Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 228 ggr
farido13
12/15/20, 6:47 PM

Vad har hänt med min pansarmal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Det är så att jag har lagt in min pansarmal tillbaka i sitt akvarium efter att ha haft den i karantänsakvarium i 1månaf då den hade fått svamp runt om ansiktet och nu la jag tillbaka den ormen den har fått lite missfärgning. Speciellt runt ansiktet där den hade svampen innan. Den rör sig utan problem men de bara färgen som jag oroar mig. Vid ansiktet ser det ut som att fjällen på ansiktet har försvunnit om man kollar jätte noga från mitt håll men inte på kameran säkert. Vad tror ni att det kan ha hänt för jag har försökt ha det mörkt runt karantäns akvariet då jag läste att den medicineringen borde vara mer effektivare då men vad tror ni att det kan vara för problem med detta?

Annons:
farido13
12/15/20, 7:48 PM
#1

Om ni ser lite noga på bilden vid gränsen där det är helt vitt så är det typ som han har fått mindre huvud där men detta är efter hans karantän för nu verkar han inte ha svamp längre

5ara
12/15/20, 7:56 PM
#2

Tyvärr har jag ingen aning om vad som kan ha hänt med pigmentet men jag börjar ju undra lite hur din vattenkvalitet är eftersom denna har åkt på svamp och du har haft ett par Ancistrus som har dött.

Har du kollat vattnet än?

Sen ser inte ryggfenan helt okej ut så man undrar ju om den utöver svampen även hade fenröta när du flyttade den till karantänen.

Nephi
12/15/20, 8:00 PM
#3

Har du bytt akvarium ännu? Tänker om du nyligen bytt och på så vis fått obalans i nya akvariet via för snabbt byte?

Det skulle kunna förklara delar av problemen du haft på sistone


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 12/15/20, 8:02 PM av Nephi
farido13
12/15/20, 8:34 PM
#4

Asså den fick svamp långt infinnande ancistrusen dog och är säker på att ancistrusen och detta problem inte har något med varandra att göra, skadan på fenorna hände bara i karantänen så aa

5ara
12/15/20, 8:50 PM
#5

Ancistrushonan dog väl innan ynglet gjorde det?

Du gör ju så klart precis som du vill men med två döda Ancistrus och svamp på pansarmalen så hade i alla fall jag kollat upp vattnet. Kanske det inte är något fel alls på det men den kan vara bra att ha koll 🙂

Hoppas att pigmentförändringen blir bättre med tiden.

farido13
12/15/20, 9:58 PM
#6

Aa asså kan säga att svamp grejen hände ändå rätt länge sen, tror de kanske var även nästan 2 månader sen men de var i alla fall långt innan och jag hade städat akvariet 2-3 gånger där emellan så tänker mer att de inte har något med vattnet att göra men honan dog innan ynglet som de kanske var någon vecka efter. Men jag la tillbaka den i karantänakvariet då du nämnde att de kan vara fenröta som gör fenorna så trasiga så vill helst inte ta risken. Men får hoppas på pigmenten ändras sig för när jag la i honom så betedde han sig och åt normalt, bara att hans fenor var lite slitna och hans pigment men får avvakta lite mer

Annons:
farido13
12/15/20, 9:59 PM
#7

Men tack för tipsen om vatten bytet och misstanken om fenröta, tänkte inte på fenorna så mycket så han får vara ensam lite till bara

Upp till toppen
Annons: