Behöver tips på akvarium
Jag är ganska nybörjare på akvarium, och det jag nu äger har jag ärvt av släkt. Men nu har jag börjat fundera på att skaffa mig ett till, 112 liter helst men går bra med lite mer eller mindre.
Jag undrar var man kan köpa ett bra ”rätblocks-format” akvarium.
Hade inte tänkt ha några fiskar som kräver högre temp än rumstemperatur så tycker att det känns onödigt att köpa ett nybörjar kit med doppvärmare.
Jag lyssnar gärna på era tips!
- Redigerat 2021-05-30, 13:52 av Draknästets_Reptiler
#1Tack!
Då borde jag kanske ha doppvärmare iallafall! Har hört om doppvärmare som slutar fungera och ”kokar” fiskarna, men att man kan använda sig av två mindre som inte på egen hand kan värma för mycket.
Isåfall så kanske jag ska köpa sakerna enskilt ändå. Jag kan tänka mig att det är lättare att se till att jag får saker med bra kvalitet om jag köper enskilt också…
Men vet ju inte om detta stämmer och är så klart tacksam för tips! Råd från människor med erfarenhet ser jag alltid som något värdefullt!
#2: Men jag tror nästan att det kan vara smart att köpa begagnat, som nybörjare. Då får jag sakerna för ett schysst pris och allt jag behöver! Om någon har något som jag bör tänka på då så är det bara att skriva!:)
#3: Nackdelen med att köpa begagnat är att inte veta hur silikonet är.
Tyvärr sett allt för många läckor i olika akvariegrupper när folk köpt begagnat.
Skulle personligen aldrig köpa något över 100L begagnat utan att tänka en gång extra.
Tror mer på att läsa på ordentligt och sen plocka ihop ett eget eller köpa ett färdigt kitt och byta ut efterhand det som inte passar.
Har du plats så satsa på ett 180L+, då kan du ha dem flesta vanligare sorterna och ordentliga stim om du väljer stimfiskar. 😇
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
#2: Jag skulle rekommenderar att du har doppvärmare. Känns det osäkert, så ta 2 mindre som du själv är inne på.
Håller med ovanstående, ett lite större kar är bättre. Du kan ha fler fiskar och det är lättare att hålla rent och få stabila värden.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Tack för alla fina tips och råd! Jag har inte varit så aktiv men jag är säker på att råden jag har fått måste vara bra så jag tror att jag utgår från dem och vad jag kan läsa på andra sidor!
#7: Lycka till :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#8: Tack! :)