Annons:
Läst 173 ggr
S
2021-03-06 20:54

Sjöhästar?

Hejsan!
Jag har blivit väldigt nyfiken på att skaffa akvarium med sjöhästar, m
en vad jag har förstått så kan dom va svårskötta? men FINNS det möjlighet att starta upp sånt akvarium, isf, har någon bra tips på bra "skötsel"böcker eller artiklar?
VÄLDIGT tacksam för svar :)

Annons:
fluffis
2021-03-06 22:39
#1

Sjöhästar är sanslöst häftiga tycker jag. Dessvärre är de sanslöst tråkiga, i alla fall när jag har sett dem på t.ex. Den blå planet i Danmark. Har aldrig sett dem röra på sig. De lever i saltvatten, det är typ vad jag kan säga :)

5ara
2021-03-07 09:20
#2

Tyvärr kan jag nästintill inget om saltvattensakvarium men i den här tråden nämndes vad som behövs för att starta upp och även lite om att sjöhästar är svåra och bör gå själva i ett akvarium på 60-120 liter:

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1492266/nyborjarhjalp-saltvattensakvarium

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Draken
2021-03-07 12:45
#3

De lever i saltvatten och är extremt svåra att hålla. De har mycket höga krav på vattenkvalitet och miljö. Jag skulle inte rekomendera dem till nybörjare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-03-07 12:46 av Draken
S
2021-03-07 13:22
#4

tusen tack för svar/hjälp hörrni! :)

Jajo…jag har dock läst att dom är krävande, dyra i drift?

Jag är nämnligen väldigt villig att försöka och ge all tid osv som behövs, då jag inte tänkt ha andra fiskar(om ni inte rekommenderar någon) samt att jag vill börja småskaligt. :)

Draken
2021-03-07 13:24
#5

Då tycker jag v du skall börja med at läsa på om vattenkvalitet, miljö och hur Sjöhästarna vill ha det för att må som bäst.

Kanske inte så dyra i drift, men uppstarten av ett saltvattenakvarium är dyrt

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-03-07 13:25 av Draken
S
2021-03-07 14:13
#6

Jag försöker få tag i en bok(Dwarf Seahorses skriven av Alisa Wagner) som uppebarligen ska innehålla bra information, jag har inget emot engelsk läsning.
Försöker hitta så mycket info o läsning jag kan så kanske jag tillslut kan skaffa ett par i framtiden :)

tack så jättemycket! :)

Annons:
[Jimmy.L]
2021-03-07 14:44
#7
- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Draken
2021-03-08 11:11
#8

#6: Lycka till :)

#7 Jättebra artikel som är väl värt att läsa, men den är gammal och kan vara inaktuell.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: