Annons:
Läst 140 ggr
Z
10/24/20, 7:19 PM

Kampfisk beteende

Sonen fick en Kampfisk igår, han är jätte stolt över sin Sebastian. Vi har aldrig haft fisk innan men har läst på en del å pratat med dom i djuraffären. Nu undrar vi lite över fiskens beteende. Han lägger sig gärna uppe på pumpen eller inne bland konstväxterna, eller på botten å där kan han ligga många timmar utan att simma därifrån. Vi gav han mat för 4 timmar sedan å ännu har han inte ätit upp det. Är detta ett normalt beteende eller bör jag vara orolig?

Annons:
Nephi
10/24/20, 7:23 PM
#1

Välkommen hit!
Jag är inte särskilt insatt i just Kampfisk så jag hoppas någon annan kan hjälpa dig ☺️
Har dock för mig att de kan tycka om att ligga och vila på blad ibland.

Med vad som skulle vara bra att veta är hur stort akvariumet är, hur länge det vart igång och om du gjort några vattenstester 😉
Har Sebastian något sällskap i akvariumet eller är han själv?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Z
10/24/20, 7:46 PM
#2

#1: akvariet har stått igång sedan förra fredagen, å igår flyttade han in. Han lever ensam, dom sa i affären att kampfiskhane ska leva ensamma. Han bor i 20 liters akvarium. Inga vattentester är gjorda, men när vi satt upp akvariumet så tillsatte vi "bacto activate"

Nephi
10/25/20, 9:57 AM
#3

Rekommenderar att kika på vattentester så du kan utesluta obalans i vatten :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 10/25/20, 9:57 AM av Nephi
Draken
10/26/20, 12:27 AM
#4

Eftersom karet är så litet, så kan det vara bra att kolla nitrit, nitrat och ammoniak i karet. Vattentester är ganska dyra, men man kan ta med vatten till affären och be dem testa det. De flesta butiker gör det kostnadsfritt som en god service till sina kunder.

Vad har ni för flöde (utblås) på pumpen ?
En Kampfisk behöver egentligen inte ha pump om man har mycket levande och snabbväxande växter. De lever i stort sett i stillastående vatten.

Konstgjorda växter är inte jättebra för fiskar med långa fenor, de kan lätt skada fenorna på eventuella vassa kanter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 10/26/20, 12:28 AM av Draken
Z
10/26/20, 10:49 PM
#5

#4: Vi har bytat plastväxter till riktiga växter, det gjorde vi igår. Ska kolla med butiken här om dom kan testa vattnet.

Upp till toppen
Annons: