Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 291 ggr
farido13
1/31/21, 9:45 PM

Läckande ytterfilter

Hej!
Idag så tvättade jag mitt ytterfilter och när jag skulle sätta igång det igen så började det läcka lite nere vid ena kanten och de gjorde det inte förrut när jag hade igång den så frågan är vad kan ha hänt? Behöver hjälp, den fungerar bra men läcker lite vid kanten bara

Annons:
farido13
1/31/21, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Här läcker det och de är ett sånt här ytterfilter

Maleficum
1/31/21, 10:36 PM
#2

Kan vara något pyttelitet skräp som hamnat vid packningen (eller så kan den ha en liten spricka) plocka isär allt och gör rent packning och kant ordentlig (gärna smörja med lite smörjsilikon om du har hemma) och testa igen.

Har råkat ut för samma sak! Brukar därför alltid sätta ytterfilter i hinkar/byttor när jag åker bort så det är enkelt för fiskvakten att se om det börjar läcka. Har det även så även när jag är hemma.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

farido13
1/31/21, 11:21 PM
#3

Okej, men är det inne i behållaren man kollar eller kan man dra ut behållaren från dom gråa kanterna som du ser vid hörnorna? Tänkte ändå börja kolla imorgon efter jobbet gör grejen är att idag på dagen så läckte den inte sen direkt efter att jag tvättade den så ba började den läcka men får titta till det imorgon efter jobbet

Maleficum
1/31/21, 11:29 PM
#4

Är väl främst packningen som behöver kollas (som brukar sitta i locket längst med kanten).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2/1/21, 5:18 AM
#5

Låter som du kan ha en spricka eller en dålig packning.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
2/1/21, 5:43 AM
#6

Får kolla upp det senare idag då jag är säker på att det är från kanten längst ner för har kontrollerar att det inte är från sidorna högre upp

Annons:
farido13
2/1/21, 5:46 AM
#7

Eller från locket

farido13
2/2/21, 10:29 AM
#8

Rengjorde allt och nu imorse har det kommit lite vid ett hörn och det verkar som att det läcker mindre än innan. Men jag hörde av hornbach att jag kan använda lite silikon för att limma ihop. Men grejen är att det läcker från samma ställe vid den gråa delen men inget rinner från ovan så tänkte vad ska jag göra

farido13
2/2/21, 11:06 AM
#9

Vet inte vart jag ska limma ihop så det inte ska läcka

Draken
2/2/21, 11:13 AM
#10

Jag hade läcklage från locket på min (Fx6) men jag upptäckte att jag inte hade satt dit slangarna riktigt.

Men om det läcker från botten, då är frågan om det är en spricka i själva behållaren. Har du tömt filtret och kollat efter sprickor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
2/2/21, 4:56 PM
#11

Jag har kollat och såg ingen spricka som jag har märkt men tänkte om man annars kan använda sig utav silikon och sätta in lite där eller kanske det skulle förstöra? Dom i Bromma zoo sa ba att de bara att slänga/sälja och köpa en ny. Så vet inte vad jag ska ta mig till?

farido13
2/2/21, 10:55 PM
#12

Måste ju vara en spricka men märkte inget men får kolla igen imorgon eller över imorgon

Draken
2/5/21, 1:51 PM
#13

#11: Det är självklart att de i zoobutiken säger att du skall slänga och köpa nytt.

Du kanske kommer behöva göra det också, men kolla först om det är en spricka som du kan laga själv.Det borde inte vara några problem att använda silikon om du vet var det läcker.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
farido13
2/7/21, 1:24 PM
#14

Ja jag tänkte exakt samma sak för dom vill ju ba tjäna pengar men även så hade dom ren stor rea på exakt den varan jag har men märkte nu att den läcker bara lite så en låg låda räcker ba sen när den har läckt lite så slutar den typ. För den har inte ens täckt själva hela botten på ett bra tag så detta kan jag leva med egentligen för den funkar annars

Draken
2/8/21, 1:54 PM
#15

Håll koll på den bara. Risken finns ju alltid att filterkamrarna kan tömmas på vatten i det långa loppet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
2/8/21, 3:12 PM
#16

Ja jag kommer nog behöva det :(

Upp till toppen
Annons: