Annons:
Etikettallmänt
Läst 125 ggr
Vilma widberg
2021-01-12 23:04

Jag vet inte hur jag ska få bort det förbannade slammet

Jag har ett akvarium på 50 liter med lite blandade fiskar tex neontetrror. Det är ett grönt slem som täcker botten och växer upp på kanterna, jag tror det är cyanobakterier eller blågröna alger. jag rengör akvariet och tar bart allt jag kan få bort men det blir exakt likadant som det var innan efter 1 vecka. Jag har 2 gånger gjort totala vattenbyten och rengjort sanden men de kommer tillbaka exakt lika snabbt.

Jag har nog inte för mycket eller för lite fiskar men jag har inte så många växter, kan det vara problemet?

Eller har det något men pH värdet att göra?

Jag vet att det har något med kväve att göra men jag vet inte om det är att jag har för lite kväve eller för mycket?

Vad är den enklaste metoden att bli av med detta förbaskade kletet?

  • Redigerat 2021-01-14 13:19 av Draken
Annons:
Sugar Mist
2021-01-13 00:51
#1

Ta bort så mycket du kan mekaniskt, gör ett vattenbyte och mörklägg akvariumet i en vecka, klä in det i sopsäckar så att verkligen inget ljus kommer in och tjuvkika inte :)

Sen i med mer snabbväxande växter, kanske inte bara 1-2st om du inte har så mycket sen innan utan dunka ner rätt mycket och gör ett par vattenbyten i veckan.
Jag har upplevt stor hjälp av neritina-snäckor(främst tiger och zebra, typ en 6-7st) då cyanon oftast kommit när jag haft problem med andra alger innan.

-

5ara
2021-01-13 08:19
#2

Cyano är lite knepigt att bli av med. Ibland kan låga kvävenivåer vara en trigger, ibland lite högt fosfat och sen kan man få det i andra fall också.

Att dra ner på belysningen är ett sätt att minska tillväxten på rejält. Hur många timmar har du tänt?

Draken
2021-01-14 13:19
#3

#0: Cyano kan vara besvärlig att bli av med. Plocka bort det du kan manuellt, och mörklägg sedan karet i minst 3 dagar. Det skall vara helt mörkt, inte en ljusstrimma skall slippa in. Mata ingenting under mörkläggningen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: