Annons:
Etikettersjukdomarmalar
Läst 212 ggr
C
2021-05-16 18:44

Sjuk pansarmal/malar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej kloka!

För tre veckor sedan skaffade jag mig mitt första (redan etablerade) akvarium med ciklider och några malar. Har försökt läsa på innan ordentligt.

Min ena pansarmal (bild 1) upptäckte jag idag var helt slö och ena sprötet är helt vitt längst ut. Min andra pansarmal är pigg, men jag tycker mig nästan se en liten antydan till samma sak på den. Min pigga mal har haft en vid fläck ett par dagar vid stjärtfenan (bild 2). Den är inte luddig och han har inte massa prickar över resten av kroppen.

Har gjort delvattenbyte 1gg/vecka, kollade vattenkvalitén i morse u.a., använder Aqua safe, ektozon salt. Det enda jag nu förstått att jag gjort fel - är att jag inte löste upp saltet innan jag hade det i karet efter byte. Vet att malar är känsliga för salt.

Vad är det för fel på malarna? Försöker googla men blir inte klok på det :( Tack på förhand!

Annons:
Draken
2021-05-17 11:45
#1

Ser att du har grus i akvariumet. Pansarmalarnas spröt kring munnen är skadat pga det skulle jag tro. Pansarmalar, både Corys och långsträckta (som du har) skall ha sand som bottensubstrat, just för att de tycker om att böka runt i sanden och leta efter matrester.

De vita fläckarna ser ut att kunna vara skador efter att de har skrapat upp sig på inredningen eller gruset.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

C
2021-05-17 15:45
#2

Hej och tack för ditt svar! Ja, mina googlingar har också lett mig till att malar skall ha sand… Tidigare ägaren sa att det var omöjligt med sand, då cikliderna rörde upp hela akvariet.

Men jag vill såklart inte att malarna ska skada sig, ska titta på att byta till sand så de kan agera naturligt. Är det något speciellt jag ska tänka på vid val av sand? Storlek på korn, material eller annat? Malen är mycket piggare idag för övrigt, beter sig som vanligt.

Draken
2021-05-18 08:22
#3

Julas blästersand kör jag med. Den är billig och den dammar inte. Du behöver inte skölja den innan heller.

Biltema har också en blästersand som fungerar bra, men den har jag ingen erfarenhet av, eftersom jag aldrig har använt den själv. Självklart har ju Zoo affärerna också sand, men då hamnar man i en helt annan prisklass.

Rådasanden är väl den billigaste, tror den ligger på kring 150 kr för 20 kg. Men den tror jag måste sköljas innan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-05-18 08:24 av Draken
C
2021-05-23 20:08
#4

Hej igen! Vill bara säga att jag bytt till sand nu, kör Julas som du tipsade om. Malarna mår bra, men jag tror cikliderna är lyckligast. Dom möblerar om nonstop o gräver gropar överallt ^^ Tack för hjälpen!

Draken
2021-05-24 22:41
#5

#4: Många ciklider älskar att böka runt i sanden ;) Bli inte förvånad om du hittar kratrar lite här och var ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
2021-05-30 14:43
#6

Nu gör jag en trådkapning, förlåt för det! Men hur "slamsuger"/städar man ett akvarium med sand som bottensubstrat utan att suga upp sanden, eller att det yr omkring? Undrar av intresse.

Annons:
Draken
2021-06-04 11:55
#7

Jag brukar kapa en 1,5 liters petflaska och fästa på änden av slangen. Eftersom sanden väger mer en skiten, så är det bara skiten som sugs upp helt 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-06-04 11:55 av Draken
Upp till toppen
Annons: