Nybörjarhjälp saltvattensakvarium
Hej. Jag är helt ny på forumet och vill ge mig in i och börja med saltvattensakvarium. Jag är helt ny på den fronten, men medveten om att det kräver tid och är villig att ge den tid det behövs.
Jag behöver införskaffa allt från grunden då jag inte äger någonting än.
Jag har redan funderat ut vilka fiskarter jag är intresserad av att ha, och det är:
2st clownfiskar
1st Palettkirurg
1st Zanclidae/Moorish idol
1st Feabborre
1st Gul kirurg
1st Dascyllus melanurus
1st Amerikansk näbbfisk
Några putsräkor
Kanske en sjöhäst
Jag undrar följande:
- Är det någon av fiskarterna som ni direkt avråder mig från att ha?
- Är det någon fiskart som inte passar ihop med en annan som jag nämnt?
- Är det någon jag bör ha fler av (förutom clownfisk och putsräka)?
- Vad skulle ni säga är minimivolym på akvariumet?
- Är det någon fiskart som har väldigt speciella behov (förutom clownfisken som jag vet uppskattar en anemon i akvariet)?
- Utöver akvarium, belysning, levande sand, salt, föda, pump, skummare, fiskar och anemon, är det något annat viktigt som behöver införskaffas?
Tack så mycket på förhand! Hoppas det är någon här som har lite koll som har möjlighet att hjälpa mig igång.
Ju större akvarium ju lättare är det. gärna 500 l och uppåt
Börja med lätta arter som clowner innan du ger dig på Zanclidae/Moorish, Palettkirurg.
Levande sten behöver du.
Sjöhäst kommer inte överleva i det akvarium tyvärr, dom som har sjöhästar har ofta ett par i 60- 120 liters akvarium utan andra fiskar.
Jag har haft saltvatten, men det kraschade i 2017, så jag orkade inte börja bygga upp det igen just då. Men nu börjar suget att återvända till att starta upp saltvatten igen :)
Håller med ovanstående om arterna. Ta de lättare till en början och skippa sjöhästarna.
Om du skall börja från skratch, så måste du till en början se till att starta upp akvariumet. Det kommer dröja ett tag innan du kan introdusera fisk.
Ett större akvarium är lättare att cykla än ett mindre. Akvariumet måste startas upp med levande sten, osmosvatten och eventuellt nån putsarräka eller nån snäcka.
Vissa koraller kan du inte sätta ner innan akvariumet är helt färdigcyklat.
Du behöver :
*Osmosanläggning
*Salt för akvarium
*Skummare
*Sump
*Streamer
*Pump
Jag kan ha glömt något, men kommer inte på det just nu.
Det bästa är att köra med levande sten. Det räcker med att du köper 1 eller 2 "levande stenar" och har dem tillsammans med sand och övrig "död levande sten". Efter ett tag så sprider sig de nyttodjur som finns i den levande stenen till den döda. Och då blir även den döda stenen levande. Blev det rörigt ?
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-01-03, 14:43 av Draknästets_Reptiler
#1: Tack för svaret. Ja, det blir nog att hoppa över Moorish idol då den verkar svår att hålla.
Lutar mot att köra på ett 500L-kar. Och som du säger, levande sten är det jag ska ha istället för sand.
#2: Tack för svaret. Perfekt, visste att det var lite utrustning som jag missat. Och ska som sagt köra på levande sten istället för sanden.
Ja, jag förstod nästan det att det är en liten process innan fisken får komma i.
Tack för infon om uppstartsprocessen.
#4: Bara roligt att kunna hjälpa 🙂
Det blir snyggare med lite sand som täcker botten. Det behöver inte vara någon mängd, bara så man slipper se glasrutan på botten ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Kör med både levande sten och sand.
Man brukar säga att 10% med levande sten är ett minimum.
Jag hade runt 15 kg levande sten i mitt tidigare 120 l.
#6: Jag hade 35 kg levande sten samt sand i mitt 450 liters 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#7: Jo det är lite olika.
🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI