Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 545 ggr
ThatPie
3/18/21, 9:13 PM

Ny till hobbyn, första akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Köpte nyligen mitt första akvarium (för fisk, har andra typer av djur som bor i akvarium) begagnat! Karet är på 30L och tömdes knappa timmen innan jag hämtade det. Sattes sedan igång ca 4-5 h senare. Ingen inredning, växter eller bottensubstrat kom med, men lyse (någon typ av Aquael), droppvärme (50W) och innefilter (tror det är ett aquael pat mini) var inkluderat i priset.

Hade dagen innan varit på Akvarielagret och plockat upp sand (som tvättades innan det hälldes i karet), en redan "dränkt" rot, easystart, "conditioner" och växter (java mossa, vattenspikblad, windelöv ormbunke och en jag inte minns namnet på), gödsel för växterna, "test stripes" och diverse annat smått som behövs.

På rekommendation av de på affären så stod karet själv i 1 vecka. Första dagarna var det väldigt grumligt, men la sig efter ca 4 dagar. Roten blev även "fluffig", vilket jag läst är vanligt och helt normalt i ett nytt kar. Testade nästan dagligen med "stripes-en" och fick inget utöver vad som stod var "normalt" på burken. Om jag minns rätt 0 på nitrit och nitrat, <7dH GH, 3dH KH (vet att det var lite lågt men var stabilt), 6.8 pH och 0 clor. Blev även från dag 1 den "oljiga" ytan som syns på bilden. Trodde först att det var pga eventuell handkräm som råkat åka i vattnet, men det har hållit i sig tills nu. Tar bort det dagligen med hushållspapper, men kommer lika snabbt tillbaka. What to do?

Efter dag 7 hämtades fisk (betta) och en elefant snigel (rekommendation från affären). Efter att de acklimatiserat tog det ca 1 dag innan de blev mindre rädda och åt. Testade dagligen med stripes-en men fick fortfarande ingen speciell avläsning. Väntar som sagt på att se att nitriten (tror det är den rätta?) ska stiga lätt för att se att cyklen startat. Testar och håller mig redo för vattenbyte om det skulle stiga varje dag, ingen skillnad. Gör ett ca 20% vattenbyte i alla fall efter ca 5-6 dagar. Ingen större förändring utöver att pH går upp och jag ser nitrat gå upp till 10 mh/l. Brun alge växter lite grann, men inte extremt.

Är nu 5 dagar sedan senaste vattenbytet och beställde dropp tester, då jag läste att dessa är mer korrekta i sin avläsning. Under dessa 5 dagar har växterna börjat växa så mycket! Nya blad på spikbladen ser jag typ dagligen och de jag inte vet namnet på har synligt blivit större. Andmat har även börjat poppa upp, tror de kommer från karet själv eller växterna. Oavsett så får de bo kvar. Alge som liknar trådar typ har även börjat växa lätt.

Idag tog jag och gjorde alla tester som kom med dropptest kitet. Vilket inte gjorde mig smartare om vad som försiggår…

KH: 5 dKH
GH: 6 dH
pH: 7.4
NH4: <0.05 ppm
NO2: <0.01 ppm
NO3: 1 ppm
PO4:<0.2
SiO2: Något blev fel så kunde ej läsa av.
Fe: 0.05 ppm
Cu: <0.05 ppm
O2: 10 ppm

Har cykeln inte börjat ännu pga för liten "bioload" från fisken/snigeln, eller? Växterna frodas, även med låga nh4 och no3 halter. Tar de upp allt innan det hinner läsas av? Antar att algerna äter lite av det, men växterna bör snart ta över om de fortsätter växa som de gör.

Tacksam för hjälp då jag verkligen inte vet hur jag ska gå vidare, eller om jag bara ska fortsätta som jag gör?

Annons:
ThatPie
3/18/21, 9:14 PM
#1

Såg nu precis att vattnet kanske ser lite lågt ut på bilden, men är pga alla tester. Är på fyllt nu!

Nephi
3/18/21, 9:27 PM
#2

Förhoppningsvis kikar 5ara eller någon annan in och kan hjälpa dig med vatten värden och hur och när karet är cyklat, jag har ännu inte full koll på det :)

Några tankar i övrigt, har du någon markering på doppvärmaren med lägsta minimi nivå för vatten? Hålls vattnet för lågt är risken större att den går sönder

Lite ytrörelse brukar kunna få bukt med den värsta hinnan och samtidigt ge bättre syresättning, så se om du kan flytta runt pumpen på något vis för det

Elefantsnäcka känns väldigt stort för ett så litet akvarium, samt att kampfiskar gärna smakar på deras antenner. Jag skulle lämnat tillbaka den och skaffat några posthorn i snygg färg istället 😉

Hur har du plastfolien över? Är mest orolig för att om du täckt helt så finns risk för dålig syresättning.
Är det Aquael 30L så har jag för mig att det finns nya täcklock att köpa till som är gjorda för akvariumet


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

ThatPie
3/18/21, 10:00 PM
#3

#2: inte vad jag sett. Den är reglerbar (och piggen är på toppen) och sett till att "glas delen" eller vad det nu är alltid är täckt med vatten i alla fall. Ingen aning ifall den behöver vara längre ner än så.

Är det jag läst! :D problemet är att jag fått dra ner pumpen extra (med en svamp för utflödet), då jag märkte att kampfisken, hade lite svårt att simma och undvek ofta att ta sig upp mot ytan. Så lite dilemma där.

Inte märkt av att kampfisken smakat eller varit agressiv mot snäckan. Bodde med räkor när han köptes och verkar allmänt väldgt mild till sinnet. Men ja, har känts lite som att den inte har mycket att röra sig på. Hur är posthorn i skötseln? Det lilla jag läst om dem är att de förökar sig ganska snabbt.

Är en Dennerle och täcklock kom tyvärr inte med. Plasten är inte helt täckande utan har en ca 3 cm glipa baktill. Planen är att beställa nytt lock, men har bara ännu inte blivit av :)

Nephi
3/18/21, 10:15 PM
#4

Vilken pump är det du har? :)

Posthorn förökar sig fort om det finns mycket att äta men är bra på att städa rester efter karpfisken :)
Och med bara en fisk blir det inte så mycket rester om man har koll på matningen


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
3/18/21, 11:28 PM
#5

Hej och välkommen till oss :)

Karet börjar cykla om i samma stund som du släpper i de första fiskarna, det händer ingenting utan att fiskarna är på plats och "bajsar in" karet.

Värdena ser bra ut för att vara ett såpass litet kar och dessutom helt nystartat. Håll koll på Nitriten ( NO2) den skall ligga på 0, Nitrit är dödligt för fiskarna i mycket små mängder.

Elefantsnäckan är, precis som nephi skriver, alldeles för stor för ditt akvarium. Elefanten blir mellan 8-10 cm, och behöver större akvarium.

Här kan du läsa lite om olika snäckor:
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1474972/snacklexikon

Den oljiga hinnan på ytan är en proteinhinna, se till att det blir högre flöde på utblåset, så försvinner den av sig själv :)

Vilken snygg kille du har fått tag på :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
ThatPie
3/18/21, 11:34 PM
#6

#4: googlade runt förut och tror det är en aquael pat mini, men utan ”skyffeln” eller vad man nu ska beskriva den som på utsuget. Tar lite bilder på utrustningen under morgondagen så blir det nog lättare för er mer erfarenhet att se och ge tips 😉

Men vad bra! Då blir det nog en liten bytes resa så snart man hinner dit.

Annons:
ThatPie
3/18/21, 11:37 PM
#7

#5: tack för välkomnandet!

skönt att höra! Har just gått och väntat på att nitriten skulle öka, då det just står typ överallt att detta är ett förvänta sig. Men då fortsätter jag som nu och håller koll på nitriten 😊

Får klura och test lite med flödet så hoppas jag på att bli av med hinnan snart då!

Tack för hjälpen.

Draken
3/19/21, 9:29 AM
#8

#7: Man brukar säga att man kan vara beredd på en "nitritspik" på dag 10-14. Men det är inte säkert att det blir. Mata väldigt sparsamt under cyklingen och ha massa snabbväxande växter, så kanske du slipper Nitriten helt. Gör ett 20%-30% vattenbyte varje vecka. Och annars även vid behov.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
3/19/21, 10:23 AM
#9

Hur länge har du haft levande djur i akvariet? Med mjukt vatten går cyklingen långsammare så jag skulle gissa att det dröjer cirka tre veckor efter djuren flyttade in innan en eventuell nitrikspik kommer.

Sen undrar jag över filtret; om det köptes med karet och är inkört så klarar du dig eventuellt helt undan nitrit då det redan finns mängder av bakterier där i 🙂

Vad gäller hinnan på vattnet har jag märkt att vissa substrat kan orsaka det när de är nya så det är inte säkert att det är protein men det är svårt att veta i nuläget.

Hur många timmar har du på ljuset? Det känns lite tidigt att börja få alger redan…

  • Redigerat 3/19/21, 10:29 AM av 5ara
ThatPie
3/19/21, 11:00 AM
#10

#9: har varit levand djur i karet i ca 12 dagar nu.

Ja, som jag nämnde så tömdes karet samma dag som det hämtades och innan dess hade karet (med samma filter) varit igång med både djur och växter en längre tid (vet ej hur länge). Så finns kanske en chans att filtret redan är inkört?

Kanske det! Innan djur togs i karet så var filtret igång på mycket högre hastighet, men blev ändå en hinna. Fick även tvätta sanden säker 20+ gånger, men vattnet blev ändå lite smutsigt när karet fylldes upp.

Har varit liiiite väl mycket ljus måste jag erkänna. Haft lite problem med timern jag köpte, så blev att sätta på och stänga av manuellt. Pga jobb på udda timmar så blev det lite väl mycket ljus vissa dagar. Men detta är nu åtgärdat och sitter timer på 8h per dag. Ska jag dra ner antal timmar ännu mer?

5ara
3/19/21, 11:41 AM
#11

#10 Om du inte rengjorde filtret väldigt noggrant så tror jag inte att du behöver oroa dig för nitrit.

Att du redan har lite nitrat i vattnet tyder på att cykeln mest troligt redan är igång så eventuellt slipper du nitriten 🙂

Då är det möjligt att det är sanden som ger hinnan och i så fall borde den försvinna inom några veckor.

Nu vet jag inte hur många watt din lampa är på men om det är runt 6 W så borde 8 timmar funka fint så här i början. Alla akvarier beter sig lite olika så det är svårt att säga generellt. Håll lite koll och om algerna verkar få bättre fäste kan du prova att dra ner lite till 🙂

  • Redigerat 3/19/21, 11:42 AM av 5ara
ThatPie
3/19/21, 11:51 AM
#12

#11: nej ingen speciellt noggran rengöring.

Då håller jag tummarna och fortsätter ta bort hinnan manuelt så länge :)

Googlade runt lite och ser ut som en Aquael Leddy Smart 2, som precis som du säger är på 6w. Då fortsätter jag på 8h och håller koll på algerna :)

Nephi
3/19/21, 12:00 PM
#13

Om du har en Aquael pat mini filter som det ser ut som kanske detta skulle vara ett alternativ för ytrörelse utan stark ström :)
Du kan även ställa in hur starkt den ska blåsa med reglaget över utblåset

https://www.shrimps.se/sv/filter-pumpar/599-akvariumsprinkler-strilror-5905546000260.html


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

AquaEl akvariumspriknkler används för att säkerställa en jämn fördelning av vatten som rinner från filterens utloppsrör.
Annons:
ThatPie
3/19/21, 4:27 PM
#14

Welp ser ut som att jag inte behöver oroa mig för att införskaffa några posthorns snäckor 😅 såg något som sniglade sig fram över roten i karet idag och de ser nästan identiska ut till de leopard posthorn jag hittade via en googling. Ena måste ha lyckats gömma sig ett bra tag! Då den ser ut att vara runt 5mm i diameter redan.

Förhoppningsvis så sätter de sig på lite mer fotovänliga platser så att jag kan ta en bra bild och höra med er om min gissning kring art stämmer. 🙂

Dagnykatt
3/20/21, 5:09 PM
#15

Så där såg ytan på vattnet ut hos oss då sonen hällt i alldeles för mycket fiskmat. Kan du eventuellt ha matat för mycket?

ThatPie
3/22/21, 10:56 AM
#16

#15: Har varit så sedan dag 1, så tror inte att det är övermatning.

Dagnykatt
3/22/21, 11:47 AM
#17

Har akvariet blivit tvättat med någon diskmedel eller annat som kan ha lämnat kvar?

ThatPie
3/22/21, 4:31 PM
#18

#17: inte vad jag vet. Sköljde själv bara ut det med vanligt vatten och tror förra ägaren bara tömde det innan jag plockade upp det.

ThatPie
3/22/21, 6:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#19

Här kommer bild på dropvärmaren. Kan jag sticka ner hela under vattnet eller ska jag fortsätta som jag gjort och hållit toppen ovanför?

De två andra bilderna är på de små liftarna. Gissningen var leopardmönstrade posthorns, men stämmer detta? Vita ”fluffet” på roten är poppis bland dem, så troligen är det borta inom några dagar.

5ara
3/22/21, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Det är en doppvärmare från Aqua Nova och den är 100% dränkbar. Här är ett litet urklipp från instruktionsmanualen.

Jag känner inte till någon doppvärmare som man inte kan ha helt under vattnet och har alltid mina så.

Annons:
Draken
3/23/21, 1:55 PM
#21

Den kan dränkas helt.

Snäckorna ser ut som posthorn :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 3/23/21, 1:55 PM av Draken
Dagnykatt
3/25/21, 11:37 AM
#22

Hellre hela doppvärmaren sänkt, då vattnet kan avdunsta och riskera att toppen är ovanför ytan. Vissa sorter kan gå sönder då.

ThatPie
3/29/21, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Tack för svaren! Dropvärmaren har nu varit 100% sänkt i några dagar.

Jag ökade strömmen på filtret för att se om det blev någon skillnad på biofilmen på ytan. Absolut ingen skillnad. Filmen blir lika tjock och efter ett tag så flyter den bara med strömmen.

Några av växterna (de jag inte vet namnet på) har typ helt ”smält”. Allt annat frodas och växer så det knakar.

Sedan såg jag även idag att det är revor i kampfiskens bakre fena. Det även ut som norra av ”stråna”, eller hur man nu ska förklara det, typ sitter fast i varandra? Vet att de med lite längre fenor kan börja bita på dem då de är så tunga. Kan den ökade strömmen från filter vara boven? Eller är det något annat jag behöver tänka på?

Draken
3/29/21, 12:30 PM
#24

Fin kille :)

Det ser ut som om någon har bitit på honom, är han själv i akvariumet, eller finns det fler fiskar där ?

Kan han ha rivit upp fenan på inredningen ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 3/29/21, 12:30 PM av Draken
Nephi
3/29/21, 12:54 PM
#25

Vissa kampfiskar kan tugga på sina egna fenor i tristess, så prova att möblera om lite.
Kolla även YouTube, finns folk som lärt sina kampfiskar trix om jag förstått det rätt :)
Spegeltränar du honom något?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

ThatPie
3/29/21, 1:30 PM
#26

#25: ja vi spegeltränar 🙂 han är dock inte alltid så intresserad av det, men försöker göra det någon minut sådär varje/varannan dag.

Är det just att det blir ”nya” platser att utforska som är intressant vid ommöblering?

