Annons:
Etiketterzebrafiskrymden
Läst 108 ggr
Pyttelite
5/29/21, 10:43 PM

Hur reser vi skönt i rymden? Fråga zebrafisken

Långa rymdresor kan vara både jobbiga och tråkiga. Men kanske inte om man är en zebrafisk. Det populära akvariedjurets dvala ger ledtrådar till hur människan bättre skulle kunna klara färden till exempelvis Mars.

Läs mer hur zebrafisken hanterar livet 🔽

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hur-reser-vi-skont-i-rymden-fraga-zebrafisken-1


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Långa rymdresor kan vara både jobbiga och tråkiga. Men kanske inte om man är en zebrafisk. Det populära akvariedjurets dvala ger ledtrådar till hur människan bättre skulle kunna klara färden till exempelvis Mars.
Annons:
Draken
5/30/21, 10:42 AM
#1

#0: Har aldrig varit med om att Zebrafisken går ner i dvala, men det kanske den gör.

Tycker dock inte om att man experimenterar med/på djur, oavsett vilka djur det handlar om. Jag tycker att det är fel att utsätta djuren (även akvariefiskar) för den stressen det medför när man testar olika saker på dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

johan
5/30/21, 11:00 AM
#2

#1: Jag tycker också man ska vara restriktiv med det, men om du verkligen hade börjat sätta dig in i hur mänskligt liv sett ut utan experiment på djur kanske inte det blir lika enkelt.

Så vida man inte nöjt sig med hälften så lång livslängd och att det är sannolikt att man skulle dö av infektioner från minsta lilla sår. Alltså ett liv i stil med det innan antibiotika, medicin och vaccin.

Jag tror dock det finns hopp om att AI i många sammanhang kan ersätta djurförsök.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Draken
5/30/21, 2:00 PM
#3

#2: Jag förstår självklart att det är tack vare djurförsök många av våra mediciner och andra stora framgångar inom vetenskapen har tillkommit . Men det betyder inte att jag tycker det är okej.

Det finns redan andra metoder. AI (artificiell intelligens) är en utav dem :)

https://www.mynewsdesk.com/se/forska_utan_djurforsok/pressreleases/13-forskningsprojekt-som-ersaetter-djurfoersoek-faar-anslag-2021-3076690

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Forska Utan Djurförsök ger anslag till 13 forskningsprojekt för att ersätta djurförsök och bidra till ny kunskap och behandling av sjukdomar som diabetes,...
  • Redigerat 5/30/21, 2:03 PM av Draken
Upp till toppen
Annons: