Annons:
Etikettallmänt
Läst 764 ggr
Sofia007
8/18/20, 5:23 PM

Fiskar som dör?

Hej! Jag har nu haft igång mitt akvarium i snart 3 månader (54 liters). Fick det begagnat, det kanske är bra att veta. Köpte ny sand, den sköljde jag av i en sil ordentligt bara för att få bort små partiklar tänkte jag, ”inredningen” sköljde jag av ordentligt, diskade ej med någon tvål. Jag har 3 plantor, filter, termometer, doppvärmare. Akvariumet står inte i solljus utan i ett fint hörn med bakgrund av en bild av havsbotten. När jag fyllde upp akvariumet så fick det stå på i en vecka plus jag hällde i Quick start för en så bra start som möjligt. Därefter köpte jag en mal, 3 Molly dalmatin och 2 stycken helsvarta av en annan slags Molly (kommer inte ihåg vad de hette). Efter kanske 2-3 veckor att insåg jag, ojdå ena av de helsvarta mollysarna mår inge bra och en dag efter fann jag den död i ett skepp. Jag fick panik och googlade runt men fann ingen förklaring men strax därpå så inser jag shit den andra helsvarta mår också skit, därpå den också dör. Jag förstår ingenting. De på affären förstår ingenting men vi avvaktar och ser om någon till fisk börjar må skit. Men de mår prima så jag kommer fram med mig själv att fiskarna kanske var dåliga när jag köpte de. Så jag avvaktade med att köpa nya fiskar för Vsrför ska jag köpa nya om det dött 2 stycken. Kan också meddela att jag har de teststickorna som har 7 olika resultat, vad de nu heter med ni förstår säkert vilka jag menar. Mollysarna lever vidare, jag köper därefter 2 stycken av en annan Molly efter att akvariumet verkade helt okej. Men de lämnade jag tillbaka för de var så arga o bråkade men alla, men de är en annan historia. Okej men vad händer sen då? En dalmatin dör. Och där gav jag upp. Teststickorna visade Inge konstigt, jag såg igenom maten, kollade så alla åt, inget som stressade fiskarna (vad jag kunde se). Jag bestämmer mig för att nej jag litar inte på det som kom med alvariumet och köper en ny pump, en bra tydligen sa hon på affären. Kändes redan som att akvariumet var helt nytt, köpte happy life ’flytande filtermedia’. Jag köper nya fiskar, 2 skalarer och 5 zebra fiskar. Har alltså 2 dalmatiner, 5 zebrafiskar, 2 dalmatiner och malen. Allt går så bra i akvariumet, ingen bråkar men märkte att ena dalmatiner var seg och ja inte mådde bra. Jag dubbelkollade alltid att den åt (ger lite varje dag, men det gjorde jag inte i början då fick de varannan dag men verkade som att många matade lite varje dag så ändrade på det). Men den började må toppen alltså jättepigg och Inge konstigheter tänkte jag. Och nu när jag kommer hem från jobbet, SJÄLVKLART har den dött. Jag förstår inte vad jag gör fel. Letar hela tiden efter förklaring men jag förstår verkligen inte, verkligen. Hjälp mig, kan ni spå idéer med mig som jag kan kolla i akvariumet som är fel för jag har helt slut.

Annons:
Sofia007
8/18/20, 5:31 PM
#1

Plus! Byter 25% av vattnet en gång i veckan.

5ara
8/18/20, 7:40 PM
#2

Det var tråkigt att höra att det strular för dig! Att starta upp ett akvarium är inte det smidigaste. Till att börja med är teststickor överlag inte särskilt tillförlitliga men för att skaffa oss någon form av utgångspunkt gällande din situation skulle jag önska att du testar vattnet och sen lägger upp en bild på stickan tillsammans med burkens referensfärger bredvid. Det är väldigt ofta svaret går att hitta där men ibland så går det förstås inte. Sen skulle jag vilja veta exakt hur många fiskar det är i akvariet och vilken sort de är av. Särskilt undrar jag vad det är för malar. Har du några planer på att skaffa ett större akvarium i framtiden? Scalarer är direkt olämpligt att hålla i ett så litet akvarium när de blir större. De ska ha minst 200 liter.

[peterhan]
8/18/20, 7:55 PM
#3

5ara, min erfarenhet av scalarer är ju inte bra då dom tog mina gaffelstjärtsregnbågar och då har ju jag ändå 450L, 54L borde ju göra dom ännu mer "tokiga" eller hur jag ska uttrycka mig, så dom kan väl vara boven också, som jag förstod brevet dog dom sista efter scalarerna flyttat in?

5ara
8/18/20, 8:06 PM
#4

#3 Nä, scalarer är riktiga rovfiskar så om fiskarna är så små att de skulle kunna tänkas gå in i munnen på dom så finns risken att de försöker. Jag har personligen aldrig haft någon liten fisk med mina så jag har inte råkat ut för detta, vad jag har sett, men några överlevande ancistrus-yngel har jag inte haft i karen med scalarer. Om mollysarna blivit tilltygade på något sätt är det inte omöjligt att scalarerna är skyldiga. Dock antar jag att scalarerna är små och om mollyna inte är unga yngel ska det inte vara någon fara; de får så pass höga kroppar att de inte blir betraktade som mat. Min syster har rosentetror med sina scalarer och till och med dom är för höga i kropparna för att betraktas som byte. Gaffelstjärtsregnbågar har väldigt långsmala kroppar så det förvånar mig inte direkt att de råkade illa ut.

Sofia007
8/18/20, 10:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Där är testet och ja du, vad nu malen hette är extremt oklart. Det är inte den som blir stor utan en mindre variant. Kan inte ge ett svar nu men kan kolla på arken zoo imorgon. Jag har nu 1 Molly dalmatin, 5 zebrafiskar och 2 skalarer. Skalarerna är mindre just nu än dalmatinen är men de går väl om den sen. Och som jag ser just nu ger sig inte skalarerna på sig zebrorna alls utan låter de vara. Att skaffa ett större akvarium är absolut en plan då jag verkligen älskar detta men är så tråkigt när det inte vill gå bra för mig fast jag försöker göra allt för fiskarna. Jag har förresten en timer på akvariumet som är ställt på 11h ljus om dagen.

Sofia007
8/18/20, 10:58 PM
#6

Angående när sista dalmatinen dog var efter skalarerna kom svar ja.

Annons:
Sofia007
8/18/20, 11:02 PM
#7

det framkom förresten inte att jag endast har 1 mal.

5ara
8/19/20, 7:09 AM
#8

Hmmm… det är konstigt att det inte verkar finnas spår av nitrat i vattnet. Det får mig att undra ifall kvävecykeln inte kommit igång som den ska av någon anledning. Eller har du bytt väldigt mycket vatten det senaste? Om det bara är dina mollys som mår dåligt kan du ju också haft otur med kvaliteten på dom. Vad jag läst så odlas mollys i bräckt vatten i Asien och de överlever ofta inte särskilt länge sen när saltet försvinner. Skulle kunna vara det men som sagt så är det lite konstigt med avsaknaden av nitrat i ditt akvarium. Kan ju vara så att det blivit helt fel på stickorna också så de inte ger utslag som de ska….

Sofia007
8/19/20, 10:24 AM
#9

När jag byter vatten byter jag alltid 25%. Ja det är bara mollysarna som mått dåligt alla andra mår prima så kan ju vara att de var dåliga när jag köpte de eller något sådant. Det med kvävet förstod jag inte något om, har aldrig läst på något om nå kväve hehe. Min mal växer så det knakar om det, den är hur pigg som helst och Inge problem med den.

5ara
8/19/20, 11:01 AM
#10

Då får du en kort utbildning gällande kvävecykeln i akvarier; Överbliven mat och fiskavföring —> ammonium och ammoniak. Ammoniak (giftigt) —> nitrit (mycket giftigt och på dina stickor är det andra rutan uppifrån) —> nitrat (inte särskilt giftigt och är översta rutan på dina stickor) De här olika kväveformerna skapas av bakterier i akvarier och är den huvudsakliga anledningen till att man har filter i akvarium. I ett helt nystartat kar finns inte dessa bakterier och i regel tar det ungefär en månad innan hela cykeln kommit igång. Nitrat, som är det sista steget, hålls i lagom mängd genom vattenbyten och genom att växterna tar upp en del och det finns i regel alltid i mätbara mängder i ett färdigcyklat akvarium. Ett obefintligt nitratvärde kan därför tyda på att kvävecykeln inte är igång som den ska. I ditt fall där det även visar att det inte finns någon nitrit börjar man undra om kvävet är fast i sitt första stadium som ammonium och ammoniak. Ammoniak är dödligt för fiskar så om det byggts upp kan det vara orsaken. Det som talar emot det är att övriga fiskar verkar må bra. Även de borde påverkas av ammoniaken annars. Det allra bästa vore om du kunde skaffa dropptest för nitrat och nitrit för att säkerställa att kvävet omvandlas som det ska. Om du inte byter mer än 25% i veckan borde det definitivt finnas mätbara mängder. Om värdena trots allt är bra lutar jag nog åt att du råkat få tag på Asien-odlade Mollys. De är svåra på grund av att de kan vara odlade på ett sätt som gör att de inte överlever i våra akvarier utan salt och/eller antibiotika i vattnet. Om du verkligen vill ha Molly i ditt akvarium skulle jag rekommendera dig att försöka få tag på svensk-odlade. Finns många som odlar privat i vårt avlånga land. Malen antar jag att det är en Ancistrus. De ska gå i akvarier som är på minst 100 liter. Mollys blir även de stora och ska helst ha 100 liter dom med. Scalarerna behöver som sagt minst 200 liter så du borde verkligen överväga att skaffa ett större akvarium. Zebrafiskarna däremot funkar fint i den storleken på kar. I längden skulle jag säga att de är olämpliga att hålla med scalarer på grund av deras små och långsmala kroppar. Kort sagt; du kommer behöva skaffa ett betydligt större akvarium eller så bör du omplacera/lämna tillbaka de större fiskarna till affären.

Sofia007
8/19/20, 11:18 AM
#11

Okej tack så jättemycket, har läst om nitrit och nitrat men förstod inget när du skrev kväve hehe. Det var en väldigt bra förklaring ändå tackar tackar, förstod mer där än vad jag läst på andra ställen. Det namnet på malen känner jag väldigt mycket igen! Ja alltså ett större kar är verkligen aktuellt. Får försöka leta ett nytt!

5ara
8/19/20, 11:46 AM
#12

Jag hoppas att du får klarhet i det hela och det glädjer mig att du är så mån om dina fiskar att du vill skaffa lagom stort boende åt dom :) Säg bara till ifall det är något mer du funderar på.

Sofia007
8/19/20, 9:02 PM
#13

Tack så mycket för hjälpen hittills och nu behöver jag mer hehe. Jag har hittat ett akvarium, 200 liters! Superfint. Vill jag ha 2 malar? För fick hans (han jag köper karet från) om jag ville eller vill jag bara ha 1 mal? Tänker om det skulle bli något problem mellan de? Kan typ inget om malar.

Annons:
5ara
8/19/20, 9:19 PM
#14

Vad kul att du redan har ett större akvarium på gång! Om du vill ha två malar är nog mest upp till dig ;) I ett så pass stort kar borde två stycken funka fint. Är de av samma kön är det dock bra om det finns en del rötter och gömslen så de slipper se varandra hela tiden. Om de däremot är av olika kön så spelar det inte så stor roll vad gäller gömslen och liknande. Du kan också vänta dig att de kommer leka och få smått. Bara så du vet kommer inte alla scalarer överens så du får hålla koll på dom när de blir äldre. När de är små pluttar funkar alla med alla enligt min erfarenhet. Det är när de blir könsmogna och vill ha revir som problem kan uppstå. Jag har fått pussla en del här hemma för att få ihop individer som funkar med varandra.

Sofia007
8/19/20, 9:37 PM
#15

Men gör så att jag inte tar någon av hans fiskar utan fortsätter på mitt eget. Hon berätta i affären att de kan vara tjorviga skalarerna men får ta det som det kommer, just nu funkar det iallafall. En viktig sak jag funderar över är hur jag nu ska göra ett så bra byte av akvarium som möjligt för fiskarna. Tänker att en vecka + Quick start är eventuellt nog innan jag sätter i fiskarna? Eller tror du jag vill vänta längre än så eller kan jag sätta i de direkt om jag häller i Quick start? För har ett väldigt problem i hörnet där jag ska ha karet med plats för vars det gamla står nu. För orkar inte lyfta det gamla till en ny plats att ha fiskarna medans det nya karet hinner sätta till sig.

5ara
8/19/20, 9:45 PM
#16

Jag släpper i fiskar så fort tempen är bra i akvariet. Finns ingen anledning att vänta enligt min erfarenhet. Det viktigaste av allt är att du får med bakterier från ditt gamla akvarium till det nya så flytta gärna över sanden, övrig inredning och kör helst det gamla filtret parallellt med det nya i karet i minst en månad. Alternativt kan man krama ur filtergojs från det gamla filtret till det nya. Filtergojset är guld värt :) jag har sluppit nitrit och andra otrevligheter i alla kar som jag hällt gojs i.

5ara
8/19/20, 9:48 PM
#17

Just det ja; jag brukar alltid tillsätta Aqua safe för säkerhets skull eftersom det är en del klor och annat när det kommer ur kranen så pass nyss.

Sofia007
8/19/20, 10:00 PM
#18

Tack för att hjälp!!! Det är guldvärt! Verkligen! Funderar på om jag ska behålla det mindre också och ha typ mina zebrafiskar i det. Gud så taggad jag blev! 😄

5ara
8/19/20, 10:05 PM
#19

Ja, akvarium är väldigt roligt så det förstår jag att du blir ;) Det tycker jag låter som en jättebra idé! Då är det att krama gojs från det filtret som gäller. Stötta gärna upp med lite Quick start också. Den typen av preparat är inga mirakelmedel men lite nytta gör de nog ändå. Jag är dock skeptisk efter nitritspiken jag fick när jag drog igång mitt första kar. Trots att jag tillsatte filterstart enligt konstens alla regler small det till och flera fiskar gick förlorade.

Sofia007
8/19/20, 10:40 PM
#20

Jag gör så! Tack för hjälpen, återkommer säkert med mer frågar haha :)

Annons:
Draken
8/20/20, 12:28 PM
#21

Flytta alla till det större när du får hem det. Men det är väldigt trångt där de går nu, så försök se till att du kanske byter lite vatten dagligen i det lilla (kanske ett par tillbringare) för att hålla vattnet fräscht :)

Tänk bara på att Scalarer skall ha 50 cm eller mer på höjden, så de växer riktigt.

Du kan mycket väl behålla det lilla och ha Zebrafiskarna där :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sofia007
9/4/20, 9:07 PM
#22

Hej igen :) min mal äter mina växter, alltså verkligen äter sönder de. Min andra gör inte det utan bara den nya som jag fick med i mitt nya akvarium. Är det normalt? Saknas det mat? Maten de dagligen.

5ara
9/4/20, 9:13 PM
#23

Alltså vissa individer är hopplösa tycker jag men om det är svärdplanta det handlar om är det mer regel än undantag att de äter på dom, även om de får gott om annan mat. En av mina är helt hemsk med det; alla blad ser typ ut som nät på svärdplantorna i den ancistrusens kar… Istället för Echinodorus Bleheri borde de typ heta Ancistrus smaskiens. Verkar dock som att en del lyckas få individer som låter bli dom men jag är inte en av dom.

Sofia007
9/5/20, 9:17 PM
#24

Tack för svar! Det är svärdplantor jag har, men dåså då behöver jag inte vara orolig! :)

Draken
9/6/20, 5:18 PM
#25

Vissa malar är väldigt snabb på växterna, medans andra inte bryr sig alls.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sofia007
9/19/20, 9:08 PM
#26

Nu är jag tillbaka med en ny fundering ;)
satt och kikade bara så allt fungerade i mitt lilla akvarium och då insåg jag att en zebrafisk sket rött? Har gett de lite flakes och då finns det ju lite röda flakes i den, kan det vara det som färgat? Men såg inget annat skit på marken som var rött.. och det är inte direkt första gången de fått flakes heller.

5ara
9/21/20, 1:36 PM
#27

Om dom får röda flakes är det inte konstigt ifall bajset får sån färg. Håll lite koll bara 🙂

Annons:
Draken
9/21/20, 4:36 PM
#28

Det röda färgämnet i flakesen kan färga avföringen :) Så länge fisken/fiskarna blir slöa eller avmagrade, så är det ingen fara :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 9/21/20, 4:36 PM av Draken
Upp till toppen
Annons: