Annons:
Etiketterakvarium-och-fiskarräkor
Läst 205 ggr
N
2021-02-03 21:29

Räkor med kampfisk

Hej! Jag har sökt runt lite men inte hittat något direkt svar. Om någon vecka så tänkte jag införskaffa mig en Kampfisk, men först så vill jag få tag på några räkor. Vilka räkor kan gå tillsammans med Kampfisk? Vill ju såklart att räkorna ska trivas precis som kampfisken, vad jag har kunnat läsa mig till så har jag sett att många räkor gillar lite lägre temperaturer. Tänkte ha 27 grader hos kampfisken & försöka hålla pH värdet mellan 6-8. Finns det någon räka med färg så skulle det absolut vara något jag föredrar!

Annons:
Nephi
2021-02-03 21:42
#1

Välkommen hit!

Nu kommer jag låta tråkig, och jag vet inte hur mycket du läst eller hur stort du tänkt att ha men många kampfiskar jagar och dödar räkor i akvariet, troligen av tristess eller hunger. Visst finns det undantag och det finns den som kan gå ihop med räkor men jag skulle inte våga chansa 😉
Jag skulle rekommendera att du kikar på en färg av posthorns snäcka istället då dem är en bra städpatrull som tål det mesta ☺️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

N
2021-02-03 21:55
#2

#1: Jo jag vet, jag har läst det. Men jag tänker att där jag hade tänkt köpa Kampfisk så låter dom kampfiskarna gå med snäckor & räkor. Tanken är att jag ska försöka mig på en aquascape, alltså ha mycket växter, så min tanke är att räkorna har många platser att gömma sig på då också. Har haft posthorn förr, hade körsbärsräkor då också. Tycker att räkorna är lite mer intressanta varelser än sniglarna😂 Men somsagt, om kampfiskarna redan går med räkor i butiken och det funkar, så borde det väll inte vara några problem? Akvariet jag kommer ha kommer ju vara betydligt större än de dom har kampfiskarna & räkorna i & jag kommer dessutom ha mycket växter. Är med i en grupp på fb där andra visat sina kar med räkor & kampfiskar, har väll råkat kära ner mig lite i det😅

Nephi
2021-02-03 22:09
#3

#2: Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av Kampfisk och räkor. Förhoppningsvis kan någon annan svara på dina frågor 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

N
2021-02-03 22:14
#4

#3: Jaha okej, tack ändå!😄

5ara
2021-02-04 15:43
#5

Nu har inte jag heller någon personlig erfarenhet av kampis och räkor men precis som Nephi skriver så är min uppfattning att det funkar i vissa fall och i andra fall inte.

Sen kommer även faktumet att temperaturen inte kommer vara optimal för räkorna. Gissningsvis är det Neocaridina davidi du är inne på eftersom du vill ha färg…?

I slutändan blir det upp till dig. I värsta fall blir det lite dyrt foder till kampisen och sen kan det även funka bra. Jag har räkor ihop med ett gäng riktigt små Pseudomugil gertrudae (cirka 3 cm) och som det verkar blir varenda räkling uppäten. De stora får dock vara ifred.

N
2021-02-04 20:45
#6

#5: Ja det är nog dom jag tänker på. Får tänka på det lite och sen får jag se hur jag gör. Ska först och främst se om kampfisken jag väljer att köpa går med räkor redan eller inte. Skulle det inte fungera så får jag helt enkelt hålla mig till en Kampfisk bara 😊

Annons:
Draken
2021-02-05 13:37
#7

Jag har haft Kampfisk med räkor i ett väldigt tätplanterat akvarium, och det fungerade inte alls.
Jag hade 20 räkor från början, inom en vecka hade jag inga räkor kvar. Så jag rekomenderar inte att man har räkor med Kampfisk.

Posthornsnäckor kan jag däremot rekomendera varmt med Kampfisk. De finns också i väldigt många snygga färger. Satsa på att köpa från privatperson som färgsorterar dem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: