Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 585 ggr
farido13
3/13/21, 8:09 PM

Scalare fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!
Jag innehar 3 stycken Scalare, 2 stora på 12-15cm och en liten på 7-10cm. Färgen på dom stora är, den ena är blå och den andra är en dantum och så den lilla är en red devil. Dom har inga problem mot den lilla Scalare men ibland kan dom stora små bråka lite men inte så mycket, bara när den blåa kommer till den hörnan där dantumen är. Nu är det så att dantumen är ofta vid samma hörn och är rätt skygg kan man säga men den blåa är hur ivrig på att hälsa på en samt den lilla. När det är mat dags som jag ger 2 ggr per dag så inner alla fiskar fram och äter men dantumen kommer bara fram en bit och sedan stannar den där. Lixom att den inte vågar äta och ibland har jag bara sett att den tar bara liten bit som att den har ätstörningar eller nåt. Medan dom andra äter som vildar. De är inga bråk vid maten utan vet inte varför dantumen beter sig sådär. Är det för att den inte trivs hos mig eller att den är sjuk eller vad kan det vara? Den simmar fint och har en fin färg men bara att den står på samma hörn hela tiden och den kommer inte fram. Har varit såhär ett tag….
Sedan tror jag att det är 2hanar som jag misstänker men kan man ha hanar med varandra eller är de bara honor man kan ha med varandra eller en hane med flera honor? Jag planerar ingen odling utan bara som sällskapsfiskar. Mitt akvarium är även 235L, det är ett juwel 200.
På bilden med den röda så ser ni att där är den bara men inte alltid så nära marken.

Annons:
farido13
3/13/21, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

La nyss en syrepump så de kanske blir lite liv för dom? Eller stör det kanske?

Dagnykatt
3/13/21, 8:41 PM
#2

Jag har förstått att man bara borde ha en hana och en hona(?). De håller ihop hela livet och kan ha svårt att acceptera andra. Jag har en hane och en hona som är mycket tighta. Vissa gånger är de irriterade på de andra fiskarna och jagar bort dem från "scalarnas hörn". Ännu värre om de råkat lägga rom nånstans, då får inga andra vara i akvariet. 🤪🙈

farido13
3/13/21, 9:16 PM
#3

Jo jag tänkte på att en del brukar ha par med hane och hona men dessa köpte jag för nån månad sen och grejen är att jag är inte riktigt säker på könen utan tror bara för dantumen är jag nog säker på att det är en hane men den blåa är jag osäker men misstänker bara. Men så fort den blåa dyker upp vid hörnan där den är så försöker dantumen slå till för att visa att de är hans revir typ och de är då dom slåss lite men slutar sedan men ibland när den är på en annan sida så blir den jagad av den blå så man kan säga att båda har sitt revir typ men den blåa är mer utav överallt men de brukar inte vara något problem vid matning, för vill inte att den ska svälta ihjäl om det är pga min blåa scalare

farido13
3/13/21, 9:22 PM
#4

Rätta mig om jag har fel, men har hört att för att minska aggressiviteten av ciklider exempelvis så brukar man skaffa många för att minska det, även om det kan se lite rätt fullt i karet så lugnar det ner dom typ, man brukar typ göra det men Malawi ciklider och även med tigerbarbar som jag har hört. Aldrig testat det men har hört att en del kör den typen av valet för att minimera bråk bland fiskarna.

5ara
3/14/21, 9:14 AM
#5

Jag får känslan av att den blå är boss i karet och att dantumen inte får vara någon annanstans än i hörnet. Gissningsvis håller den röda och den blå på att para ut och då kommer de antagligen ta hela akvariet i besittning ifall de leker. Jag skulle inte hålla mer än ett par i ett så pass litet akvarium.

Jag fick det inte att funka med två par i ett 240 liters akvarium på grund av att det var för litet för två revir så nu går det bara ett par i det akvariet.

Fler individer är toppen förutsatt att akvariet är tillräckligt stort. Tyvärr är ditt i minsta laget för mer än ett par scalarer enligt min åsikt.

Jag skulle överväga att omplacera antingen dantumen eller den blå. Scalarer är även på så vis att hanar bråkar överlägset mest med hanar och honor bråkar med honor. På en av dina bilder av den blå syns papillen och den ser ut att vara en hane.

farido13
3/14/21, 10:23 AM
#6

Aha okej, men kan den röda leka när den är sådär liten? Dör jag kommer inte ihåg vem jag hörde detta av men att nån sa att dom större scalarerna tolererar dom mindre men när dom blir större som den blåa så kan dom bli revirhävdande mot dom så är det så situationen kan va eller är det bara att dom parar ihop sig? För hur ser man att den röda är en hona?

Annons:
5ara
3/14/21, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Båda honorna hos mina lekpar är relativt små jämfört med hanarna så den röda kan mycket väl vara könsmogen och äldre än vad man först tror.

Det var jag som skrev om att yngre scalarer i regel inte utgör något problem i form av att det skapar bråk. Alla dina är definitivt tillräckligt stora för att kunna vara könsmogna/tonåringar.

Att den röda mest troligtvis är en hona grundar jag på att den tolereras väl av den blå och inte verkar ha några problem med dantumen.

Bifogar lite bilder på ett av mina par så kan du se ifall du kan få syn på papillerna som skvallrar om ifall det är hanar eller honor. Värt att nämnas är att hanarna ofta simmar omkring med sin lite synlig. På honorna syns den nästan bara precis kring lek.

Börjar med en bild på paret som visar storleksskillnaden.

5ara
3/14/21, 10:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Honans papill.

5ara
3/14/21, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hanens.

Värt att nämna är att puckeln som man ofta talar om att scalarehanar får på huvudet i regel inte gäller odlingsvarianter som din blå och röda.

  • Redigerat 3/14/21, 10:39 AM av 5ara
Draken
3/14/21, 1:32 PM
#10

Precis som 5ara skriver så kan det vara så att den blå och den röda håller på att para ut, och då kan de, i värsta fall, slå ihjäl Dantumen.

Jag skulle sälja eller skänka bort dantumen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
3/14/21, 5:46 PM
#11

Tror min blå har en liten såndär haha, men inte den röda, fy jag var rädd för att detta skulle uppkomma, för dantumen är så himla fin!! Men säljer hellre den än att låta den lida.
Hanen har då till och med börjat kaxa emot mig när jag kommer fram till rutan ibland då han typ rycker/skakar till kroppen då dom ska börja slåss typ så hahahah🤣

farido13
3/14/21, 5:47 PM
#12

Den röda ser jag ingen än men hanen har en liten typ som sticker ut lite

farido13
3/14/21, 5:48 PM
#13

Men kan försöka se igen ikv så får vi se men för tillfället så utgår jag med era svar om deras kön

Annons:
farido13
3/14/21, 10:10 PM
#14

Den blåa verkar vara en hane men den röda ser jag verkligen inget, men såg den blåa nöp till lite den röda bara men annars är dom lite med varandra

5ara
3/15/21, 10:54 AM
#15

Om du inte ser något på den röda så kan det mycket väl vara en hona för som jag skrev så syns inte honornas äggrör utom i direkt samband med lek. På mina ser man den aldrig innan de börjar putsa eventuell lekplats. Det är inte heller helt ovanligt att paret tjafsar lite inbördes.

Detta är givetvis spekulationer men jag tror att din dantum håller sig undan på grund av att den blå är mer dominant så jag skulle omplacera antingen dantumen eller den blå.

farido13
3/15/21, 12:26 PM
#16

Ja jag har nu lagt upp en annons på blocket för dantumen så väntar ba att den ska godkännas så får vi se vem som vill ha den. För vill inte sära på paret lixom

Draken
3/15/21, 12:29 PM
#17

Det var nog ett bra beslut du tog :) Hoppas den kommer till ett bra hem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
3/18/21, 6:45 PM
#18

Vill bara påpeka att dantumen har fått ett nytt hem för några dagar sen så det är nu lugnt i karet :)

Draken
3/18/21, 11:29 PM
#19

Härligt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
3/20/21, 5:07 PM
#20

Vad skönt för dig att veta att den fått det bra och att du har i ordning i ditt kar!

Annons:
farido13
3/21/21, 7:37 AM
#21

Aa för nu har det även råkar hända att mina grön bågfensciklid par har fått ben kull för såg äggen men hittills inga yngel så japp :)

Dagnykatt
3/21/21, 2:52 PM
#22

Alltid är det något på gång 😬😆

Draken
3/21/21, 2:53 PM
#23

#21: Grattis 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
3/21/21, 5:30 PM
#24

#22 ja alltid något pågång :)
#21 tackar!

Upp till toppen
Annons: