag spelar så senaste månaden eller så har jag börjat använda det mer.
#160 Då lyckades jag ju göra en bra gissning :D
#161 Smart lösning! Lite snyggare också än min lösning jag gjorde på mitt ena akvarium.
#162 Fortfarande så häftigt med blommande akvarieväxter! Här hemma är det främst Anubis som blommar, ser lite trist ut när den blommar under vatten men får man den att blomma ovan vattnet är de riktigt fina!
#163:
Verkligen bra gissning på minifisken 😀
Vad har du för lösning för att höja upp lampan? (Jag behöver få upp lampan i mitt 30-liters också).
Discord har jag blivit tipsad om också men även Band. Det blev Band och jag orkar/vill inte vara överallt heller. Jag är rätt nöjd med Band och lagom många annonser som kommer där.

#164 Använde gamla plastbyttor (såna man fått dressing i från pizzeria) för att höja led slingorna. Inte speciellt vackert men det fungerar! Gör det också lättare att flytta på dem när jag ska ner och rota i akvariet.
Aldrig hört talas om Band. Men förstår dig! Jag orkar inte heller vara överallt (och hade det inte varit för rollspelet hade jag aldrig börjat med Discord).
#165:
Ahh, smart 😀 ser ju ut att funka jättebra (om man har täckglas).
Det var i/på (?) Band jag hittade de blåa posthornssnäckorna.

#166: Precis, funkar toppen på täckglas. Sen skulle de nog kunna gå även utan täckglas eftersom det är en glaskant runt hela akvariet (man kan säkerligen fixa någon "hållare" som gör att man inte kan råka putta ner dem i akvariet när man håller på).

#168: Smart "fälla" 😂
Mina snäckor är svår lurade och de vägrar att samla sig på ett och samma ställe så de är lätta att få tag på (trots mumsig broccoli).
Detta akvariet har litegrann blivit lämnat ifred eftersom jag har haft fullt upp med flera andra akvarier. Det är rätt så förstört på sina ställen. Bland annat svärdsplantan har tagit stryk eftersom den blivit jättestor och det blir mycket skugga på den. Jag har även slarvat med gödningen.
Har försökt att få bilder på honungsguramina men det är inte lätt. Fick en bild i lite konstigt ljus :) Och jag antar att det är pansarmalarna som har slängt ägg på glaset. Dessutom en obligatorisk amanobild 😊
Honungsgurami är jättefina. Har själv haft dem i omgångar 🙂
Måste ta itu med mitt stora . Cikliderna har "byggt om" hela akvariumet känns det som 🥴
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#171:
Haha, ja du. Då har du lite jobb där 😀
Här har två Honungsgurami flyttat ut och det är bara en kvar.
Akvariet ser hemskt stökigt ut så jag tänker göra om det till något liknande som innan. När jag var hos Akvariepiraten i Malmö för att skaffa bottensubstrat, och såg en för mig ny snäcka så kunde jag såklart inte låta bli 😀
Det blev två Neritina guttingae vilka är knottriga på kroppen. De är fina 😀
Vilken snygg. Vad är det för en filur. Ser ut som en Neritina, men har aldrig sett den tidigare.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#173: Wow va coola! De var lite annorlunda 😊
Ja, de är fräsiga 😀 Neritina guttingae.
#176: Måste se om jag kan få tag på några sånna 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Har äntligen gjort om det här akvariet så nu har jag fått tillbaka min strand 😀 Jag har lagt på mer bottensubstrat, tuktat javaormbunkarna och skaffat ny Myriophyllum mattogrossense. Det känns jättebra. Däremot börjar några av djuren (snäckor + fiskar) sina vilket är tråkigt men samtidigt börjar jag fundera på vad jag kan ha istället, vilket är trevligt 😀
Snyggt 😍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#179:
Tack Draken!