  • Redigerat 3/29/21, 1:37 PM av ThatPie
ThatPie
3/29/21, 4:36 PM
#27

#24: utöver singlarna så är han helt själv. Så antingen är det som du säger självförvållat eller så har han rivit upp det på inredning. Innan jag satte in ”huset” så försöker jag se till att det inte fanns några vassa kanter eller så, men kan vara att han hittat några i alla fall 😅

Annons:
Draken
3/30/21, 4:22 PM
#28

Då kan han nog ha hittat någon vass kant som han har rivit upp fenan på.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ThatPie
4/1/21, 5:50 PM
#29

När jag kom hem igår såg han väldigt mycket blekare ut än tidigare på dagen, låg och betedde sig precis som i videon, men var något mer svullen om magen. Gjorde genast ammoniak, nitrit och nitrat test men ingen fick högre utslag än vad de fått 29/3 när jag gjorde vatten byte. Och då var de alla lågt och bra. Han fick fasta, ifall han smaskat på lite mycket snigel mat, och har även gjort det idag. Magen har tydligt blivit mindre men han är fortfarande blekare än vanligt, relativt slö och ser ut att andas väldigt häftigt. Testade precis O2 och den är hög. Han simmar inte annorlunda eller konstigt när han väl simmar upp för att andas vid ytan och verkar ha lätt aptit i all fall då han jagade äggskalen jag la ner tidigare för sniglarna och försökte äta dem. Sänkte även filtret så att han skulle ha det lättare att simma.

Vad gör jag nu? Vatten byte även fast värdena är bra? Fasta får han fortsätta gör men vad gör jag åt andningen?

Hade problem med vimeo så hoppas att denna länk funkar: https://drive.google.com/file/d/17Ch9gWQ27m8JAcrq6n0TzzV8ZtlFUKXR

ThatPie
4/1/21, 6:17 PM
#30

#29: påsen innehåller en bäbis elefant snigel. Är fångad för att jag inte ska tappa bort den tills imorgon då de ska flytta :)

Nephi
4/1/21, 6:23 PM
#31

Är inte så att han åkt på torpedsjukan? Tänker eftersom han inte verkar veckla ut fenorna


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

ThatPie
4/1/21, 6:55 PM
#32

#31: torped sjuka? Hittar väldigt lite om det när jag googlar. Hur behandlas det och vad beror det på?

Nephi
4/1/21, 7:03 PM
#33

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1459688/_

Jag har aldrig haft det själv, men förhoppningsvis har någon annan koll på om det kan vara det :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
ThatPie
4/2/21, 9:15 AM
#34

Han fick lite att äta underkvällen då han riktigt tiggde när jag gjorde ett 20% vatten byte, vilket han inte brukar. Såg riktigt risig ut när jag gick och la mig. Men idag har han repat sig! Fått tillbaka nästan alla sin färg, andas inte längre häftigt, har mycket god aptit och är mycket mer framåt. Ligger inte nu och trycker på första bästa ställe utan simmar omkring och lägger sig i närheten av en snigel (något han alltid gjort) när han väl vilar lite. Håller lite koll på honom under dagen och lär nog göra ett till litet (typ 10%) vatten byte senare idag, för att vara på den säkra sidan. Men åh så skönt att se att han är bättre ❤️

  • Redigerat 4/2/21, 9:16 AM av ThatPie
Annons:
Nephi
4/2/21, 10:05 AM
#35

Vad skönt att han mår bättre idag 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Dagnykatt
4/2/21, 2:07 PM
#36

Torpedsjukan får mina Platy mellan varven. Då står de stilla vid ytan eller på bottnet i ett hörn. Alla fenor är "ihopkkibbade" eller platta längs fisken. De äter inte och börjar tappa färg. Till sist hamnar jag att avliva dem då de annars magrar ihjäl. De blir sällan, om aldrig friska igen. Att vänta på en naturlig död kan ta flera veckor.
Har dock aldrig råkat ut för att en Kampfisk skulle ha drabbats av torpedsjukan.

Dagnykatt
4/2/21, 2:07 PM
#37

*ihopklibbade

Draken
4/3/21, 12:21 PM
#38

Håller med ovanstående.

Torpedsjukan, eller "fenklibb" som det också kallas, har jag aldrig hört att kampfiskar kan råka ut för.

Jag kan ha fel, men jag tror det är bara levandefödarna som får fenklibb.

Mata med kokta och skalade ärtor, han kan vara förstoppad.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: