Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 359 ggr
godishanna
2020-12-14 21:15

Skumma svullnader på gurami - dog :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Upptäckte igår att min honungsguramihane hade några skumma svullnader på var sida om stjärten, såg dem inte förrän jag kollade noga på honom då han varit lite skygg på sistone. Svårt att se på bilderna men det var de bästa jag lyckades ta. Frågade i en grupp på fb och ngn trodde det kunde vara gälmask som gått in i kroppen. Fick rek att testa Esha gdex men den fanns inte i affären. Påbörjade istället en kur med Tremazol med samma verksamma ämne. Tyvärr dog den lille samma kväll.
Nu undrar jag om ngn här kan säga vad det kan ha varit? Kan det ha varit Gälparasiter eller ngt helt annat otyg? Mest om jag bör köra en kur i hela karet ifall det kan ha varit smittsamt.

Annons:
5ara
2020-12-14 21:54
#1

Beklagar att fisken gick bort för dig 😔 aldrig roligt när det händer.

Jag tycker det ser ut som att simblåsan är svullen. Om jag inte missförstått har bettas, Gurami och andra labyrintfiskar sin simblåsa långt bak i kroppen, precis där din Gurami var svullen.

Tyvärr vet jag dock inte vad som kan orsaka en svullen simblåsa men det kanske någon annan kan hjälpa till med annars får vi fråga farbror Google…

  • Redigerat 2020-12-14 21:55 av 5ara
5ara
2020-12-15 08:09
#2

Generellt är dvärg-gurami tyvärr benägna att dra på sig olika sjukdomar. Hur länge hade du haft den?

Går det fler fiskar i akvariet? Har du sett något fel på dom i så fall?

godishanna
2020-12-15 17:53
#3

Ja det är alltid tråkigt 😔
Den och en hona var nyast i karet, kanske en månad sedan de flyttade in. Honan har hela tiden varit tuffare. Har inte sett något konstigt med de andra fiskarna och alla vattenvärden är bra. Körde en omgång tester igår.
Visste inte om att simblåsan satt bak på labyrintfiskar, intressant. Kan ju varit det då kanske. Han låg ju bara på botten när jag lagt över honom i karantän 😢

5ara
2020-12-15 18:15
#4

Undra om han inte hade åkt på ”swim bladder disease” i så fall. Det verkar vanligt hos både kampfiskar och Dvärggurami.

Dessvärre kan det ha väldigt många olika orsaker så exakt vilken den var i det här fallet känns svårt att veta…

Om jag var du skulle jag inte börja behandla akvariet utan att veta vad som verkligen var problemet. Jag tror dessutom att dess immunförsvar av någon anledning var försvagat och något som en frisk fisk klarar utan problem fick då fäste.

Hoppas att honan får fortsätta må bra!

godishanna
2020-12-16 10:01
#5

#4: Ja vi håller tummarna för det :)

Dagnykatt
2020-12-19 16:31
#6

Jag hade en gång en Kampfisk som fick en konstig knöl på kroppen, den blev slö och dog till sist. Jag obducerade den och det verkade vara någon sorts tumör. Kanske även fiskar kan få "cancer" (?)

Annons:
godishanna
2020-12-20 09:24
#7

#6: Ja det kan de säkert. Jag tror nog ändå på teorin om simblåsan. Tyvärr kan det kanske vara ngt sk-t i det akvariet då en Svärdbärare dog knall fall igår. Hon hade också hållit sig undan dagen innan så jag trodde bara hon hade yngel på g. Men hon låg död på morgonen. Inga andra symptom utom att hon möjligen var lite mörkare på pannan men det blir de kanske när de dött ..
Karet kommer hållas under strikt uppsikt och inga fler fiskar i förrän jag är säker på att detta bara var två helt skilda dödsfall.

5ara
2020-12-20 09:37
#8

#6 Så tråkigt att din Kampfisk fick en tumör 😔 tyvärr är det inte särskilt ovanligt att de råkar ut för det. De är i regel dock inte lika symmetriskt formade som svullnaden på den här dvärgguramin var.

#7 Nej, hoppas verkligen att det var två separata dödsfall och att du inte fått in någon skit i akvariet!

Vilka test har du gjort på vattnet?

Visst är det dropptest du brukar använda dig av?

godishanna
2020-12-20 12:52
#9

#8: Har JBLs dropptester. Combitest som innehåller pH, KH, NO2, NO3, CO2 och NH4. Har även ett fristående GH test från vattenfilteleverantören samt Fe, Cu, SiO4, PO4, Mg och K. Körde alla då jag även har misstänkt näringsbrist på växterna. Alla farliga ämnen som nitrit och ammonium var noll. Nitrat på 25 så möjligen lite högt. Allt annat inom ramarna utom SiO4 som jag har skyhöga värden av i brunnsvattnet. Dock i princip total avsaknad av både magnesium och kalium så kanske även fiskarna kan få brister? Men de borde väl få mineraler via maten 🤔

5ara
2020-12-20 13:10
#10

Grymt med så många tester 😀👍

Kalium är ju viktigt för växterna så deras eventuella bristsymtom kan bero på det.

Mig veterligen får fiskarna i sig mineralerna de behöver från födan, det är snarare för deras osmos som det behövs en del i vattnet. Vilka mineraler/salter som finns i vattnet är av mindre betydelse. Råkar du veta TDS och eller konduktiviteten på erat vatten? Det undrar jag bara för att jag är nyfiken, inte att jag tror att det skulle vara några problem.

Personligen skulle jag byta lite mer vatten för jag föredrar att hålla nitratet runt 10 ppm men en nivå på 25 ppm ska inte vara skadlig för fiskarna enligt vad jag förstått.

5ara
2020-12-20 13:25
#11

En tanke till; visst hade ni installerat ett avhärdningsfilter? Det förklarar den obefintliga nivån av magnesium. Gissningsvis har ni även en väldigt lågt kalcium-halt också vilket ger ett GH på typ 0.

Vet du vad det är för typ av avhärdningsfilter? Om jag inte missminner mig hade ni fortfarande högt KH vilket gör att jag misstänker att ni har ett filter som ersätter kalcium och magnesium med natrium. Natriumbikarbonat faller inte ut vattnet på samma sätt som magnesiumkarbonat och kalciumkarbonat så man slipper avlagringarna som lätt blir annars med hårt vatten.

godishanna
2020-12-20 17:18
#12

#10: Haha ja det är rätt kul med tester så man samlar på sig. Köpte inte allt på en gång de är ju lite smådyra 😬
Har köpt hem pmdd till växterna och ska testa det, måste bara sätta mig in i allt med att blanda osv.
Tyvärr har jag inte tds och konduktivitet, tror i alla fall konduktiviteten stod med på vattentestet på brunnsvattnet men det var innan vi installerade filter. Hade skyhöga nitratvärden i brunnen förut.

Testerna togs några dagar innan planerat delvattenbyte så kanske därför det var lite högt. Tycker inte det brukar vara det så ngt kanske är lite off i balansen ändå.

godishanna
2020-12-20 17:23
#13

#11: Ja precis, nitrat och avhärdningsfilter. Ville egentligen inte avhärda men då vi även hade bakterier i vattnet så behövdes det tydligen för att uvlampan skulle funka (eller inte kalka igen kanske, hängde inte riktigt med där 🙈)
Tillsätter GH salt till fiskarna så att det går upp till runt 8. Kranvattnet nu har ett GH på ca 2-3.

Annons:
godishanna
2020-12-20 17:25
#14

#13: Har nog inte helt klart för mig vad som påverkar GH (Ca och Mg?) resp KH (allt annat?) 😬men tycker det är lite spännande att pH inte ändrats med avhärdningsfiltret…

  • Redigerat 2020-12-20 17:26 av godishanna
5ara
2020-12-20 18:08
#15

Ja, undra om inte det lite höga nitratet bara berodde på att det var precis innan vattenbyte då.

Vattenkemi är så intressant tycker jag! KH och pH hänger ihop (även GH om man har obehandlat och naturligt vatten). Erat avhärdningsfilter tar inte bort några karbonater (KH) så pH:t blir oförändrat.

I naturligt vatten är karbonaterna (KH) bundna till kalcium och magnesium (GH). Mest troligt behövdes avhärdningsfiltret för att slippa utfällningar som stör lampan.

I erat vatten är nu karbonaterna istället bundna till natrium och jag tror inte att du behöver tillsätta något mineralsalt som höjer GH egentligen, men om invånarna mår bra så verkar det ju inte skada heller. I dina akvarier lär du i nuläget ha väldigt hög TDS/konduktivitet i alla fall.

godishanna
2020-12-21 09:34
#16

#15: Tack för förklaringen. Blev lite klokare tror jag. 👍
Borde man mäta konduktiviteten hellre än GH? Har tänkt att då jag också har både mollys och en del tanganyika att de vill ha hårdare vatten. Har ju lägre pH än vad som rekommenderas men cikliderna mår bra ändå och ynglar av sig. Enligt Noraq så skulle just GH-salt vara bra för levandefödare då det innehåller kloridjoner men då kanske mitt vatten har tillräckligt av redan? 🤔

5ara
2020-12-22 08:35
#17

Nu gissar jag bara men jag tror inte att erat vatten innehåller så mycket kloridjoner. Var skulle de komma ifrån i så fall? Kanske det är något jag inte tänker på… Dina fiskar verkar ju må bra så det verkar ju inte finnas någon anledning till att ändra på något 🙂

Jag kan dock tänka mig att det möjligtvis blir lite väl mycket för fiskar som normalt föredrar ett lite mjukare vatten och lägre pH. Fiskar som man säger föredrar mjukt vatten är egentligen sådana som vill ha en låg konduktivitet/TDS. Oftast klarar sig dock fiskarna fint men många ägg tål inte en högre halt av exempelvis kalcium och magnesium då det förstör romkornens membran.

godishanna
2020-12-22 21:41
#18

#17: Hm kopplade nog bara ihop natrium med salt och därav kloridjoner 🙈😂

Upp till toppen
Annons: