Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 290 ggr
farido13
2021-04-29, 15:39

Hjälp, min ena scalare attackerar min andra

Hej
Nyligen så fick jag se att min red devil Scalare är en hona då hon lägger ägg men min stora Scalare som är fullvuxen har ett korn format lekrör så antar att det är en hane men han försöker jaga bort henne då hon kommer till samma ställe och försöker lägga sina ägg men hanen äter dom direkt efter och jag har sett att hon har fått lite skador på sin bakfram och ena fram fenan och har innan inte sett detta betedde av den stora utan han har nångång små bråkat men detta är något nytt då han verkar vara extra aggressiv men honan gör ingen emot utan är bara riktigt klängig mot honom och kanske nyper till honom lite och så fort hon är vid den hörnan där hon lägger äggen så försöker han få bort henne men annars vid de övriga området blir han lite lugnare där och jag har aldrig haft Scalare som lägger ägg så vill veta bara bör jag sära på dom eller bör jag avvakta lite eller hur bör jag göra? För vill inte att min red devil hona ska skadas för allvarligt och dö i värsta fall för hon är en riktigt sällsynt färg som inte var lätt att få tag på då hon är rätt färgstark

Annons:
farido13
2021-04-29, 15:41

De vita på bakfenan är skadan och han är lite aggressiv vid de övriga området i karet men mest vid den hörnan honan försöker lägga ägg, jag är rätt rädd för hanen är fullvuxen och kraftig medan honan är runt 8cm så

farido13
2021-04-29, 15:43
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Där är röret honan lägger sina ägg men hanen har inget intresse att leka utan äter dom ba och bilden på den blåa är ”hanen” som jag tror att de är

• Redigerat 2021-04-29, 15:43 av farido13
Draknästets_Reptiler
2021-04-30, 11:43

Svårt att se på bilderna, men frågan är om det inte är två honor du har ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
2021-04-30, 18:27

Vet inte om den andra är en hona men nu verkar det ha lugnat sig, för innan var de för den la ägg men tror inte att den stora är en hona då den alltid har haft de där kon röret

Draknästets_Reptiler
2021-05-01, 12:19

Kan ju vara så enkelt att de inte riktigt "matchar". Scalarer kan vara kinkig med val av partner.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
2021-05-01, 21:38

Aa asså den stora käkade äggen direkt efter men lixom jag har inget intresse för lek mellan dom utan vill bara att dom ska kunna gå i samma kar med varandra utan problem

Annons:
Choffa
2021-05-02, 00:37

#6: Har du testat att möblera om i karet? Tänker om det har med revir att göra.

Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draknästets_Reptiler
2021-05-02, 11:59

#6: Precis som skrivs här ovan, så kan det vara värt att bryta reviren.Med tanke på beteendet, så tror jag att det kan vara 2 honor du har.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
2021-05-03, 18:45

Aa asså jag ska städa akvariet helt så snart som jag har blivit av med min Kampfisk hona och 4 kopparbarber för då kommer jag göra om akvariet helt och hållet och även byta till sand men för tillfället så är dom nu lugnare men revir grejen är de jag har haft tankarna över också, för jag tänkte köpa in nya fiskar så vill att allt ska vara klart när dom kommer så dom slipper stressa

• Redigerat 2021-05-03, 18:50 av farido13
Upp till toppen
Annons: