Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2470 ggr
Firrefirre
2020-09-01, 18:54

Byte av akvarium

Hej! Jag ska köpa nytt akvarie om 2v, har just nu 240L och det nya är på 600L. Det nya är begagnat men min fråga är nu, hur startar jag säkrast upp det nya karet? Tacksam för svar 🙏

Annons:
5ara
2020-09-01, 19:34

Vad kul med ett större kar! Är det något specifikt du tänker på? Att starta upp akvarium är ett ganska brett ämne och med tanke på att du redan har ett igång lär du väl kunna en hel del :)

Firrefirre
2020-09-01, 20:18

ja! det ska bli super kul för att se alla fiskarna växa och hur mycket bättre det blir med så mycket större! 😊🙏 Ja, jag tänker mest på att få ett bra vatten för fiskarna, där jag helst minskar nitrit topp.. 😳 Ja, jag kan men är väldigt osäker på hur långt tid jag ska ge de innan jag kan föra över fiskarna till sitt stora nya hem 😊🙏

Firrefirre
2020-09-01, 20:21

För det vi har nu 240L gick väldigt smärtfritt, rätt temperatur o sådär o han som hade de tidigare hade väldigt goda bra bakterier i filtret så de va bara att göra det 😊 men vi har haft ett rent h*lvete med akvariet tidigare med plötsliga sjukdomar och elände och det sitter kvar fast att detta 240L har varit helt smärtfritt men det negativa väger ju mer 🙄😳

5ara
2020-09-01, 20:54

Aha, då är jag med! Min uppfattning är att om man kramar i filtergojs från ett filter som fungerar bra så minskar risken för nitrit betydligt! Jag brukar i stort sett bara vänta på att temperaturen är bra, krama i filtergojs och sen släppa i fiskarna. En gång har jag fått nitrit och det var när jag bara hade i lite gojs för att jag tycker att det är brunt och fult. Det försvann dock på ett par dagar med hjälp av ett par vattenbyten och mer gojs. Om ni har möjlighet att flytta över filtret från 240 literskaret och köra det parallellt med det nya filtret ett tag så blir risken för nitrit i stort sett obefintlig ifall du inte drastiskt ökar mängden fisk och/eller mat.

Firrefirre
2020-09-01, 21:40

okej så krama i det nya akvariet eller i filtret endast? Vårt filter i 240L sitter ju fast i hörnet, det är juwels modell med en sån fastklistrad behållare o där i sitter filterna i egen sektion o sen pumpen i andra… 😬 men kanske man skulle kunna köra den nya innerfiltret o 240L i typ 1v? eller hur långt tid? men sen blir nästa grej…. det är två innerfilter i det nya akvariet, ska jag då köra båda i 240L? nej, vi ska köra på som vanligt som vi gör idag, vattenbyte 1gång/vecka och mat precis som vanligt 😊

5ara
2020-09-01, 21:59

I Juwel-akvarier lyfter jag på plastlocket och häller gojset rätt ner i facket med svampar. Absolut bäst tycker jag, men det beror på hur själva filtret och pumpen är konstruerade. Om du kan få det direkt i filterbehållarna är det att föredra enligt mig, då slipper man ha så mycket gojs i karet. De minsta partiklarna kommer ändå flyga runt och färga vattnet brunt det första men det försvinner på någon dag. Jag är en otålig person och hade inte orkat köra filtren i det gamla karet för att vänta på att bakterier växer till sig. Dessutom är det en metod jag inte testat själv så jag vet inte hur lång tid som skulle behövas och hur bra det funkar. Gojsmetoden har jag använt på åtminstone tio kar. Personligen hade jag kramat ur svamparna med gojs så mycket som jag kunde i en hink med några liter vatten. Sen hade jag hällt det i filtren, om det det gick, annars bara rakt i karet men då blir det riktigt skitigt. Om det inte lämpar sig att ha så mycket vatten låter man det stå en stund så gojset sjunker till botten och häller ur överflödigt vatten från hinken. Om ni inte har planer att ändra på något borde det inte vara några problem alls, ifall ni inte har väldigt känsliga fiskar. Bakterierna i filtret har en fördubblingshastighet på bara 15 timmar så om man har en bra start (=mycket gojs) så anpassar sig mängden snabbt efter så mycket bakterier som behövs.

Annons:
Firrefirre
2020-09-01, 22:23

Ja asså vårt 240L är Juwel men de nya är ramakvarie. De pumparna som sitter i det nya akvariet är eheim, sån vanlig pump som man hade förr ser de ut som typ… sån behållare under pumpen bara… (vi ska byta ut det till ytterfilter inom kort tid) kan man inte lägga de filterna i den spannen då ett tag och sen i med allt i det nya karet? jag är också otålig, för ja vill se snabbt och de är en lycka i allt detta 😳😋 Vi har silverhajar, prakt botior, siamesiska algätare, Eldstjärt och gibbis malar som ska över till det nya.. Botiorna är ju känsliga för vita prick vet jag…

5ara
2020-09-02, 10:37

Jo, jag förstod det; ville nog bara prata lite om hur smidiga Juwel-akvarier är när man ska gojsa ner dom ;) Är det typ Eheim pickup?

Det går göra lite som man vill. I ett av mina räkakvarier tog jag bara svamparna och kramade i filtergojset så de skulle suga åt sig av gojset men där var det ju ganska låg belastning som var aktuell; bara 17 st små dvärgräkor. Du kommer säkert på något bra sätt! Det hela handlar bara om att helt enkelt få i så pass mycket bakterier i karet att du har en så pass stor startmängd att de snabbt kan öka till den mängden bakterier karet behöver.

Om ni vill vara på den säkra sidan låter ni 240 liters-karet fortsätta vara igång och kollar vattnet i det nya. Om det dyker upp nitrit är det bara att krama i mer gojs i karet. Det finns oändligt många varianter på hur man kan göra. Har ni test för akvarievatten?

Praktbotior tillhör helt klart den lite känsligare gruppen av fiskar. Risk att de dör finns väl inte direkt men som du säger åker de gärna på vita prick så att hålla koll på vattnet är så klart det bästa.

• Redigerat 2020-09-06, 09:25 av 5ara
Firrefirre
2020-09-02, 11:56

aha, ja då förstår jag 😳 Ja, egentligen älskar jag Juwel så de gör lite ont att byta men måste man så måste man 😊 Ja, det är eheim pick up, när jag ser bilderna så ser det ut som ett sådant ja 😊 vi har möjlighet att ha 240L igång och så utan problem, vi har test eller ja några sånna stickor och sen har vi NO2 test 😊 och sen har vi happy life filtermedia ja, som tur är har våra prakt botior klarat sig otroligt bra, va livrädd när vi köpte dom o skulle flytta över dom till akvariet men de va bara att göra processen o sen höll ja akvariet släckt tills dagen efter så de fick lugna sig o bekanta sig med det nya o sen dagen efter fick dom mat o åt o va väldigt skygga för dom va bara 2 men vi köpte 3 till så nu är dem väldigt livliga och simmar gärna med silverhajarna o leker 😊 inget bråk ingenting utan mer att dom följer varandra typ som ett stort stim 😍

Firrefirre
2020-09-02, 12:28

men tänkte på en sak till 😳 Vårt nya 600L hur många fiskar kan vi ha i det? ifall vi vill köpa fler tänker jag? för det som ska gå i det är 4 Silverhajar 5 prakt botior 5 siamesiska algätare 1 Eldstjärt 2 Gibbis malar

Draknästets_Reptiler
2020-09-02, 12:29

Vad kul med större :D

Eftersom du har ett välfungerande akvarium, så är det perfekt att starta upp det nya med pump och all annan teknik. Krama ur det gamla filtret riktigt noga i det nya, då får du ganska snabbt en bra miljö för dina fiskar :)

Du kan kanske vänta ett dygn innan du släpper ner fiskar, så det har hunnit komma in i filtret på det nya och bygga en egen bakteriekultur :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-02, 12:42

Hej! ja, det ska bli super roligt och är riktigt spännande 😀🙏 men sååå orolig att misslyckas….. okej, men bara krama ur de andra filtret rakt ner i det nya akvariet alltså? om jag tar happy life filtermedia också så borde det ju bli kanon, eller? ja, det är absolut ingen särskild stress jag kan vänta 2 dygn om de skulle behövas, för att få igång allt o sådär o låta de få arbeta ordentligt i lugn o ro…

5ara
2020-09-02, 12:53

#12 ja, om du häller i filtermedia så får bakterierna mat. Det kan vara bra ifall du vill låta karet stå och gå utan fisk ett par dygn för enligt mina erfarenheter börjar bakterierna svälta ihjäl efter ungefär två dygn. Filtermedia innehåller inga bakterier i sig utan bara ämnen som ska hjälpa till att stötta kulturen medan den byggs upp. Min uppfattning kring detta är att effekten är så liten att jag skulle klassa den som i stort sätt omärkbar. Bakterierna behöver som sagt ”mat” så jag skulle inte vänta längre än så innan jag släppte i fiskarna. Under den tiden hinner skiten lägga sig och vattnet bli klart.

Som sagt spelar det ingen roll hur du får i gojset i akvariet. Bakterierna gör lika mycket nytta var de än befinner sig i karet så länge de har tillgång till syre vilket i praktiken innebär att vattnet inte kan stå helt still. Det är bara fråga om att tillräckligt mycket ska i för att deras förökningstakt ska vara så hög ammoniak och nitrit tas om hand innan nivåerna blir skadliga för fiskarna.

• Redigerat 2020-09-06, 09:29 av 5ara
Annons:
Firrefirre
2020-09-02, 13:00

okej men om jag startar upp akvariet, inreder o allt sånt, fyller upp med vatten häller i allt gojs jag bara får ut ur filterna, väntar på rätt temperatur, tar ett stick test samt NO2 test är de ok så bara i med fiskarna? :)

Draknästets_Reptiler
2020-09-02, 13:05

Låter som en bra plan 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-09-02, 13:06

Japp, det skulle jag säga 👍🙂 men du behöver inte testa vattnet för NO2 för det kan inte finnas vid det laget. Men visst; det finns ju inget att förlora på det. Det kan vara bra att låta vattnet stå en stund innan du häller i gojset eftersom klor är bakteriedödande men det dunstar ganska snabbt ifall karet står och snurrar med pumparna igång. Om du har något vattenberedningsmedel så kan du hälla i gojset när det fått verka några minuter. Det tar hand om kloret direkt.

Firrefirre
2020-09-02, 13:28

nej, men ja gör så då 😊 ja okej men då gör jag det, räcker 30min? vattenberedning… de enda jag har är filtermediat… men de står på den att den binder sådana saker… eller ska ja köpa aqua safe?

5ara
2020-09-02, 13:41

Vad bra! Då funkar filtermediat lika bra 👍 En halvtimme räcker definitivt :) jag kör med AquaSafe, för det innehåller kolloider som skyddar fiskarnas gälar, men det viktigaste är så klart att det tar hand om klor och metaller. Jag använder det bara när jag drar igång ett nytt kar och det är främst på grund av dess effekt att ta hand om oönskade ämnen. Om jag skulle behöva göra ett stort vattenbyte skulle jag nog också hälla i av det men vid den vanliga skötseln använder jag det inte. Om man har kommunalt vatten är kvaliteten generellt väldigt hög i Sverige. I till exempel USA kan den typen av preparat vara nödvändiga vid alla vattenbyten.

5ara
2020-09-02, 13:52

Just det; nu var jag lite snabb! Om du fyller med kallt vatten så kan det vara bra att vänta med gojset tills tempen kommit upp till rumstemperatur i alla fall. Jag vet inte om det spelar någon roll i praktiken men det menas på att man inte ska skölja filtersvampar i kallvatten men för att vara på den säkra sidan tänker jag. Nu när du har filtermedium som tar hand om skadliga ämnen ( som till exempel koppar) som kan finnas i varmvatten kan du lika gärna fylla karet med vatten som har en bra temperatur på en gång :)

Firrefirre
2020-09-02, 13:54

okej men då kör jag på det då 😀 men vi kommer hem sent på lördag kväll så sätter igång med detta på söndagen, det borde ju inte va några konstigheter tänker jag 😊🙏 bara tempen kommer upp i rätt grad så ska resten flyta på känner jag 😊🙏 men till min andra fråga längre upp, hur många fiskar kan jag ha i det nya akvariet? där ska gå 5 siamesiska algätare 5 prakt botior 4 Silverhajar 1 Eldstjärt 2 Gibbis malar

Annons:
Firrefirre
2020-09-02, 13:55

tänkte mest om jag kan utöka stimen OM jag skulle vilja det längre fram när allt är igång o så 🙏

Firrefirre
2020-09-02, 13:59

vi brukar fylla med typ nästan rätt temperatur, vi brukar kunna få det till iaf 22grader 😊🙏 men nu kom jag på en sak till, i dessa innerfilter finns inte det som vi har idag i vårt akvarium som dom här vita ihåliga kulorna som vi har i behållaren i Juwel akvariet… vad gör vi?

Firrefirre
2020-09-02, 14:07

sen en allra sista fråga för att jag är en jobbig människa 🙄😂 Vilken pump bör vi ha till det nya akvariet? för de ska bytas ut…. jag är rätt sugen på fluval…

5ara
2020-09-02, 14:11

Ja, just det ja, det undrade du ju också! Du har ett helt gäng med fiskar som blir riktigt stora och antalet av varje fisk är också ganska bra så personligen skulle jag inte tänka på att stoppa i fler fiskar. Ett filter kan fungera alldeles utmärkt utan vita kulor. Jag har det i ett akvarium men de andra fungerar finfint med vanliga klassiska svampar. Visst; kulorna kan säkert vara något bättre men det funkar bra ändå.

Firrefirre
2020-09-02, 14:19

okej men då vet jag, då behålls detta antalet tills någon av dom skulle gå bort isåfall.. 😊 okej, me då låter vi det va tills vi köper ett ytterfilter för där ingår ju allt sådant 😊

Firrefirre
2020-09-02, 14:21

fast gibbisarna slutar ju aldrig växa så de får ju säkerligen omplaceras i framtiden dock… men det är ett senare problem 😊 de va malar vi inte skulle ha egentligen, dom på arken zoo sa att dom hette något annat och sen efter lite forskning så insåg jag ju sanningen så här sitter vi nu med 2 sånna 😋

5ara
2020-09-02, 14:40

Ja, de där gibbisarna är svåra på grund av att de kan bli gigantiska. Om ni har planer på att omplacera dom senare så kan ni fylla på med både en eller ett par silverhajar och praktbotior. De mår bäst av att vara fler. I första hand skulle jag öka på silverhajarna då man säger att de helst ska vara 5-6 st. Ja, filtren kan rulla på som dom är i nuläget. Jag antar att alla fiskar är relativt små med tanke på att du haft dom i ett 240-liters fram tills nu. Då kommer de räcka ett ganska bra tag och sen när ni skaffar ett ytterfilter är det bara att låta det gå parallellt med innerfiltren en tid. När ni tar bort innerfiltren kan ni ju också gojsa ner ytterfiltret med det som finns i innerfiltrens svampar. Jättebra att ni har planer på ett rejält ytterfilter med tanke på vilka fiskar ni har. Gibbisar är riktiga bajsmaskiner har jag förstått. Sen tänkte jag på praktbotiorna; jag antar att ni har koll på att det är noga med temperaturen för deras del? Så de inte råkar bli nerkylda under tiden du fixar och donar. Det är den vanligaste orsaken till att de drabbas av vita prick. Vad dåligt av djuraffären att inte veta vad för fisk dom säljer! Så trött man blir!

Annons:
Firrefirre
2020-09-02, 15:10

ja, asså alla fiskarna har varit relativt små tills nu, nu har dom växt så in i h*lvete över bara en natt känns det som o därför har vi också valt att nu fortast möjligt skaffa ett större.. vi va inne på ett 1500L men de va typ fyrkantigt o vi bor i en lägenhet.. förhoppningsvis klarar dom sig med 600L tills vi flyttar till hus! vi hade 5 silverhajar men den ena hoppa upp i locket o knocka sig själv o dog… därför är dom bara 4 nu.. sen har jag inte velat skaffa fler pga att de bara är 240L. och att vi köpte fler prakt botior va för att dom va alldeles för skygga att bara va 2 och vi tyckte jätte synd om dom så vi valde att skaffa 3 till så de iaf är 5 och vilken skillnad! ja gibbisarna är mer skitiga än malar men pga att de är 240L har vi inte heller vågat skaffa en ordentlig mal… så de får va som det är… nej, vi har sten koll på temperaturen! de får ju vara kvar i 240L tills 600L är inrett och uppvärmt o sådär 😊 ja verkligen, jätte störigt för de märker vi också på gibbisarna att de är för trångt för dom, för den större av dom är skit sur på den mindre, o vårt nya akvarium är 2m långt så där får de nog plats att va på varsin sida o hålla sig där!

Firrefirre
2020-09-02, 15:29

men vilka ytterfilter skulle rekommenderas? JBL? Fluval?

5ara
2020-09-02, 15:33

Jag blir så glad av att läsa om hur mycket du/ni verkar bryr er om era fiskar! Så härligt! Ni försöker verkligen fixa och dona så de ska må så bra som möjligt:) Gibbisarna kommer antagligen funka mycket bättre i ett längre kar. Toppen! Ni har ju ett tag på er innan 600-liters karet börjar kännas trångt så det är åtminstone ingen brådska kring att bestämma hur ni ska göra. Men tänk vad häftigt med ett 1500-liters! Hoppas jag får möjlighet att ha något sånt i framtiden. Praktbotior skulle jag så gärna vilja ha! Om de är så många att de vågar vara framme verkar de vara en av de mest underhållande fiskarna som finns.

5ara
2020-09-02, 15:37

Vad gäller vilket ytterfilter som är bäst kan jag dessvärre inte hjälpa till. På grund av svajiga golv har jag bara ganska små kar som funkar fint med innerfilter. Jag tror att Draknästets_reptiler gillar Fluval fx. Hoppas att någon mer kunnig på området kikar in för som sagt är jag inte mycket till hjälp i frågan…

Firrefirre
2020-09-02, 15:42

Ja, vi har haft sånna stora problem med tidigare akvarie så nu när vi äntligen har ett felfritt fungerande akvarie så är våra fiskar lika mycket värda som våra hundar, vi vill ju ha akvarie o vi gillar det.. vi gav inte upp efter sjukdomar som ingen visste något om, dåliga vattenvärde, olika svar från olika människor, akvariet började läcka osvosv. sen köpte vi 240L o då öppnades en hel värld o de är felfritt o fungerar hur bra som helst! aktiva, friska, matglada och sociala fiskar! De är likadant med fiskarna som med hundarna, dom valde inte oss, vi valde dem och därmed ska se till att de har ett bra liv utan krämpor och lidande! ja de hade varit super häftigt med 1500L men i en lägenhet på 79kvm blev de trångt, antingen skulle vi knappt kunna gå till soffan eller inte kunna gå till fönstret o öppna eller städa där omkring… så de fick bli 600L sålänge möjligtvis kanske de blir större i framtiden om vi inte hinner flytta, men när vi flyttar så blir det ett enormt kar! våra 5 vågar vara framme mycket och sen blir dom ju 9 med silverhajarna för dom är best buddies! Så roligt o se dom här små botior simma tillsammans med silverhajarna för att sedan så på kortsidan av karet o simma upp o ner upp o ner o sen i raket fart till andra sidan hela gänget 😍

Firrefirre
2020-09-02, 15:44

okej, ja får hoppas någon annan kan, svara på frågan, men för övrigt tycker jag att du 5ara har varit till en enorm hjälp! sånthär gör mig så glad för att de lugnar mina hjärnspöken o min osäkerhet (trots att ja är uppvuxen med fiskar o stora kar) så att få hjälp o sådär betyder sååå sååå mycket för mig, så pass mycket att hade ja vetat vem du är, så hade jag nock skickat en blomma som tack! 🙏

5ara
2020-09-02, 15:58

Men gud vad gullig du är <3 Jag hjälper mer än gärna till om jag kan. Att dra igång nya kar är en av de grejerna jag har en del erfarenhet av vid det här laget och om den kunskapen kan hjälpa någon annan så kan det ju inte bli bättre :) Oj, vad mycket strul ni verkar ha råkat ut för! Då förstår jag verkligen att du vill vara försiktig och göra rätt nu när det är dags för nytt kar. Jag tror att det kommer gå hur bra som helst! Jag resonerar precis likadant med mina djur; jag har valt dom och då är det mitt ansvar att se till att jag gör vad jag kan för att de ska ha det bra. Haha! Vilken intressant möblering det skulle bli med ett akvarium dom gjorde att man knappt kunde ta sig fram. Nä, det är nog bättre att vänta med ett sånt jättekar tills ni har ett annat boende.

Annons:
5ara
2020-09-02, 16:00

Förresten; vad roligt att hajarna och botiorna trivs så bra ihop! Det visste jag inte att de kunde hänga ihop på det sättet så nu har jag lärt mig något nytt 👍🙂

Firrefirre
2020-09-02, 16:29

Nej, men det är såklart jag menar det, jag uppskattar verkligen all hjälp jag får så otroligt mycket! 🙏 ja, jag har ju inte riktigt den erfarenheten på de sättet för när ja växte upp va de ju mina föräldrar o sen vårt första egna gick åt skogen o sen är de bara detta Juwel som funkat ordentligt 🙏 jag hoppas verkligen verkligen att det nya blir jättebra för de skulle vara otroligt hemskt om vi köpt nytt akvarie och så dör dom….. de skulle va jätte hemskt 😥 precis! så säger vi också, oavsett situation så ska våra djur ha mat, må bra och bara tillfredsställda! ingenting är deras fel.. haha! sen bor vi högst upp o tänk om golvet inte orkat bära 1500L 😂 då blir det en 3 rums pool här istället 😂😂 Ja, de funkar jättebra tillsammans! alla funkar förutom eldstjärten o siamesiska algätare av nån konstig anledning…. 🙄 blir de inte bättre i de nya så får eldstjärten ett nytt hem också… Eldstjärten ligger o sover med prakt botiorna under en stor rot o sen umgås dom med silverhajarna utanför roten så jo dom alla funkar ish.. men ingenting som är allvarligt eller dödligt just nu i alla fall får hoppas de blir bättre med större utrymme 🙏

Firrefirre
2020-09-02, 18:52

förresten, är det någon som vet om Aulonocara röd rubin och aulonocara ob fungerar tillsammans? en vän undrar 😊

5ara
2020-09-02, 19:05

Ja, bråkiga eldstjärtar har man ju hört om en del. Antar att den av någon anledning stör sig på siameserna? Nu är jag inte någon expert på malawis men generellt säger man att man inte ska hålla olika aulonocaras tillsammans på grund av korsningsrisken. Om man ändå vill prova är det bäst med sorter där honorna skiljer sig åt mycket i utseende.

Firrefirre
2020-09-02, 19:12

Ja och vår Eldstjärt börjar bli äldre o då blir dom ju mer arga 😞 han är så stor o fin jämfört med dom taniga med orange stjärt som ja sett i djuraffären…. men ja… han får väl också ett nytt hem om de inte blir bättre i de större 🙏 okej, tack då vet jag, då chansar inte min vän på dedär 😊🙏

Firrefirre
2020-09-02, 19:15

min vän skrev precis Min aulonocara är en hane. Han är den dominanta i mitt kar. Vågar hon ändå chansa eller hur bör hon smartast göra? 🙏

5ara
2020-09-02, 19:31

Mig veterligen är det inga problem sett till temperamentet hos fiskarna utan det är att man kan få mindre önskvärda/vackra yngel ifall det finns honor och hanar av de olika sorterna på grund av att de kan korsas. Hur hon vill göra i frågan är helt upp till henne. Förhoppningsvis kikar Draknästets_reptiler eller Molam in. Dom är mycket duktigare än jag på malawis.

Annons:
Firrefirre
2020-09-02, 19:32

okej! men då vet jag 😊 ännu en gång 5ara TACK! 💕

Draknästets_Reptiler
2020-09-03, 11:01

#29 jag tänker inte lägga mig i tidigare diskution, jag vill bara säga att du har fått otroligt bra svar av 5ara.

Däremot så kan jag rekommendera Fluvals FX serie som ytterfilter till ditt stora kar. Jag kör själv FX6 i mitt 630 liters, och det funkar klockrent. Du kan även klara dig med ett FX5 som är något mindre och betydligt billigare :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-03, 12:45

draknästets_Reptiler : Ja, 5ara har varit till väldigt stor hjälp! men vad säger du angående Malawi fiskarna som min vän undra över? kanon! för har kollat på fluval nämligen o är väldigt väldigt intresserad av de då vi hade de märket när mina föräldrar hade fiskar o va ja minns va de klockrent! 🙏 ja men då kollar jag på fx5 😀 man kan ju alltid uppgradera sig senare eller vid ett ännu större kar-köp i framtiden 😊

Firrefirre
2020-09-03, 12:46

dock hittar jag inte fx5? hittar bara fx4 o fx6 på nätet? 😞

Draknästets_Reptiler
2020-09-03, 16:16

#44 Aulonocara skall man helst inte hålla olika arter , just pga korsningsrisken. Men om kompisen inte har planer på att odla och sälja, så spelar det i princip ingen roll :)

Om han säljer ändå, så måste han meddela att det kan vara / är hybrider.

#45 FX5 kan vara återkallad. är osäker, men har för mig att det var något fel på nån av pumparna i FX serien som gjorde att den inte var så effektiv som utlovad. Kan mycket väl ha varit FX5'an.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-03, 18:27

okej ska meddela detta 😊🙏 ja för hittar inte alls den längre 😞 men är det fx6 ja ska köra på då? eller funkar fx4?

5ara
2020-09-04, 09:54

Nu blev jag lite nyfiken och gjorde lite efterforskningar; tydligen fanns det ett problem med flödet hos fx5. Det minskade för mycket när det samlades rester i filtret. Tydligen var det samma pumpkapacitet som på fx6 så om du var sugen på fx5 så borde du nog köra på fx6 istället då fx4 har betydligt lägre kapacitet. Om jag inte är ute och cyklar uppskattar alla era fiskar bra fart på vattnet och det gör även att mer skit virvlas upp och sugs in i filtret istället för att samlas på botten i karet. Ifall ni skulle uppleva flödet som för starkt är det reglerbart och ni får nästan 50% mer filtervolym med fx6:an än med fx4:an. Om ni sen i framtiden vill uppgradera till ett större kar kommer ni mest troligt klara er bra med fx6:an och slippa byta. De där ytterfiltren är redan ganska kostsamma så jag tänker att det kan vara värt att lägga till lite extra och få ett filter med grym kapacitet. Då var reflektionerna slut från personen som själv inte äger ett enda ytterfilter ;)

Annons:
Draknästets_Reptiler
2020-09-04, 11:31

#47 FX6 skulle jag köra på om jag vopre dig. Jag har den på mitt 630 liters.

#48 Var som jag misstänkte då, att det var FX5 som hade problem 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-04, 12:33

Då kör vi på fx6 lite längre fram när akvariet är igång på riktigt o sådär 😊

Draknästets_Reptiler
2020-09-06, 15:28

Låter som du har en bra plan. En annan sak som är så himla bra med FX6'an är att jag har rengjort den var åttonde månad, när flödet har börjat bli klent ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2020-09-06, 15:29 av Draknästets_Reptiler
Firrefirre
2020-09-13, 08:36

Hallå alla!

Då är dagen kommen….
Vi körde o hämta karet igår, vi fick bokstavligen en chock!
för att bära upp karet i vår lägenhet på 3 våningen utan hiss, så krävdes det 5 Pers…
när vi hämta karet på 2 Pers, så trodde dom att dom skulle spy när dom lyfte det…

Nu är iaf karet på plats, idag ska botten material köpas, växter och annat som kan va bra! sen inreder vi o fyller upp med vatten o väntar på rätt temperatur, häller i aquasafe eller filtermediat efter en stund häller vi i gojs från vårt andra akvarie 😊 jag är rätt på det?
Ska vi vänta med att flytta över fiskarna till imorgon för o va alldeles säkra?

Firrefirre
2020-09-13, 08:36

#51: oj! det är inte alls illa det 😀 det blir ett fx6 lite längre fram 😀🙏

zombivarg75
2020-09-13, 08:56

Så roligt att karet äntligen är på plats och ja dom väger ton haha 😉, lyfte upp ett likadant till andra våningen så jag vet.
Ska bli roligt att se bilder på det sen.

Personligen hade jag hällt i gojset först, sen filtermedia och aquasafe. Tror inte det spelar så stor roll i vilken ordning du tar det i, här får andra hoppa in och rätta mig om jag har fel.
Så länge ni fått upp temperaturen till rätt grader så tror jag att det skulle gå bra att sätta in fiskarna där.

Så glada dom kommer bli med så mycket utrymme.

Firrefirre
2020-09-13, 10:13

#54: Ja, man får verkligen veta att bild o reality är INTE samma sak HAHA! 😀

waow! ja, man blir förvånad av hur man egentligen orkar och hur glas kan väga så mycket… 😬

Ja, jag tänkte mer att det nya vattnet i nya karet kan ju innehålla bakteriedödande som @5ara sa vid ett tillfälle… o då, dör ju våra nyttiga och bra bakterier 😞

ja okej, när temperaturen är ok så kan vi köra i fiskarna då med andra ord o är de inte ok till ikväll så väntar vi med överföringen av fisk till imorgon helt enkelt då 😊🙏

Ja! jag längtar efter att se den reaktionen av dom! har massa stor sten o bygga gömställen med o en GIGANTISK rot med olika gömställen i, som kommer bli väl använd!

skulle gärna ha lampan igång för att se när de anländer till det nya men för stressen o allt de är de väl inte så bra 😞

Annons:
5ara
2020-09-13, 11:47

Åh, vad kul och spännande!!!

Ja, jag skulle hälla i något som neutraliserar kloret innan jag hällde i gojset. Jag skulle även se till att temperaturen inte är alltför låg så att bakterierna inte tar stryk av en temperaturomställning. Tycker eran plan låter jättebra 👍😀

Önskar er stort lycka till!!!

5ara
2020-09-13, 11:50

Om ni kan hålla er ifrån att ha ljuset tänt åtminstone det första hos fiskarna är det ju bra. Jag upplever att det verkligen minskar stressen att åtminstone låta det vara släckt ett par timmar när de är nya där i.

Draknästets_Reptiler
2020-09-13, 12:27

Spännande. Ser fram emot att få se bilder :D

Håller med 5ara, använd klorneutraliserande medel först, sen kan du krama ur filtren i gamla pumpen.

Skall det gamla akvariumet vara igång ? Om det inte skall vara det, så kan du ju låta det filtret gå parallelt med det nya i akvariumet .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2020-09-13, 12:28 av Draknästets_Reptiler
Firrefirre
2020-09-13, 16:00

#58: Tack så mycket! blir spännande detta för snart sätter vi igång med det 🙏

men idag när vi var i djuraffären så sa han som jobba där en mindre rolig sak som faktiskt fick mig att tappa suget på att starta detta nya stora kar… han sa nämligen "prakt botiorna kommer få vita prick när ni flyttat dom" så sa jag "men när vi köpte dom o gjorde enligt anvisningar så fick dom inte vita prick och de har alltid mått hur bra som helst" och han sa bara "fick dom inte? de va märkligt, men ni kan räkna med att dom kommer att få det"

jaha? detta va ju väldigt roligt…… 😞

5ara
2020-09-13, 20:04

Det var en mindre positiv typ! Klart att risken för vita prick finns, det gör den väl alltid med praktbotior, men att de garanterat kommer åka på det håller jag inte med om. Har ni vita prick-medicin hemma?

Firrefirre
2020-09-13, 20:36

ja verkligen och om jag ska vara väldigt ärlig nu, så känner jag att jag lägger ner vad allt med fiskar o akvarie heter…
Får 500 olika tips och nä gör såhär, gör så osvosv.
Vad är rätt? hur vet jag?
Jag la mina planer i en grupp på fb, nää då ska jag absolut inte ha fluval fx6 för de är skit, jag ska göra mig av med silverhajarna för jag kan absolut inte ge dom vad dom behöver, jag ska skaffa ca.10 prakt botior till… här har jag stått o inrett efter silverhajarna så de har den fria stora ytan i mitten……

Firrefirre
2020-09-13, 20:38

nej vi har inte vita prick medicin hemma 😞 men kan ju lätt införskaffa 😊

Annons:
5ara
2020-09-13, 20:55

Ja, det är jättesvårt, särskilt i början!

FB är lite speciellt. Väldigt många som gärna uttrycker sina åsikter utan att ha direkta belägg för det och det kan vara väldigt svårt att sålla.

Nu kommer visserligen en form av åsikt till men hur känns det om du känner efter själv? Verkar fiskarna må dåligt? Tror du att de kommer vantrivas i det nya karet? Skulle Draken (här på forumet) rekommendera fx6 om den var dålig?

Att ha vita prick-medicin hemma är nog inte dumt ifall det skulle dyka upp. Min uppfattning är att det i regel är lätt att behandla om medicinen sätts in i ett tidigt skede.

Firrefirre
2020-09-13, 21:06

ja och jag har typ prestationsångest, som är mitt stora problem… Jag satt o sökte som bara den innan vi skulle hämta akvariet om fiskar känner, för vi fick fiskar på köpet o de skulle klara transporten och jo dom känner olika känslor.. så jag har ju varit ett nervvrak o är fortfarande…. för jag vill INTE föra över fiskarna o sen vaknar ja nästa dag så är dom alla döda eller något…

jo jag märkte att fb inte alls va min grej!! men de får ja lida för nu….

Om jag får tänka efter 5min själv o bara på mig och vad ja känner, så känner jag ju som så att jag känner otroligt stort förtroende till dig och draken….
Nej, de skulle absolut inte vantrivas eftersom de är mycket större, större simyta, bättre cirkulation…

då köper jag medicin för detta imorgon! 😊

5ara
2020-09-13, 21:39

Ja, vad kan jag säga; akvaristik är ett stort och komplext ämne men som tur är blir man mer och mer trygg i takt med att kunskapen och erfarenheten växer.

Informationen du fått av mig är hur jag skulle göra. Kanske det finns något bättre sätt men jag har inte haft en enda fisk som dött eller blivit sjuk när jag gjort på det viset.

Tyvärr är det väl så att en flytt är oundviklig för i det relativt lilla karet kan de inte gå särskilt länge så egentligen är det väl bara att ta tjuren vid hornen?

Visst kan saker hända men om du testar vattnet regelbundet för nitrit har jag väldigt svårt att tro att det skulle bli så illa att någon fisk skulle dö.

Jag får också noja ibland och tror att mina fiskar och räkor ska dö av olika anledningar men konstigt nog så händer det inga större katastrofer. Den mest kritiska fasen är när fiskar är nyinförskaffade; då vet man inte riktigt i vilket skick de är och vad de kan ha med sig för olika sjukdomar och liknande.

Nu bor de här fiskarna hos er och mår bra. De trivs i erat vatten så det finns inget som säger att flytten kommer sluta i katastrof.

5ara
2020-09-13, 21:44

Glöm inte bort att dina praktbotior är vildfångade så visst kan de klara att byta akvarium 🙂

Firrefirre
2020-09-13, 22:01

Ja, jag är uppväxt med akvarie men såfort jag blir minsta osäker så rasar hela världen… egentligen borde ja fixa detta galant eftersom de karet dom är i nu, va de inga konstigheter alls med… men nu börjas de om på ny kula och efter våra tidigare problem så är det nån spärr i mitt huvud som säger att det inte kommer att gå…

Ja, jag tycker dina tips är guldvärda och körde stenhårt på dom men sen la ja ut på fb o allt gick åt skogen….. 🙄

silverhajarna menar du? ja, jag funderar på att lämna dom hos vår lokala ciklidshop…

Ja, blev för mycket idag så imorgon flyttar vi över siamesiska algätarna och eldstjärten o sen får vi ta de pö om pö o kolla nitriten ofta o se vart de leder…

nej de är sant egentligen, för vi har bara flyttat över o kramat ur filterna i karet nu o håller på att få upp de i rätt temperatur, vi fyllde på med tempererat vatten som vanligt.. så de flyttar ju bara till ett större boende, ingen ny fisk eller liknande alls… och ingen är sjuk, matt eller aptitlös… tvärtom!

nej jag hoppas inte, bara mina hjärnspöken som inte tror på mig just nu…

juste! där sa du något 🙏 det är dem ju… och detta är ju inte nåt helt annat utan detta är ju samma bakterier, samma temperatur bara annorlunda inredning…

5ara
2020-09-13, 22:30

Haha! Nä, om man frågade FB borde nog alla mina fiskar och räkor vara döda egentligen. Konstigt nog så både lever dom och mår till och med bra 😉

Jag vet inte varför det är en så stor grej att dra igång ett nytt kar för många. Visst; om man inte har filtergojs att tillgå är det verkligen en helt annan sak men när man har det så är det inte en så stor grej som en del folk fått för sig. Kära nån vilket bök jag skulle ha ifall jag gjorde det till en så omständlig process.

Era fiskar kommer få gå i ett kar med samma bakteriekultur som de gör nu. Även samma vatten. Det minskar givetvis stressen för fiskarna 😀

Nä, jag syftade inte på någon särskild fisk ni har. Jag menade bara att den mest kritiska fasen är när en fisk är ny. När den visat sig må bra, och trivs med miljön som man erbjuder, så har man kommit långt. Där är ju ni i nuläget; era fiskar är friska och mår bra och trivs med miljön ni erbjuder. En väldigt bra utgångspunkt 👍

Jag tror i alla fall att det kommer att gå bra för er och håller tummarna hårt 🙂 om du väljer att flytta dom pö om pö så går givetvis det bra det också men om man håller koll på vattnet går det lika bra att flytta alla på en gång enligt mig.

Firrefirre
2020-09-14, 07:36

haha! det är sant, de finns o vänds mycket på fb 🙄

jag vet inte riktigt heller även om ja sitter där nu…. jag försöker verkligen tänka varför det är sån grej… men får inget svar 🙄
ja, det kommer dom o flytten är ju ganska snabb egentligen jämfört med om de kommer från djuraffären… här är de "bara" håveriet och inte en resa i en plastpåse innan de anländer till ett nytt kar med främmande fiskar..

tack så mycket för att du håller tummarna för oss 🙏
ja, men en på fb skrämde mig igår med dom filterna vi fick med i akvariet, att de är för små så risken är jätte stor med nitrit spiken så japp 🙄 fb är för jäkla bra asså….. när ja nu snackar med er så känner jag jo visst klarar jag detta o de kommer bli super bra sen går ja in på fb så nää detta blir inte bra alls nä… så har tagit bort mitt inlägg där nu….

Annons:
5ara
2020-09-14, 11:02

#69 Exakt! Det är en mycket mindre grej än när de flyttar längre i påse med risk för nedkylning och allt vad det innebär.

Nä, det är ingen överhängande risk för nitrit! Era fiskar kräver ingen monsterfiltrering i nuläget och i pickup-filtren är det ändå en hyfsat stor svamp om man jämför med flera andra innerfilter. Visst; om det är den minsta storleken är det så klart inte optimalt men det tvivlar jag på att ni har.

Sen är det ju också så att den typen av bakterier som finns i filtren även finns överallt i resten av karet där de får fäste och tillräckligt med syre.

FB kan vara bra ibland; andra gånger hjälper det inte tycker jag…

Firrefirre
2020-09-14, 12:09

precis! vi har hittat ett ytterfilter som vi ska köpa sålänge där vi ska slänga i våra filter som går i Juwel karet 😀 ska köpa de ikväll, har gojsat ner ordentligt i de nya karet nu så ikväll flyttar de in 😀 o går parallellt med en av de innerfilter vi fick med…

detta måste ju bli bra?!

5ara
2020-09-14, 12:16

Jag har mycket svårt att tro att det inte skulle gå bra 😀 låter toppen!

Firrefirre
2020-09-14, 12:19

nu blev jag så in i norden glad igen o framförallt taggad! 😀 då kör vi på det nu då, men tycker du ja ska göra mig av med silverhajarna nu innan de flyttar in eller ska de få gå kvar? vill ju inte att de ska må dåligt o fara illa som sagt…

5ara
2020-09-14, 12:35

#73 Vad härligt att höra! 😀

Nu när ni kan flytta över svamparna och de vita kulorna så finns inget större behov av att gojsa ner karet men det finns så klart inget dåligt med det heller förutom att det blir lite skitigt.

Gällande silverhajarna har jag lite svårt att se varför ni skulle lämna dom till butiken. Om ni inte är så förtjusta i dom så är det så klart en anledning men i min värld erbjuder ni definitivt en tillräckligt bra miljö för dom. I fångenskap blir de oftast inte särskilt stora och med ett två meter långt kar anser åtminstone jag att de har möjlighet att sträcka ut. Men visst; det ideala hade så klart varit ett ännu större kar men som det ser ut nu är det väl inte heller omöjligt att ni kommer att erbjuda dom det i framtiden?

Här återkommer jag igen till hur du tänker och känner; du har lång erfarenhet av fiskar och med tanke på hur mån ni verkar vara om era djur tror jag att ni är fullt kapabla att fatta ett beslut i frågan 🙂

Firrefirre
2020-09-14, 12:55

Okej, men jag krama ur lite extra innan bara för att jag är rädd att bakterierna dör innan ikväll 😬 för de har stått igång sen igår kväll ca.18-19 o de flyttar inte in förrän ja 20-21 ikväll… ja de blev ganska skitigt men de tog sig rätt snabbt ändå 😊 o där är riktigt god cirkulation, sitter luftbubblor på rutan också o på växterna och ikväll kör vi i pmdd för växterna också när de gått 1dygn så inte filtermedian slår ut det…

silverhajarna är mina älskade små hoppande favoriter! de gjorde riktigt ont att höra att dom absolut INTE skulle va kvar hos oss… Det är också en stor bidragande faktor till att vi köpte detta stora kar just nu, för deras skull…
i framtiden när vi flyttat så är vi ganska överens om att vi ska ha ett jätte jätte stort kar, asså iaf 1500L..

Är jätte mån om fiskarna som vi tidigare pratat om och vill behålla alla men de som är på tapeten och som vi är mycket väl medvetna om det är gibbisarna och de ska få nytt hem fram över, de går ingen nöd på dom än men vi vet om det…

När jag berättade för min, sambo om silverhajarna så reagera han precis som jag "neeeej…"

och alla våra fiskar är jätte pigga, livliga, har en stooor aptit och ja eldstjärten märker man är ju en Eldstjärt mot siamesiska algätare men i det nya vill jag tro att han finner sin plats och dom andra sin plats, han jagar bara iväg dom vid matning det är de enda o i 2m långt kar så borde dom inte råkas på alldeles för ofta heller… siamesiserna är fortfarande rätt så små också… men dom andra funkar felfritt ihop, eldstjärten sover tillsammans med botiorna och botiorna är ju best buddies med silverhajarna 😊

5ara
2020-09-14, 13:10

Jag tycker att ni verkar ha bra koll på läget och att ni ska lita på er själva 🙂

Min uppfattning är att bakterierna klarar sig i nästan två dygn utan mat. Efter två dygn ungefär så har vattnet börja lukta hos mig när det inte funnits kväve i rätt form för dom att bryta ner så någon större risk för bakteriedöd är det inte i erat fall.

Annons:
Firrefirre
2020-09-14, 13:15

ja men usch… man blir ju som på nålar för de är också liv o hos oss SKA alla ha de bra! 🙏

åh vilken tur! då är de ok än sålänge 😀🙏

Draknästets_Reptiler
2020-09-14, 15:08

#59 #61 När det handlar om att starta upp ett helt nytt kar, då kan man nästan räkna med att det kan bli lite stressrelaterad sjukdomar, som vita prick. Men det är inte specifikt bara på Praktbotiorna, alla fiskar kan drabbas av vita prick. Vissa är mer känslig än andra. Men jag skulle absolut inte påstå att du får räkna med att det blir så. Det låter ju helt idiotiskt.

Vissa grupper på Fb är inte så trevliga att lägga ut frågor i, många blir rent av otrevliga när man ställer den enklaste frågan, man blir lätt idiotförklarad.

Praktbotiorna behöver vara iaf 5 stycken, då det är en stimfisk. Och jag förstår inte varför de säger att du inte kan ge Silverhajarna vad de behöver ? Silverhajen har samma krav på vatten,temperatur och miljö som botia och siamesen.

Visst Silverháj blir ganska stor, men just nu har du väl ett 600 liters ? Enligt Zoopets artbeskrivning ska de ha 500 liter, men eftersom de är lite snåla på storlekarna på karen, så lägger jag alltid på 50 till 100 liter på zoopets artbeskrivningar. Och i ditt fall, om man lägger på 100 liter, så kommer det upp i 600 liter, vilket inte alls är något problem.

Jaha, och vad var det för fel på FX6'an då enligt dem 🙄 Jag har haft min de senaste 3 åren, och det är det bästa filter jag någonsin har haft i något av mina akvarium ;)

#64 Vad fick du med för fiskar i det nya akvariumet ?

Jag började skriva det här inlägget för 2 timmar sedan, och nu kan jag äntligen avsluta det ;)

Vad jag kan se och läsa, så har ni en väldigt bra milö för era fiskar, de är pigga och alerta, de äter och simmar runt som vanligt. Finns ingen anledning överhuvudtaget att ni ska behöva lämna bort några utav dem, eller fylla på med massa praktbotior.

Jag brukar rekomendera att man, främst osäkra och nybörjare, håller sig borta från de stora FB grupperna. De är inte snälla och har väldigt snabbt att idiotförklara människor som inte "kan och vet allt".Naturligtvis finns det jätteduktiga och trevliga administratörer, men de är tyvärr i minoritet.

Jag administerar Akvarister i Västernorrland på FB, den gruppen är inte särskillt stor ( vi har bara drygt 1000 medlemmar) Men även där får jag rensa bort inlägg dagligen, med spydiga kommentarer och 3-4 ggr i veckan får jag sparka ut och blockera, otrevliga medlemmar från gruppen.

Så nej, du/ni har gjort allt rätt från början, visst finns risken för vita prick eller andra stressrelaterade sjukdomar, men det är inte absolut att du kommer få några problem överhuvudtaget. Tror risken är rätt liten hos er i dagsläget, men hålla koll skall man alltid göra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2020-09-14, 15:14 av Draknästets_Reptiler
Firrefirre
2020-09-15, 09:49

sorry för sent svar men asså man är slut 😂

nej, det är jag medveten om att de kan utlösa saker o ting men dock inte som han i djuraffären sa "dom kommer få vita prick", jaha jovisst tack… det kan han också avgöra bara så…

ja, man blir idiotförklarad och alla möjliga som ska svara med helt olika saker, man blir duktigt förvirrad o osäker på sin sak…

botiorna har vi 5st av, vi har inte velat köpa fler just för att de går i litet kar just nu..
men angående silverhajarna så kände jag mig som en djurplågare när jag fick höra att vi absolut inte skulle ha dom kvar.. de blir oftast inte större än 20-25cm i fångenskap vad jag läst mig till…

ja fx6an är tydligen värdelös o så opraktisk så de borde va olagligt hette det… men när jag va yngre o vi hade fisk hos mina föräldrar så hade vi nån av de första generationerna av fluval o vi va super nöjda men nä… därför jag också är intresserad av fluval eftersom jag har erfarenhet av det…

vi fick med Malawi och ansictrus malar som vi lämnade till vår lokala ciklidshop eftersom det inte går med våra…

ja min uppfattning är att såfort de på fb kan hugga så hugger dom om det är en fråga som kanske för dom är helt idiotisk eller "varför förstår du inte detta? det är ju en självklarhet" typ…

jaså? kul att du har sådan grupp! tyvärr för långtifrån mig, jag bor i Skåne…
men ja, jag har inte märkt av dom jätte duktiga o snälla på fb iaf… det kan ja väl säga… började med att ja la ut ifall nån skulle vilja ha Malawi o kunde ta emot dom påvägen mellan Kalmar o Skåne, nä då skriver nån mitt i natten o menar på att han vi ska köpa akvariet av bara luras o sånna saker… vilket visa sig att han som skrev, det är han som luras! vi hämtade ju karet i lördags utan några konstigheter o säljaren skriver fortfarande o vill se bilder o veta hur de går o så… sen känns de bara som att de blivit värre… 🤔

ja, hålla koll har vi alltid o rutin på vattenbyte o ja allt som vi gör 🙏 men det med att botiorna SKA få vita prick vid denna flytt, va som en ren käftsmäll…. att dom möjligt får de, ja då är det så, då får vi ta vårt ansvar som ägare o medicinera o se till att de blir bra! men de kan lika gärna va nån annan fisk som blir sjuk och då är de likadant där… risken finns ju alltid, nåt kan bryta ut i karet dom går i just nu också av nån anledning.. men han trodde inte på mig när ja sa att de inte haft vita prick när vi köpte dom o de gick hur bra som helst, jag hade sten koll på botiorna när dom släpptes i, varje dag kolla ja dom alla så gott ja kunde o nä ingenting dom undra bara va de va för huvud som stack upp framför rutan o glodde 😂😂 haha!

Draknästets_Reptiler
2020-09-15, 10:01

Ingen fara. Tycker inte det är sent svar ;)

Hoppas du känner dig lite bättre och säkrare med akvariumet nu. Har du frågor och funderingar, så är det bara att fråga på.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar. Vi finns här, du ska inte känna dig orolig över att bli "påhoppad" eller dumförklarad.

Vi har noll tolerans på den punkten

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-09-15, 10:42

Hur har det gått; har ni flyttat några fiskar än?

Firrefirre
2020-09-15, 11:49

jaså? tur det då 😊🙏 jag tyckte de va sent haha…

ja det gör jag faktiskt som tur är! för härromdan tänkte jag att jag struntar i det o säljer alltihopa för jag vill INTE mer! men de ordna upp sig igen tack o lov! för mina silverhajar, botiorna, siamesiserna o eldstjärten hade jag fått ångra långt om länge om dom åkte iväg…

så snälla ni är!! blir helt ställd, för det är inte vanligt med sånthär tålamod o bemötande på internet över huvudtaget! ni är grymma!

känns jätte skönt att ni har noll tolerans på det eftersom att många sägs ha det men sen brister de otroligt mycket..

5ara, nej inte än i eftermiddag kl.15.30 är det inflyttning för de första invånarna, för vi fick köra iväg rätt långt igår o köpa ett sålänge ytterfilter o sen mixtra med det så vi va iväg ungefär 4 timmar igår sen när allt av färdigt va kl 23 o min sambo går upp 5 så han va måttligt road, men ytterfiltret är igång med våra filter i också ovanpå i dom olika facken o har sugit upp en del av gojset som fastnat på botten o vattnet har blivit klart nu, så snart!
vi har en digital termometer i akvariet o igår hade ja lampan tänd ganska länge för o se hur temperaturen låg med lampan igång o sådär, så ja lärt känna akvariet lite, det pendlar mellan 23,9-24,3 ungefär som de gör där fiskarna går nu, men det är ingenting farligt va? för att hålla de exakt jämt på 24 är svårt 😬😳 eller de är dåligt? 😞

Maleficum
2020-09-15, 13:14

Det där med FB om att de dumförklarar än är precis vad jag kände på första ridskolan jag börja rida på, man vågade ju inte fråga någon om något för de bara snäste åt en och ansåg att sakerna var ju självklara så det borde man veta (för uppenbarligen går man inte på ridskola för att lära sig saker). Jag och min kompis bytte helt enkelt ridskola till en mycket trevligare där personer gladeligen hjälpte en och man fick chansen att faktiskt lära sig! När du berättar om din erfarenhet av FB är jag glad jag inte har det utan bara hänger här istället på ett forum där personer faktiskt vill dela med sig av sin kunskap och lära ut saker och inte trycka ner och dumförklara andra!

Håller tummarna flytten kommer gå bra! Nu har ju jag inga superkänsliga fiskar men jag har aldrig haft problem med att flytta mina fiskar mellan mina akvarium här hemma. Inte heller att flytta mellan mina och brorsans (och kompisens när hon hade akvarium).
Min brorsa hade en period praktbotior (för min svägerska älskar dem) men kan inte påminna mig att de nånsin fick vita prick efter dem inhandlat dem. Och om man följt The king of DIY på youtube så har ju han flyttat sina praktbotior mellan akvarium flera gånger utan att de verkar blivit sjuka.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Firrefirre
2020-09-15, 14:21

#83: Ja, beklagar det du fick utstå på ridskolan! tur att du bytade 🙏

Jag är väl mer av den typen som hellre frågar en gång för mycket än för lite sedan är jag som så att jag gärna förklarar, pratar o tar de gärna en gång till om de så behövs eftersom det är så jag själv vill bli behandlad 🙏
Jag brukar inaktivera min Facebook men just nu är den öppen av nån anledning…
Men de vet jag ju själv från när jag var vårdbiträde inom hemtjänsten, en som va utbildad undersköterska började där o gick bredvid mig o jag lärde hn hur de gick till på det stället o sen fick ja höra bakvägen "Ja hon försökte lära upp mig som om jag inte kan någonting och jag är ändå utbildad" ja men om jag nu gjorde så, varför pratade du inte med mig om detta så hade jag fått en chans att förklara mig men också att tänka på… För jag ville bara visa hn våra kunder, vad alla förkortningar betydde samt hur det går till hos varje kund för alla vill ju ha det på sitt eget sätt… men nä…

Jag hoppas att flytten kommer gå super nu! o att de blir så lyckliga med detta nya stora kar så de "glömmer" stressen o upptäcker det nya istället 🙏 men OM. nåt dyker upp så får vi hantera det då. och göra de som behövs helt enkelt 😊🙏 det är. spännande men skrämmande också 😳😊

Draknästets_Reptiler
2020-09-15, 16:19

#84 Det är rätta inställningen 👌

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-15, 16:23

#85: men draknästets_reptiler en fråga, vi ska föra över siamesiserna nu o eldstjärten… ska vi vänta ett par dagar till resten eller vad tycker du? 😬🙏

Draknästets_Reptiler
2020-09-15, 16:26

Har du bra temperatur och bra filtrering så ser jag ingen anledning att du inte skall kunna ta alla på en gång. Mata ytterst lite eller ingenting de första dagarna och håll koll på nitriten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-15, 16:39

#87: nu såg jag en skillnad på vattnen, i det dom går i nu är de 24,7 o i de dom ska till är de 24 😭 det är för stor skillnad va?

Firrefirre
2020-09-15, 16:42

är de bättre vi får upp de nya i 25 grader istället?

Maleficum
2020-09-15, 16:52

Mäter du med samma termometer? Är ju ytterst få termometrar som visar helt exakt temperatur (då de får ha lite felmarginal). Är det olika termometrar så kan det ju vara så att det egentligen är samma temperatur fast de visar olika.

Men inte ens en grads skillnad tror jag inte spelar så extremt stor roll. Är du orolig så låt dem flyta runt i en bunke en liten stund tills temperaturen jämnat ut sig :)

Brukar flytta mina rakt av hemma mellan karen även om det kanske inte är exakt på pricken samma temperatur mellan akvarierna. Om jag flyttar till nåt av de få som varierar stort i temperatur låter jag dem flyta en stund i en bunke. (Blir ju dessutom ofta viss temperaturförändring vid vattenbyte).

Annons:
Firrefirre
2020-09-15, 16:54

ja, vi har sån digital så körde ner den för o kolla exakt nu o då skilde det ändå 0,7grader 😞 så vi försöker få upp den till 25 nu, för de är ju ändå kallare i de nya o de bådar ju inte så gott för botiorna o så 😞

Firrefirre
2020-09-15, 17:47

vi har fört över siamesiserna o eldstjärten på 24,4 och resten får vänta ett par dagar alltså, silverhajarna o botiorna för de gick rätt smärtfritt men silverhajarna stressade upp jätte mycket så vi börjar såhär o ser hur dom tar flytten o så håller ja koll på nitrit o ammoniak nu 🙏 har släckt lampan till siamesiserna o eldstjärten så de får lugn o ro nu till imorgon iaf 🙏 kan man ta första nitrit o ammoniak testet imorgon eller ska de gå ännu längre?

Firrefirre
2020-09-15, 18:08

och en säger till mig att vi ska höja temperaturen till 27… ska vi verkligen det bara så? 🤔

Firrefirre
2020-09-15, 18:56

eller ja 26, skrev fel…

5ara
2020-09-15, 19:10

Personligen skulle jag börja med att ha så lika temperatur som möjligt i det nya och i så fall ta temperaturhöjningen i ett senare skede. Varför vill ni höja temperaturen?

Firrefirre
2020-09-15, 19:15

ja asså vi har satt den på 25 för 24,7 kan vi inte nå asså bara sådär o då är ju 25 bättre tänker jag, för när vi har lampan igång på de gamla så går temperaturen upp till 25 o de har aldrig varit några konstigheter o nu i de nya är de bra mycket bättre cirkulation o så o igår när ja hade lampan tänd som vanligt så förändrades inte temperaturen..

för oss behöver vi inte ändra temperaturen men en skrev till mig att de minskar på problemen och att botiorna blir lättare sjuka vid lägre temperaturer… jajo de må dom möjligtvis bli men de är ju vana vid denna temperaturen nu så varför skulle dom då helt plötsligt bli sjuka om dom är vana vid denna temperatur?

5ara
2020-09-15, 19:24

Jag tycker det låter jättebra att lägga tempen på 25 i det nya; då blir skillnaden väldigt liten för dom 🙂

Här är det kanske lite olika hur man är som person men höja tempen när fiskarna mår bra förstår jag mig inte riktigt på…

Annons:
Firrefirre
2020-09-15, 19:38

ja de blir ju bara 0,3 graders skillnad o de är ju isåfall ytterst lite varmare än vanligt men inte kallare iaf… jämt 24 som de va innan är ju lite väl för kallt…

nä, asså vi har ju haft de så kring 24 hela tiden så passar det alla fiskarna iaf o det har inte varit några som helst problem… så jag förstod inte riktigt vad personen menade egentligen… för jag känner väl som så att dom ska redan flytta till ett mycket större kar, med ny inredning o växter o först o främst ska dom håvas upp, de känner jag räcker än att de ska va typ ish 1,5 grad varmare i det nya…

men nu är siamesiserna o eldstjärten i det nya, när tycker ni att jag kan ta över malarna, silverhajarna och botiorna?

5ara
2020-09-15, 19:42

#98 Jag tänker att ni kan flytta över dom till 25 grader och om ni sen känner för att höja kan ni göra det längre fram 🙂

Om tempen är bra kan ni enligt mig flytta dom på en gång. Ta det bara lite lugnt med matningen dom första veckorna och kolla vattnet ibland. Just nitrit tycker jag man ser tydligt på fiskarna så jag brukar kolla ifall jag tycker de beter sig annorlunda. Annars är det ju bara att testa så ofta som man vill dock har jag mycket svårt att tro att det skulle bli några problem i erat fall.

Firrefirre
2020-09-15, 19:51

ja den höjningen får vi se de asså för jag förstår faktiskt inte vad de skulle göra för skillnad egentligen… kanske jag som förstår för lite? 🤔

okej, då väntar vi nog med o flytta dom till imorgon tänker jag så jag får lite extra tid att hålla koll på temperaturen o sådär o lära känna doppvärmaren också… för det är ett jäkla problem jag har! doppvärmare… de kar vi haft har jag ALLTID fått köpa ny doppvärmare till för jag provar dom o sen stirrar ja mig blind på de så ser jag temperaturen o så börjar den gå över det den ska o så stänger ja av den o provar igen o sen till slut så känner jag att nä skiten fungerar inte så jag köper ny… 🤦‍♀️ alltid samma visa! o denna nu i de nya karet slockna vid 24,8 sen starta den en stund senare trots de fortfarande stod 24,8 🤔 blir knäpp på dom där sakerna!

Firrefirre
2020-09-15, 19:52

ja men om vi flyttar över dom imorgon onsdag, när ska vi mata första gången? och när ska dom få mat igen efter onsdag? typ 1gång i veckan eller? o så kollar ja nitrit o de ofta 🙏

5ara
2020-09-15, 20:12

Jag brukar mata lika ofta som vanligt men lite mindre de första veckorna, beroende på hur dom reagerar. Om fiskarna är väldigt stressade är de oftast ändå inte intresserade av att äta och då kan man lika gärna strunta i det så klart.

Enligt min åsikt är det bästa att helt enkelt titta på fiskarna det handlar om. Det säger ofta mer än generella riktlinjer tycker jag. Så kort sagt; om de verkar väldigt uppe i varv av flytten så kan ni vänta med att mata tills de beter sig som vanligt igen.

Firrefirre
2020-09-15, 20:28

ja jag tänker som så att vi flyttar över dom, släcker lampan, håller lite utkik för man ser ändå hur dom reagerar från soffan… vänta till dagen efter o verkar de som vanligt så tänder ja lampan som vanligt o kollar närmre på hur dom beter sig o mående som första prio sen vet jag också att de behöver finna sig i sitt nya hem o då kan maten vänta tills ja upplever dom som vanligt 😊

men såg på eldstjärten o siamesiserna innan att dom verkar va som vanligt o eldstjärten ger nog inte vika för nåt han, han har redan hittat sitt revir o såfort siamesiserna kommer nära jagar han bort dom men dom sticker iväg o kommer tillbaka o lägger sig på "taket" på de gömstället… så beteendet hos dom är precis som vanligt än sålänge men såhär tidigt att döma så upplever ja att han trivs riktigt för han seglar typ precis som vanligt o lika svart o illröd stjärt som vanligt, har upplevt tidigare att när han blivit stressad så tappar stjärt en lite av sin illröda färg

5ara
2020-09-15, 21:03

Tycker det låter som en jättebra plan 👍🙂

Låter som att eldstjärten och siameserna tog flytten som fiskar oftast gör; inte så stor grej helt enkelt 🙂

Annons:
Firrefirre
2020-09-15, 21:16

Jag hoppas dom tog de bra, för har ju varit med om fiskar som tagit flytten dåligt från djuraffären hit som direkt typ dragit in fenorna o sen har man bara sett att dom är ynkliga o känner att denna klarar sig inte o så 2 dygn senare har den varit död… typ vissa Black molly och Platy som vi hade tidigare men dom Black molly som vi födde upp själva för vi fick en massa yngel i förra akvariet på 156L där vi bara hade sånna fiskar o mossa, så vi håvade o sprang till ett annat kar o släppte i dom tills dom vuxit upp o sen har dom släppts i igen till de större (ingen inavel) dom, dom klarar ur o skur! vissa av dom går fortfarande kvar i de 250L 😂 sen hade vi ett gäng Svärdbärare o hanen där, han satte på ALLA! så där blev konstiga korsningar, Svärdbärare Black molly, Svärdbärare o platy… så nåt yngel blev rosa svart i färgen o ja men dom överlevde inte men han hade vi inte länge för han på riktigt pippa ihjäl sig… han gjorde ingenting annat utan skulle bara befrukta dessa honor ständigt 🤔😂

5ara
2020-09-15, 21:22

Nä, det är betydligt mer traumatiskt när de kommer från affären och liknande. Jag syftade på när man flyttar runt dom mellan kar hemma; inte särskilt stor grej i regel 🙂

Kära nån vilken Svärdbärare ni hade! Förstår om hans livslängd inte blev så lång…

Firrefirre
2020-09-15, 21:22

sen tänkte jag fråga en annan sak som ja blev fundersam över….

Vårt ena innerfilter Eheim Powerline XL (2252) där hänger ju en liten slang ut utanför akvariet, jag fick förklarat att den gör så de blir mer syre i utblåset… stämmer detta?

Firrefirre
2020-09-15, 21:28

Ja precis men det är ju den bilden jag har i mitt huvud att de kanske är så de blir 🤦‍♀️ för så säger mina hjärnspöken, för såklart att de finns sjukdom som kan uppkomma men jag tänker direkt på att dom ska dö.. 😞

och till min förvåning, trots att vi fångade de gänget innan o släppte ner i de nya (dock är min sambo van vid att håva nu efter allt så de va ingen sån "jaga fisken med håven" utan att håva upp dom 6 tog väl 5min ungefär.. men vi gjorde vattenbyte på de gamla karet samtidigt så vi fick ner nivån en bit eftersom silverhajarna annars ska utforska utanför akvariet….. o botiorna verka ta de med ro! visst dom simma runt när vi tog ut inredning från akvariet för annars skulle de va omöjligt men asså inte mer än så o vi släckte lampan där också för att minska den stress dom kanske upplevde o ja slog ett öga på dom också nu och nä dom är cool lugna o ligger under rötterna o simmar omkring lite som vanligt när lampan är släckt 😀

Firrefirre
2020-09-15, 21:30

ja, den svärdbäraren asså… direkt när han lämnade påsen så satte han igång o para sig med ALLA! sen när han gått igenom alla började han om igen…. tror han levde 1månad, han gjorde inget annat o fick i sig ytterst lite mat för han hade bara honorna i huvudet o de va de enda han såg 😂 han betedde sig som en kanin asså…

5ara
2020-09-15, 21:48

#107 Nu har jag inte hittat någon vetenskaplig studie som utreder saken men min erfarenhet är att de där luftslangarna är helt överflödiga ifall man har en bra ytrörelse. Syresättningen blir bra ändå! Dessutom finns det dom som menar på att luftbubblor driver koldioxiden ur vattnet och gör att växter trivs sämre. Inte heller det här har jag någon källa på men det är möjligt att det stämmer.

Låter som att du snarare bör titta på hur pass bra era fiskar mår istället för att lyssna på hjärnspökena 😉

Firrefirre
2020-09-15, 22:17

aha okej okej, hmm…. men då vet jag 🙏 tack!

ja visst är det så såklart men de känns faktiskt rätt bra för mig nu när vi fått över en del, för de känns precis lagom för att ja inte ska få stress över precis allting som händer kring det just nu, utan nu har ja fått glo av 6st som verkar må prima ballerina sen kan man ta resten typ imorgon 😊🙏
Jag förstår inte grejen över huvudtaget med mig o byta akvarium… när vi köper fiskar från affären nä då är de inga problem över huvudtaget mer än att dom som inte klarat sig är de såklart tråkigt men asså inte mer men när de gäller att byta akvarium då sätter detta hjärnkontoret igång o är beredd på ALLT o tror att ALLT ska hända…. jag är så tråkig så ja blir rolig asså 😂😂😂

Annons:
Firrefirre
2020-09-16, 10:20

såg imorse att den största silverhajen va död… kollade beteendet hos fiskarna o allt ok o kolla nitrit men inget… så förmodligen stressen igår, trots att de går kvar i de gamla karet än… kanske den va äldre… men detta va ju också pricken över i:et 🙄

5ara
2020-09-16, 11:03

Åh, kära nån! Jag beklagar verkligen 😔

Kan den ha simmat in i något och skadat sig? Känns konstigt att den skulle blivit så stressad av att ni tog ur några fiskar igår att den dog av det. Jag tänker eftersom silverhajar kan få upp ordentlig fart kanske den simmat in i något med huvudet först…

Firrefirre
2020-09-16, 11:33

Ja asså vi hade ju 5 silverhajar förut, men den ena simma o sen hörde vi en smäll o sen låg den o flöt… så den knocka sig själv.. ja, tycker också de är konstigt att den skulle bli så stressad eftersom vi inte gjorde en så stor grej av håvningen igår… för har tänt ljusen på karen nu o alla verkar må jättebra o mollysarna parar sig som attan o allt flyter på… jag tror den har simmat in i rutan o dött eller så har den hoppat o knockat sig själv också för den låg på rygg på botten precis under glasskivan som går tvärsöver i mitten under lysrören…

Draknästets_Reptiler
2020-09-16, 12:18

Verkar flyta på bra med flytten. Hoppas att resten går lika smidigt också.

Men vad tråkigt med silverhajen :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-16, 12:33

ja hoppas verkligen resten går likabra men man är ju skakig nu… 😞
men siamesiserna sticker iväg direkt när man tittar på dom, men de är ju inte konstigt, de är ju jätte stort o fortfarande nytt för dom…

ja jätte tråkigt, han måste ha hoppat upp o knockat sig… 😞 för nu är dom bara 3… vad gör jag? ska vi köpa fler eller vad?

Draknästets_Reptiler
2020-09-16, 12:41

#116 Avvakta med att köpa fler i dagsläget. När de har kommit över till nya karet och bott in sig,och akvariumet har stabiliserats, då kan ni skaffa nån till :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-16, 13:01

#117: jo jag tänkte inte nu nu nu men framöver när allt lugnat sig o är från riskfaktorerna… men de hinner inte börja må dåligt o sånt av att dom bara är 3 nu då? 😥

Annons:
5ara
2020-09-17, 11:15

Ja, just det ja; ni hade ju redan en som knockat sig till döds! Jag lutar nog åt att det är samma som hänt med den här. Väldigt ovanligt att fiskar dör på det viset. Jag hade dock en odessabarb som dog väldigt hastigt och lustigt; från helt frisk till död under några timmar och jag hade inte ens gjort ett vattenbyte de senaste dagarna. Jag gissade på typ stroke men den kan lika väl ha simmat in i något den med.

Att siameserna är lite skygga när de flyttade nyss är inte så konstigt. Mina gömde sig ganska mycket efter att jag flyttade.

Jag tror inte att hajarna kommer må dåligt av att dom är tre. Så som du beskriver trivs de även botiorna så att de gått från fyra till tre stycken gör nog ingen jätteskillnad. I längden däremot kan det göra dom gott att vara några fler.

Har ni flyttat några fler än?

• Redigerat 2020-09-17, 11:15 av 5ara
Firrefirre
2020-09-17, 11:31

ja, vi har aldrig haft problem med silverhajarna o vi har haft dom i 2år nu, alltid varit lika pigga o friska o matglada, sen en jädra smäll så låg den ena o flöt så den hoppa upp o dog… sen nu denna, va uppe till iaf 00 o kolla till alla fiskarna o då simma dom där som ingenting o sen när ja kom upp vid 8 så va den bara död o jag såg ingenting på honom som tydde på nåt utan han låg på rygg med ryggfenan ner i sanden… o alla fiskarna lever idag, för trodde först att nån till kanske skulle stryka med men icke…

oj :o ja, jag tycker de är så lustigt när. dom bara dör så huxflux pang bom… men i denna process blev ja bokstavligen skit rädd! för första tanken va shit den har stressat ihjäl av håven men asså vi har ju håvat förut även dom utan problem o de va ändå stillsamt o lugnt, snabbt avklarat som ja sa tidigare MAX 5min att få upp dom 6 vi flytta över…. inget sånt där jaga fisken med håven…

ja, gav dom i nya karet lite mat igår o dom åt. med jätte god aptit! men får ta o göra mig av med eldstjärten för såg igår att han jagar siamesiserna över hela nya akvariet asså… han TROR att han äger hela de nya karet o är definitionen på skitarg! så gav han mat framför hans gömställe och siamesiserna på andra sidan där dom brukar hänga till ÄNDÅ simmar eldstjärten bort där för o kolla dom o jagar iväg dom.. vi har en skit stor rot i de nya karet, den väger jäkligt tungt, t.om. den äger han… så va han inte i de gamla karet utan endast skitarg kring mat… men nu är de nästan hela tiden 😞

okej då kan dom va 3 tills karet är stabilt iaf, för de passar sig inte med sådana åtgärder just nu… ja botiorna o dom hänger så så sätt är dom 8 😊

nej, har inte vågat flytta över fler än + doppvärmaren är jäkligt opålitlig så jag vågar inte riktigt… tydligen ska den doppvärmaren kalibreras o tempen hår upp till 25,5 o då stänger ja av den… för ja vet ju inte hur högt den går än… så ja springer här som en yr höna o glor på temp hela tiden o blir snart dum i huvudet för den måste kalibreras under 24timmar… och de funkar inte! jag tror inte den funkar riktigt…. så jag måste köpa en ny typ nu.. 😥 är alltid såhär. med doppvärmare när ja köper kar! blir skogstokig…… o tog nitrit igår men värdena är bra för både nitrit o ammoniak 😊 men än är de inte säkert… är också rädd för att kör ja över dom andra fiskarna så blir de helt plötsligt skit mycket nitrit? 😞

5ara
2020-09-17, 11:43

Nä, jag tror faktiskt inte att silverhajens olycka har med erat håvande att göra. Då borde ni ha märkt att den verkade orolig efteråt.

Så bra att de äter! Då är de relativt inbodda i det nya karet redan 🙂 tråkigt med eldstjärten! De verkar vara riktigt svåra när de blir äldre..:

Ja, eftersom de ändå hänger med botiorna tror jag knappt ens de märker att de är en mindre.

Jag köpte nyligen en doppvärmare som jag tycker håller tempen riktigt stadig och fint. Det är en Aquael Ultra Heater. Jag har aldrig brytt mig om ifall tempen pendlar någon grad upp och ner men i ett mindre kar tyckte jag temperaturen svajade lite väl mycket så då köpte jag en sån och än så länge är jag mycket nöjd. Om den finns i så höga Watt att den funkar till 600 liter vet jag dock inte.

Som jag skrivit tidigare; om ni får med tillräckligt mycket bakterier till det nya blir det ingen ammoniak eller nitrit. Om jag inte missförstått dig så har ni till och med möjlighet att flytta med filtermedian från det gamla karet till det nya. Varför skulle det då bli nitrit eller liknande? Jag hänger inte med på resonemanget där…

Draknästets_Reptiler
2020-09-17, 11:53

#118 Nej de mår inte dåligt av att bara vara tre. Jag hade en Påfågelciklid som rände rak in i rutan och bröt nacken, det small jäklar i det i glaset, så det händer.

#120 Andas ta två steg tillbaka och börja om. Det ordnar sig :) Jag tror inte det är någon fara. Du hade inte överbelastning i gamla karet, och det kommer knappast bli överbelastat i det nya.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-17, 11:57

nej inte jag nu heller efteråt när jag fått fundera över det lite, faktiskt… så nu blev dom bara 3 😋

ja, eldstjärten åt som attan o siamesiserna också, allihopa! med god aptit! så ja, de har förstått att här ska vi bo 😊

ja eldstjärten har varit världens finaste men ack så arg! så han har nog blivit äldre o surare, hade han fått bestämma hade han nog bott ensam i dedär 600L 😂

oj! ja jag har alltid fått köpa nya doppvärmare o blivit nöjd efter det, så får införskaffa en ny här också.. vet inte vad de är för problem men tydligen är de problem när dom hamnar hos mig men såfort ja köper en ny så är de inga problem längre… förstår det inte!
men jag ska kolla upp den du har så hoppas vi den finns till mitt 600 😊🙏

ja vi har lagt två av våra filter från de gamla i ytterfiltret tillsammans med de nya filtret 😊 nej borde inte bli nån spik eller liknande jag vet, men har jag fått i tillräckligt med bakterier o gojs? de måste jag väl? för annars skulle väl inte siamesiserna o eldstjärten må så bra som dom ändå gör nu?

Firrefirre
2020-09-17, 11:59

#122: oj! hoppsan! 😧 ja då är jag iaf inte ensam om en sådan smäll typ… när den första silverhajen hoppa upp i locket så lät de som man öppna locket o bara släppte det (Juwel) 😂

ja, måste bara få rätt på temperaturen o de att den håller sig exakt på 25 sen för vi över dom andra omgående så detta projekt får ett slut 🙏

5ara
2020-09-17, 12:02

Har du dropptest för ammonium? Det tycker jag är jättebra för då kan man redan i förväg se ifall ammoniumet (och ammoniaken) byggs upp och i så fall bara byta vatten innan det ens blir en nitritspik. Jag tror definitivt att ni har fått med tillräckligt när ni kunnat flytta över hela svampar. De innehåller mängder med bakterier som dessutom förökar sig snabbt när de är tillräckligt många från början 🙂

• Redigerat 2020-09-17, 12:11 av 5ara
Annons:
Draknästets_Reptiler
2020-09-17, 12:10

#124 Nej du är absolut inte ensam :) kan tänka mig att det small bra om det var ett Juwel lock ;)

#125 Säger samma sak. Tror inte du behöver oroa dig för uppbyggnaden av bakterierna :) Och Amoniumtest är inte fel att ha hemma :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-17, 13:17

I vårt NO2 test är det också ammoniak står det på förpackningen… ja dom två filterna vi fick över, alltså de grövsta (som sitter längst ner) och det näst grövsta, så la vi de ovanpå de andra filterna så de måste ju flytta sig utåt i de andra filterna o bosätta sig tänker jag 😊

Ja, de small den saken är säker 😂

okej, men räcker de vi NO2 testet vi har eller ska vi köpa ett separat?

Draknästets_Reptiler
2020-09-17, 13:26

#127 Jag har ett separat.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2020-09-17, 13:26 av Draknästets_Reptiler
5ara
2020-09-17, 13:26

#127 Där ser man! Det visste jag inte att det fanns kombinationstest för det. Nu blev jag nyfiken; vad heter testet?

Precis som Draken har jag ockå separat för ammonium/ammoniak.

Firrefirre
2020-09-17, 14:11

Asså ja, som min vanliga otur! jag har läst helt fel… förlåt!
När vi jagade ammoniak test härromdan när vi letade efter det så visade hon i affären de vi redan har o sa att de står på baksidan att de är för både nitrit o ammoniak… nu kolla ja förpackningen o jag kan mer engelska än henne uppenbarligen… för de står de olika testerna o va de är till för…. inte att de är ett kombinationstest…. 🤦‍♀️ typiskt, jaha nu fick vi ytterligare en sak att inhandla 🤦‍♀️

Draknästets_Reptiler
2020-09-17, 14:30

#130 Inte lätt att veta alla gånger, när de dessutom säger det i affären :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-17, 14:45

ja, men börjar bli måttligt irriterad på dessa djuraffärer nu… man tror så mycket om dom, att dom borde ju veta trots att de är också att sälja de handlar om… men jag vill ha de bästa av de bästa till mina fiskar samt mina akvarie, men jag köper ju rent ut sagt bara en massa skit tydligen! som ger mig skuldkänslor för att de inte visar sig vara jättebra o då får ju inte mina fiskar vad dom behöver…. blir galen!

Annons:
Draknästets_Reptiler
2020-09-17, 15:07

#132: Tyvärr så är det ofta så att djuraffärena inte har en susning om vad de pratar om. Det finns naturligtvis bra butiker också, men de är tyvärr i minoritet.

Det är bättre att du lyssnar på de som själv har akvarium och är insatt i vad som gäller om man har akvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-17, 15:21

nej särskilt inte arken zoo eller zoo giganten som finns här nere… här är de ytterst få lokala ciklid shoppar som faktiskt är rimliga och seriösa… allt annat tycker jag är blahablaha…. tycker vi har dåligt utbud på sådant här i Skåne…

Ja får göra det framöver faktiskt.. 😊

Firrefirre
2020-09-18, 05:50

jag håller på att kolla doppvärmare nu..
det finns tyvärr inte den aquael heather till mina liter…
Jag undrar därför vilken som är bäst och vilken ni rekommenderar? 😊

5ara
2020-09-18, 10:03

Tyvärr har jag nog inget bra tips att komma med. Alla mina doppvärmare, förutom Ultra Heatern, pendlar nog mer i temperatur än vad du skulle känna dig bekväm med…

Firrefirre
2020-09-18, 13:35

aha okej.. ja vi får se vad de blir då 😊🙏

Draknästets_Reptiler
2020-09-21, 16:54

Hoppas du hittar den du vill ha :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-27, 11:00

#138: Vi har nu under 1v typ hållt koll på tempen i de nya karet o lyckats kalibrera doppvärmaren så det håller sig stabilt så nu förde vi över silverhajarna, prakt botiorna o malarna. Jag satt på balkongen så min sambo gjorde detta eftersom jag blir så otroligt stressad av håvandet för jag känner mig så illa till mods av nån anledning o rädslan för att nån ska hamna på golvet eller ja bli sjuka.. Men det tog 3-4min att få över alla o vi har släckt de nya karet nu också så de får de så lugnt som möjligt. Men såhär långt så verkar de ha tagit de med ro, för silverhajarna o botiorna simmar tillsammans o utforskar, där är en del gömställen men ingen är intresserad av det än iaf… Så detta känns ju som att de gick smärtfritt och enkelt, nu får vi bara hoppas att de håller hela vägen 🙏

Annons:
Firrefirre
2020-09-27, 11:04

Jag satt precis o skådade dom en stund, inte så dom såg mig men jag såg dom.. Och de verkar lugna allihopa, silverhajarna som har varit dom mest hoppiga o stressade simmar lugnt, typ seglar fram som dom gjorde från början i de andra karet…
Jag hoppas o håller tummar o tår för att detta nu går vägen! helt utan sjukdomar och dödsfall 🙏

5ara
2020-09-27, 12:09

Men vad bra att ni fick ordning på doppvärmaren och att de tagit flytten så bra låter minst sagt lovande 😀👍

Firrefirre
2020-09-27, 13:26

#141: Ja, känns verkligen som att allt löste sig till slut bara man fick lite tid 😊🙏 och de verkar fortfarande ta de med ro för ingen gömmer sig ännu, för vet när vi köpte botiorna så gömde de sig omgående men nu simmar silverhajarna o botiorna tillsammans som ett riktigt stim 😊 malarna har gömt sig förmodligen i roten men de hör väl till malarna 😋 men man ser ju på silverhajarna hur bra detta blev för nu seglar dom fram typ i de förra karet höll dom på o hoppa o simma in i glaset nu på slutet.. så jag längtar till imorgon när man kan tända lampan o verkligen se 🙏
Och detta strömma vatten o cirkulation verkar uppskattat 😊

Firrefirre
2020-09-28, 09:42

Jag har precis tänt lampan och kollar av alla fiskarna, alla verkar må super bra såhär långt! botiorna simmar i de lilla stimmet fram o tillbaka o sen har de kapplöpning med silverhajarna från sida till sida o vem som kan, simma snabbast, ingen fisk som ännu ligger o trycker någonstans i nåt gömställe..

Men silverhajarna o botiorna simmar upp o ner längst andra kortsidan, ser ut som en lek, men jag vet inte vad de är eller betyder? 😬😳

Draknästets_Reptiler
2020-09-28, 11:46

Skönt att flytten gick smärtfritt :) Hoppas det håller i sig nu bara :)

De botior jag bhar haft har också simmat så där, upp och ner på ena kortsidan. men tror inte det är stress, det är bara nåt de gör tror jag ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-09-28, 15:22

ja, de va himla skönt!
ja, jag hoppas det! oddsen talar ju för att de håller i sig 🙏 tände lampan imorse o satt o tittade på beteenden, energi o aptit då jag gav dom ytterst lite mat bara för att de inte fått mat på ett par dagar nu…
Beteendet jag upplevde va positiva, dom simmar som attans bananer och silverhajarna o botiorna går hela tiden tillsammans nu som ett stim och botiorna är mycket starkare i färgerna och silverhajarna o botiorna simmar så tillsammans mot kortsidorna… sen fort till andra sidan, har upplevt det i de gamla karet också men nu när de är så mycket större så känns de som en riktig följa John lek, för först simmar silverhajarna upp på kortsidan o strax efter kommer botiorna sen när de simmar över till andra sidan så kommer först silverhajarna i fart sen kommer där små botior efter som små svansar 😂
och fiskarna där i har hittat varandra på ett helt annat sätt nu än i de gamla karet, de går typ stim vis allihopa o siameserna går också helt tillsammans nu jämfört med innan..
Har läst mycket om att siameserna kan uppfattas som stirriga, detta märker jag absolut inte av tycker dom är lugna o goa men kan bero på silverhajarna o botiorna som går ett i ett i ett kanske 😊🙏 och fortfarande inte särskilt intressant med gömställen för botiorna heller, dom simmar igenom rör och grottor men dom stannar inte där o trycker… den ena botian sov i ett gömställe när ja tände men inte mer än så…

Och måste säga det, vi skänkte bort eldstjärten förra fredagen för att han blev mycket mycket aggressiv mot siameserna i de nya karet, han ägde hela karet och jaga dom som aldrig förr t.om simma bort till deras "häng" för att jaga iväg dom… Och vilken skillnad det är på alla fiskarna nu! ingen av dom som går där nu är arg eller liknande o alla samsas även vid mat! Det va ändå tufft att göra sig av med honom men det gav jätte mycket! 🙏

sen har jag också en fråga… När ska vi göra första vattenbytet i de nya karet och ca hur mycket? 😊

5ara
2020-09-28, 18:54

Vad glad jag blir! Låter som att det nya karet fungerar riktigt bra för fiskarna 😀 Härligt!!!

Tror det var helt rätt drag att omplacera eldstjärten.

Vattenbyten är bara att köra på med som vanligt. Att man inte skulle byta vatten förstår jag mig inte på; möjligtvis ifall fiskarna verkar väldigt stressade men för vattenkvaliteten är det bara bra att byta. Det är väldigt lite nyttobakterier i vattenkolumnen och om det mot alla odds börjar ansamlas ammonium så minskar man mängden nitrit som kommer bildas i nästa steg.

Annons:
Firrefirre
2020-09-29, 00:27

Ja, det verkar gå super 🙏 hoppas de fortsätter såhär 😊🙏

ja, jag kände de också när man ganska omgående såg hans förändring i de nya karet så sa till min sambo o så blev vi överens o så fick han nytt hem med ciklider hos den lokala ciklid shopen, och direkt såg man att han förändrades, för han va inte kaxig! såg nästan ut som att han trivdes mer med dom faktiskt… så nu känns de som att vi har riktigt bra balans mellan fiskarna 😊

nä, jag brukar köra på som vanligt men de är ju allas olika idéer o tankesätt.. men då kör vi på som vanligt igen då och gör vattenbyte på söndag 😊 och börjar vanlig rutin igen, för vi gör vattenbyte på söndagar alltid sen 2 fasta dagar för Pmddn, men lika stort vattenbyte som vi brukar också då? för vi brukar göra 50% vattenbyte vid varje vattenbyte… har funkat super för oss alltid o kan tänka mig nu att detta stora gör ingen direkt skillnad om man gör 30%..

5ara
2020-09-29, 10:33

Om ni använder alla preparaten som ingår i PMDD så är det bästa att byta 50% i veckan. Det är väldigt lätt att halten av makroämnena (nitrat och/eller fosfat) blir lite höga annars och skapar algproblem. I mina kar använder jag bara mikrogödningen och sulfat och kör med 25-30% vattenbyte i veckan.

Det beror dock på om ni göder med full dos eller inte. Hur brukar ni göra?

Om ni vill minska till att byta 30% i veckan så skulle jag överväga att ta bort nitratet och fosfatet. Dessa ämnen bildas av fiskarnas avföring.

Firrefirre
2020-09-29, 12:57

vi använder alla 3 preparaten som är i PMDD.. vi har aldrig upplevt algproblem med pmddn 😧 och vi har dosera enligt anvisningar o hållt oss till 2ggr/v o aldrig överdoserat.

okej, vi har alltid bara kört på ca 50% vattenbyte i veckan, vet inte varför men de har bara blivit så o de har aldrig varit några problem alls 🙏 o vi har också alltid kört på samma tempererade vatten vid vattenbyte så de inte blir någon större skillnad alls

5ara
2020-09-29, 13:11

Om man byter 50% i veckan ska det i regel inte bli problem med alger. Doseringen är satt utifrån att man ska byta just 50% i veckan. Då kan inte halten bli högre än dubbelt så mycket som tillsätts.

Om man istället byter 25% finns risken att halten av ämnena istället ackumuleras till fyra gånger så mycket och då finns det risk för algproblem.

Eftersom ni tillsätter tre ämnen antar jag att ni har blandat mikro och sulfat i samma flaska.

Firrefirre
2020-09-29, 13:28

Ja, jag växte upp med att man gjorde 50% vattenbyte i veckan när mina föräldrar hade akvarie, så antar att det är därifrån det kommer o bara har stannat.. För har ändå aldrig varit osäker på mängden vatten att byta utan bara gjort.. asså jag är inte så bra på pmddn 😳 de är min sambo som sköter dedär…
men de är en flaska som ligger i kylen som är färgen röd
sen 2 i akvarie skåpet som är genomskinliga…

Firrefirre
2020-09-29, 13:34

Jag tog foto på nya pmddn, så kanske även jag kan fatta något 😳 jag vet absolut ingenting mer än att de sägs vara jättebra… 😳😳

5ara
2020-09-29, 13:40

Ja, jag tycker PMDD är toppen! Billigt dessutom 🙂

Då har ni blandat sulfatet och micron i samma flaska, vilket går alldeles utmärkt. Den rödaktiga är det som innehåller dom ämnena i erat fall.

De två genomskinliga flaskorna innehåller nitrat och fosfat.

Annons:
Firrefirre
2020-09-29, 13:42

ja, körde på arken zoos guldiga o gröna förut men asså de va ju värdelöst.. sen fick vi nys om pmdd o faktiskt märkt skillnad 😊🙏 ja jätte billigt! köpte två nya igår för de nya karet äter pmdd HAHA!

okej, så vi ska bara ge den röda då? som står i kylen? eller hur menar du 😳

5ara
2020-09-29, 14:03

Om ni tänker fortsätta att byta 50% i veckan finns ingen anledning att ändra på något alls 🙂 om ni däremot vill minska till 25% till exempel så skulle jag minska på nitratet och fosfatet.

Ja, jag göder fyra kar med det som tillsammans innehåller 720 liter vatten. Hade ju kostat en del om det inte var PMDD jag använde mig av.

Firrefirre
2020-09-29, 17:03

okej, då är jag helt med nu! 😊

oj shit! 😧 ja precis, de hade kostat multum.. men tycker det är häftigt att nåt så bra kan ändå va så billigt men att nåt som inte alls är lika bra kostar multum på arken zoo 😋 tänk om arken zoo sålt pmdd, WAOW!

5ara
2020-09-30, 10:51

Ja, det är bra grejer! Det håller jag med om 🙂

Firrefirre
2020-09-30, 15:16

verkligen!
jag bugar o bockar för all hjälp ni gett mig allihopa, verkligen!
hade garanterat INTE fixat detta så bra som jag gjort om de inte var för er..
Ni är guld! 💕

Draknästets_Reptiler
2020-10-01, 11:19

Låter som om du har fått bra ordning på karet. Vad gäller vattenkemin så lägger jag mig inte i, 5ara är bäst på den biten ;)

Jag kör profito i mina kar, men har funderat på att gå över till PMDD. Men är orolig för mina snäckor. Har posthorn just nu, och jag har även mina äpplen i hörnakvariumet. Vill inte förlora, framförallt äpplena, då jag inte har en chans att få tag på nya.

Annars så tycker jag det fungerar bra med profito. Det växer som attan. Just nu har jag dock ingen gödning i hörnakvariumet pga de problem jag har haft.

Det var nog ett smart drag att flytta Eldstjärten. Innan det blev för stora problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-10-01, 14:12

Ja, nu har dom varit i de nya i 4 dagar o jag tände precis o kolla så gott ja kunde, alla äter med lila god aptit som förut, lite stirriga men de kanske inte riktigt har vant sig ännu… eller så är de såhär dom är när de fått 100ggr bättre cirkulation o mycket större yta.. men inget sjukligt vad mina ögon kan se, mollysarna som följde med i de nya också, dom gör som alltid, parar sig så otroligt mycket!
den största botian vi har ser grymt stor ut men han kan ju inte ha växt på 5dagar 🤔 men han är 2ggr så stor som dom andra o dom andra är rätt så små..

jag är super nöjd med pmddn, förhoppningsvis överlever våra växter, vi har aldrig riktigt lyckats med växter tråkigt nog.. men nu har växterna hållt sig i snart 3v så de ser bra ut, dom andra har lyckats dö inom 2v ungefär 🙄 så vi håller tummarna!

ja, och jag ser sån stor skillnad på karet nu jämfört med när han gick där i, alla fungerar tillsammans och kan äta tillsammans utan några problem o alla får gott om mat 🙏 så de känns o verkar mer harmoniskt nu 🙏 men han va så fin… men fiskarnas bästa väger mer!

Annons:
Draknästets_Reptiler
2020-10-03, 11:54

Jättebra att ni är nöjda och att det fungerar i karet med invånarna :D Håller tummarna att det bara flyter på nu :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-10-03, 13:09

ja än sålänge, så vi hoppas att de fortsätter såhär 🙏

Firrefirre
2020-10-04, 22:12

Förresten, när anser ni att vi bör köpa nån mer silverhaj? och isåfall 1? 2? 3?
och ska vi köpa nån mer prakt botia?
eller bör vi inte köpa någon alls med tanke på invånarna? tänker på över belastning o plats i akvariet…

för just nu är det ju
2 gibbis (blev ju fel i affären, de sa Ancistrus (stavning?) men de förstod jag ju senare att de va fel…
5 siamesiska algätare
5 prakt botior
3 silverhajar
5 black Mollys
1 Platy

Black molly o Platy får stanna kvar tills de går bort, de funkar fin fint o tycker bara de hör till gänget 😊 men vår plan framöver är ju att gibbisarna ska ha nytt hem och vi ska satsa på bara prakt botiorna, siamesiserna och silverhajarna.. men när gibbisarna får nytt hem så skaffar vi malar som gör sitt arbete (som vi trodde att vi gjorde men ja, vi visste i princip 0 då..) o gibbisarna är väl idag 2,5-3år…

Draknästets_Reptiler
2020-10-05, 12:45

Eftersom akvariumet är på 600 liter, så borde det inte vara något problem att köpa några fler. Jag tycker väl 3 Silverhajar och 3 Praktbotior borde inte vara något problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-10-05, 13:04

#164: okej men de är jätte kanon 😊 men när i vilken tid ca kan vi inhandla dessa? 😊🙏

5ara
2020-10-05, 14:56

Instämmer med Draken gällande antalet fiskar ni kan utöka med 🙂

När är däremot lite svårare att svara på. Om du har test för ammonium och nitrit som visar på noll skulle jag säga att ni kan skaffa dom ganska snart för i så fall fungerar bakteriekulturen som den ska och den finns i tillräcklig mängd. Utan test för ammonium skulle jag avvakta minst tre veckor sedan den sista fisken flyttade in. Om nitriten då fortfarande ligger på noll skulle jag lugnt våga utöka beståndet. Är det små individer ni införskaffar kan ni ta alla på en gång om det däremot är lite större är det kanske bättre att göra det i två omgångar ifall bakterierna får svårt att hänga med beståndsökningen.

Firrefirre
2020-10-05, 16:50

ammonuim har vi inte test för, men gjorde test på nitrit i lördags o den visade likabra som tidigare 😊 igår gjorde vi vattenbyte 50% som vanligt, men allt är som de ska va upplever jag 😊

jag tänkte skaffa 3 silverhajar först o sen vänta lite ett par veckor sen köpa de 3 botiorna, de silverhajarna jag kollat hos vår lokala ciklidshop, är mindre än dom vi har, typ små smala söta saker 😊

men om vi köper ammonuim test idag för vi ska dit o handla nya lysrör, så kan vi ju lätt ha koll 😊

Annons:
Firrefirre
2020-10-05, 17:03

för idag är de ca 2v sen siamesiserna o eldstjärten flyttades till de nya och ca. 1v sen de andra flyttade in nu 😊 och hitintills INGA sjukdoms tecken, väldigt god aptit som alltid och en del fart på dom allihopa, Mollys som parar som ALLTID, ständigt hela tiden 😂 samt att dom leker i vatten strömmen 😊

dock kanske jag känner att ja märker lite stirrighet på silverhajarna, de simmar fort o sen hoppar, nu kan dom ju iofs sträcka ut sig på ett helt annat sätt än innan men kanske för att de är så pass stort o de bara är 3?fast att botiorna hänger med dom varje kväll som de alltid varit..

5ara
2020-10-05, 17:24

Utan ammoniumtest skulle jag då vänta åtminstone två veckor till innan jag ökade på med mer fisk för att vara på den säkra sidan 🙂

Svårt att säga vad silverhajarnas beteende beror på tycker jag. Det är väl inte omöjlig att det spelar in att de är så pass få men som sagt; jag vågar inte riktigt yttra mig om det.

Firrefirre
2020-10-05, 17:35

ja, men vi köper nog ett ifall att 😊

ja, asså de är mest när man går förbi dom så inte hela tiden, sen seglar dom fram o de är lugnt liksom…

Firrefirre
2020-10-05, 17:43

För jag har hållt koll på dom allihopa, de verkar pigga, friska och god aptit men när man går förbi så reagerar dom… men egentligen kanske inte konstigt, de är för få men också stort o kanske fortfarande lite nytt….

5ara
2020-10-05, 17:51

Nä, då kan det ju vara så att de helt enkelt inte bott in sig helt än och därför reagerar mer än vanligt på när någon rör sig i närheten. Låter inte som något man behöver oroa sig över i första taget i alla fall så länge de verkar lugna för övrigt 🙂

Firrefirre
2020-10-05, 18:07

ja förmodligen, för sitter man i soffan o så o kollar på tv o så, så bara seglar dom lugnt o så.. 😊🙏 men nu är vi påväg till ciklidshopen, men kan man ta ett sådant test redan idag fast att vi gjorde vattenbyte igår?

5ara
2020-10-05, 18:10

#173 Visst kan ni det 🙂 de testen är ganska känsliga så även om det bara är en väldigt låg nivå av ammonium så syns det. Om nivån är på det lägsta, på mitt test är det <0,05ppm, så är bakteriekulturen igång fint.

• Redigerat 2020-10-05, 18:10 av 5ara
Annons:
Firrefirre
2020-10-05, 18:13

okej, nu är ja nervös men hoppas på de bästa för då skulle ja bli väldigt glad 🙏

5ara
2020-10-05, 18:29

Haha! Jag tror inte ni har något att vara oroliga för då ni fick med så mycket gojs på olika sätt i flytten. Håller tummarna 🙂

Firrefirre
2020-10-05, 19:49

de hade bara sånna Stick test så vi hoppade det…
ja vi fick med så mycket gojs att filterna blev rena 😳 och vid detta laget borde väl någon fisk isåfall ha blivit dålig eller man märkt nåt annorlunda? för nitrit en kollade ja som sagt i lördags kväll o de va gult som de ska va 😊🙏

5ara
2020-10-05, 19:58

Nä, om man inte har högt pH är det inte säkert att man märker av en viss ansamling av ammonium Med högt pH däremot blir en större andel till ammoniak som fiskarna ofta kan reagera på. Den stora effekten märker man av när nitritbakterierna kommer igång med sin omvandling av ammoniak.

Risken för att ni skulle ha det är dock extremt liten när ni fått med så mycket gojs 🙂 I ett nystartat kar har man oftast som högst nitrit-nivå efter ungefär tre veckor. När jag fick nitrit på grund av för lite gojs så kom det efter en vecka. Att det då började ansamlas ammonium märkte jag inte överhuvudtaget men däremot syntes det direkt på fiskarna när det blev nitrit av det.

Draknästets_Reptiler
2020-10-06, 08:40

Vänta med att tilsätta mer tills ni har kollat ammonium. Är den ok så börja med 3 stycken. Kan inte ge ett bra svar på Silverhajens beteende, men det verkar mest som de är nyfikna och vet att det kan vankas mat om nån kommer nära akvariumet ;)

Jag skulle inte oroa mig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-10-06, 10:28

ja, vi väntar tills vi fått tag i ett ammonium dropp test… ja, min tanke va ju, att börja med 3st o då silverhajarna för de behöver de mest tycker jag…

ja, för de är inget konstigt med dom så sätt, de kanske får använda mer av sitt beteende nu än innan o inte riktigt riktigt vana än, men jag kör samma som ja alltid gjort, knackar på rutan ovanpå när de är mat o då kommer alla o gör sig redo för mat 😊

nej, jag tror inte heller de är nåt konstigt men de kanske lugnar sig lite när de får fler kompisar av samma art lite längre fram 😊🙏

Draknästets_Reptiler
2020-10-07, 09:16

Tror de kommer lugna sig när de "bott in" sig riktigt i karet och de får nya kompisar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Firrefirre
2020-10-07, 11:47

ja, jag hoppas på det 😊 vi får iaf avvakta med ammonium test tills vi hittar ett dropp test, för litar inte riktigt på stickorna… står alltid "use aquasafe" oavsett vad man gör nästan… men verkar va svårt att hitta i butik så får nog beställa hem 😊

5ara
2020-10-07, 14:41

Ja, jag har beställt mitt via nätet. Tror inte det är så vanligt att hitta det i butik. Om jag inte minns fel så beställde jag från Hornbach så om du har ett sånt varuhus i närheten kanske det kan finnas.

Tror inte det finns några stickor som mäter just ammonium heller.

Firrefirre
2020-10-07, 15:23

hornbach ligger en bit härifrån, ska kolla deras hemsida o se, annars har vi en utflykt i helgen 😊

Dom stickorna han snacka om mäter ammoniak och alla andra grejer men sa till honom att de vill jag inte ha för att dom är inte pålitliga utan jag vill ha dropp test…

herregud! jag gick förbi akvariet o nog f*n hoppa en silverhaj ut ur akvariet o ner på golvet o under soffan… men fick tag i den o släppte i den igen o täckte över de hålet den lyckades komma ut ur… nu får jag ju verkligen hoppas att den inte dör pga det!
det hålet va redan täckt men tydligen inte tillräckligt….

5ara
2020-10-07, 15:52

Men hjälp! Vilken tur att du lyckades få tag i den så snabbt. Håller tummarna för att den klarar sig!!!

Hmmm… stickor kan mäta många saker men just ammonium/ammoniak har jag inte stött på. Kommer du ihåg vad det var för märke?

Firrefirre
2020-10-07, 15:57

ja! det gick fort dedär o som de ser ut är den oberörd… den simmar med dom andra nu så förhoppningsvis! 🙏 o min ena hund ville fram o se va de va för sprattlande på golvet och ja va ensam hemma så de blev ju definitionen utav kalabalik! o sen in under soffan ovanpå alltihopa… 🙄 asså…

aquael nånting har ja för mig… de såg ut som dom 6 in 1 typ fast mer utvecklat eller hur man ska säga…

Firrefirre
2020-10-07, 21:40

Och jag har skådat akvariet ikväll igen och nu upptäckt att där ligger en del bajs i mitten och vid ena sidan, detta är inte bra vad jag förstått… våra filter är för svaga för akvariet eller vad är nu problemet? 😞

Firrefirre
2020-10-07, 21:46

och då har vi just nu ett ytterfilter JBL cristalprofi E1502 samt ett innerfilter Eheim 2250.
Tanken är ju att vi ska byta till fx6 fortfarande men just nu i början kunde vi inte riktigt ta mycket mer för all kostnad så tänkte att vi kunde ha detta tills vi kört in akvariet o allt är stabiliserat men…. nu blir jag ju orolig!

Annons:
5ara
2020-10-08, 09:32

Att det samlas lite skit på vissa ställen i karet betraktar inte jag som något att oroa sig för. Enligt min erfarenhet är det nästan omöjligt att undvika vissa områden med lite sämre cirkulation. Det blir gärna så under rötter, kring stenar och även i vissa hörn. Det viktigaste är att vattenkvaliteten är bra 🙂 med så pass få ”döda” zoner i ett två meter lång akvarium tycker jag det låter som att ni har bra fart på vattnet. Om ni tycker smutsen ser ful ut kan ni bara ta slamsugen där i samband med vattenbyte.

Firrefirre
2020-10-08, 11:43

okej, åh va skönt att höra 🙏 ja bajsen ligger precis i mitten av akvariet in till glaset där bak och sen vid roten där de också verkar va sämre cirkulation…
vi brukar dammsuga botten vid varje vattenbyte men vi hoppade det i söndags pga. silverhajarna och vi ville se lite hur de gick med första vattenbytet men vi får ta o göra de på söndag helt enkelt 😊🙏

Firrefirre
2021-01-27, 10:46

hej!
jag vill bara göra en uppdatering ang akvariet ja starta upp o hur det ser ut idag 😊

Vi har bara låtit de va tills igår.
Ett dödsfall sen detta startades, troligen vår gamla Molly som kom till åren…
Bra värden hela tiden, glada och snabba fiskar som verkar må super i både hälsa och aptit!
Detta har lyckats fullkomligt 😀🙏
igår åkte vi till vår lokala fisk affär för att köpa mat, vi såg några silverhajar så vi köpte 3 små o en mellan stor samt 5 platys till vår ensamma Platy. introduceringen gick jättebra, vi släkte ner o gjorde som man ska, o håller akvariet släckt till i eftermiddag som vanligt 😊 jag satte mig o kolla lite för o se som en liten uppdatering, silverhajarna har funnit varandra och simmar så lugnt o coolt tillsammans sen hänger där på prakt botior som vanligt och några siamesiska algätare har också hakat på på simtur 😀 platyna är uppdelade, tror inte dom riktigt hittat varandra i detta stora kar 😅 men ibland hittar dom varandra o då leker dom följa John 😀
alla verkar cool lugna, störst skillnad på silverhajarna för nu seglar dom genom akvariet på ett annat sätt och dom små bebis hajarna får kuta på ibland för att hinna med 😅 så, såhär är läget i vårt 600L nu 😀

Draknästets_Reptiler
2021-01-28, 11:10

Härligt att det gick så smidigt med uppstarten 😀

Du har inga bilder vi kan få se 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-01-28, 14:01

ja, det gick såå bra och nu är dom nya invånarna här och de ser ut att va utan konstigheter, platyna har äntligen hittat varandra men strömmen från pumparna är ju gud så roliga o åka i om o om igen 😅

jo ska nog kunna ta några bilder dock har vi för lite växter för tillfället… men de går nog ändå 😇

Firrefirre
2021-01-28, 14:03
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

sådär 😊

Firrefirre
2021-01-28, 14:07

det ser väldigt tomt ut på bilderna ser jag 😲
men den stora roten innehåller gömställe som prakt botiorna slagit lås på, sedan rör i roten som ytterligare gömställe, sen en koja av sten som ena malen bosatt sig i fullständigt, ett rör till på andra sidan samt en liten koja av sten.
Och tyvärr överlevde inte alla växter, så för tillfället har vi bara 6 växter 🙄 men de kommer fler så småningom 😀🙏
anledningen till handduken på kortsidan är för introduceringen av de nya fiskarna, för att stressa dom mindre när man går förbi 😊🙏

Annons:
Firrefirre
2021-01-28, 14:19

vi är ju under uppbyggnad fortfarande, pö om pö, de tar sin lilla tid… just nu låg prio 1 nya kompisar till hajarna och platyn för att han va så ensam o de kändes såå dumt emot honom… nu kommer nästa, vi ska ha fler växter o mer grus samt några fler gömställen 😊 sen blir det uppgradering av ytterfilter o ny lampa ska göras som min sambo håller på att bygga som ska va lika lång som akvariet, alltså 2m med led slingor 😊 allt på en gång rånar ju en 😳😅 o har bara velat ha igång akvariet o göra de 110% stabilt o säkert 🙏

Draknästets_Reptiler
2021-01-28, 15:55

Tyckler det ser bra ut. Och det kommer bli ännu bättre med mer växter 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-01-28, 18:24

tack! 😀 ja, lite upostartar otur så några växter strök med, men vi har ju siktat på att kunna få in fler invånare just för att silverhajarna betedde sig så stressat o de kändes inte riktigt bra.. men nu så, nu kan vi släppa det o sikta in oss på lite andra grejer 😀🙏
Men silverhajarna har börjat med nåt konstigt sen dom flyttades över, vid mat så jagar dom varandra och simmar runt varandra, de ser ut som de gör när de paras typ (har kollat på yt) men det kan de ju inte va, för de är bara kring matningen och de är bara dom 3 som jagas o håller på mot varandra men övriga tiden funkar de hur bra som helst med alla. Det ser inte aggressivt ut direkt o dom skadas inte, men de är nåt som uppkommit 🤔

Firrefirre
2021-01-28, 19:54

på den lokala affären vi va på, så fanns där en större silverhaj också som jag från början ville ha men han i affären såg att den va missbildad på jälarna så han kunde inte sälja den utan han tog upp den o gick iväg o slog ihjäl den…. jag hörde denna smällen, asså de hemsöker mig fortfarande… jag känner lite att de kunde han väl åtminstone väntat med till han stängde? eller om den va missbildad o inte led av det eller så, så hade jag gärna kunnat ta den… för vad hade de egentligen gjort om han/hon va missbildad?😪 men han bara tog upp den o gick iväg o slog ihjäl den… asså jag vet ju inte om den led eller så såklart, men oavsett så kändes dedär jävligt rått… den firren kunde fått ha ett fortsatt bra liv här hos mig med några kompisar… 🥺

Draknästets_Reptiler
2021-01-28, 23:22

#198: Vet inte varför de beter sig så, men eftersom de inte slåss eller skadar varandra så behöver du inte vara orolig.

#199 Men vilken stil 😲 Han kunde väl ge den till dig gratis om han ändå tänkte slå ihjäl den. Eller åtminstone väntat till du hade gått därifrån, du hade ju faktiskt visat intresse för den.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-01-29, 00:39

nej, ikväll gav jag dom mat mer utspritt o de verkade hjälpa, de har hållt på så länge o ingen har tagit skada eller uppvisat stress eller liknande, kanske bara en dum lek dom har för sig 😅 jag blir bara orolig för jag vill inte att NÅGON av dom ska fara illa på något sätt…

ja, jag tycker det.. för de gör ingenting om vi har en missbildad fisk här.. den va ju stor o fin men jälarna stack ut, dock ytterst lite på ena sidan o lite mer på andra.. men han sa "nej den kan ni inte ta, den kan inte ens vara här i butiken, den ska jag slå ihjäl.." sen när han fångade upp den mellan som gick med den stora så sa han "jag ska slå ihjäl den nu medans jag har den" så fångade han den o gick iväg.. sen två jädrans smällar.. lät som sten mot en diskho… o jag mådde dåligt över det när vi åkte hem o ville försäkra mig om att den inte led så jag prata med min sambo.. sen när vi åt så stod de i halsen på mig för ja fortsatte höra dessa 2 smällar… sjukt kanske men så är det, de sökte mig nu ikväll också.. jag känner bara att om han absolut inte skulle ge mig fisken så kunde han väntat tills han stängt… jag hann knappt reagera för då hade jag sagt ifrån men den va på ett kick så hade han fisken i håven o gick iväg… jag förstår att det är ett sätt att smärtfritt ta bort en fisk men de spelar ingen roll för de är också en individ.. och den kanske inte ens for illa av att den va lite missbildad… men då skulle den dö istället för att den kunde följt med oss hem o fått leva tills den förmodligen självmant dött… asså förlåt det låter säkert jätte töntigt men jag upplevde de som ett trauma… de kunde ju varit min fisk… för honom va de säkerligen ingenting men silverhajar är mina favorit fiskar, hajarna o prakt botiorna… och jag menar, ingen hade parat sig eller liknande ändå så vem är ens han egentligen till att bara så rått ta upp fisken o slå ihjäl den… den verka stressad men de tror jag de när de bara va den o den mellersta som gick tillsammans… bebisarna gick i ett separat kar… de behöver inte va för att den for illa av sin missbildning… 😪

Draknästets_Reptiler
2021-01-29, 12:29

En person som inte har akvarium själv skulle nog tycka att det är jättetöntigt att må dåligt över en fisk, men har man akvarium sjäölv, så blir det en helt annan sak. Här inne kommer nog ingen tycka att du är töntig, för vi tycker lika allihopa.

Jag har själv varit tvungen att slå ihjäl fiskar imellan åt, och det är jättejobbigt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
2021-01-29, 13:59

Låter verkligen hemskt att han tog bort fisken medan du fortfarande var i affären! Och om den nu var så stor så borde den ju inte ha lidit allt för mycket av missbildningen och kunde ju ha fått åka med dig hem kan man tycka!

Kan verkligen förstå du tyckte det kändes jobbigt! Det hade jag också gjort (och då har jag ändå avlivat både sjuka/döende fiskar och fåglar själv hemma och det är superjobbigt även om man vet att det är för deras bästa för att slippa utdraget lidande).

Firrefirre
2021-01-29, 15:04

#202: Ja antagligen, men de som gjorde allt snäppet lite ännu värre var nog att han uttala dom ord han gjorde och sen så rått bara gick iväg… Han kunde sagt "den behöver jag ta bort" eller liknande.. men nä, den SKA jag slå ihjäl… jajo, jag märkte det om inget annat…

ja, vi har sluppit här än sålänge, har bara varit med om dödsfall… nån fisk som varit död när man tänt lampan o så.. visst, de är de bästa men asså om jag skulle behöva slå ihjäl en fisk, då hade jag ju inte uttryckt de till mina grannar eller närvarande på ett sådant sätt utan mentalt förberett mig för det helt enkelt..

#203: Ja, har upplevt honom som brutal tidigare också då han såg en sjuk sällskapsfisk o tog upp den i handen o gav den till pirayor istället.. då uttryckte han "den får pirayorna" man bara asså snälla?! så jag känner faktiskt att dom 4 silverhajarna vi köpte, räddade vi… nu ska dom få leva ett super bra liv här med kompisar o yta!
nej, den han valde att slå ihjäl va stor, alltså fullvuxen o stabil i kroppen o allt.. fin, precis som våra… o dom bebisarna vi köpte är små, så den han slog ihjäl har levt ett tag iaf… precis som du säger! de kändes lite som en princip sak…
ja de söker mig emellanåt, de som söker mig mest är hans val av ord samt dom här 2 smällarna som nog hela grannskapet också hörde.. men jag såg aldrig fisken i håven när han gick iväg med den (Tack o lov!) men de sista jag vill är att någon ska lida, o den silverhajen kan inte ha lidit… för han upptäckte det då o på 1sekund kunde han bedöma att den skulle dö… jag hade ju velat observera fisken lite längre kanske innan ett sånt beslut, för oavsett vad så var det ett liv…
ja men som du säger, när de är för deras bästa så finns där inget att diskutera för ingen ska lida! men i detta fallet kändes de som att han bara fick för sig att han skulle göra det.. så de känns lika hemskt som att jag i eftermiddag fångar upp en av våra fiskar o känner nä du är ful så nu ska jag slå ihjäl dig… asså de funkar inte så… de gör de verkligen inte! han är ändå helt ok i sin kunskap o liknande men jag är sån jäkla hönsmamma… så jag upptäcker ju allt o analyserar för mig själv.. där jag tycker t.ex. att han bara säljer för pengarna inte för fisken i sig o den behov.. Han struntar i om han säljer en fisk (som ska va stimfisk) som behöver kanske 300L till en pojk på 12år som kanske bara kan ge fisken 120L.. jag tycker inte att de är rättvist! det är oavsett vad levande ändå… 🥺

Firrefirre
2021-01-29, 15:12

jag kan inte svära på detta såklart men vi lämnade ju vår Eldstjärt till honom, o för övrigt har han bara mini eldstjärtar… o på nåt sätt känner jag igen min Eldstjärt.. o när jag såg honom (tror till 95% att de va min) så kände jag inte igen honom… när han va hos oss så va han knall svart o ill röd stjärtfena, nu va stjärtfenan lite sönder o orange o vit längst in mot kroppen… dedär va inte heller särskilt trevligt o se… Han kanske tar upp honom o slår ihjäl honom också…..

Draknästets_Reptiler
2021-01-30, 15:56

#205: Det är alltid mer stressigt för fiskarna i butiken, så de flesta tappar färgen. Men jag förstår att du börjar fundera.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-01-31, 11:58

#206: Ja, han verka lugn men han hade gått ner sig o förstört stjärten.. klart man börjar fundera med tanke på han i butiken o hur hela grejen verkar fungera där… även om man själv har akvarie så betyder inte de att alla orkar med hans sätt att vara… man blir fundersam… nu vill ju inte jag dit för vad vet jag vad som väntas nästa gång liksom…

Draknästets_Reptiler
2021-01-31, 12:03

#207: Jag förstår hur du tänker. Tyvärr så är de flesta butiker på det sättet. De tänker inte så mycket på individen, utan det skall se bra ut utifrån och de måste sälja. Vilket gör att det blir lite hur som.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-01-31, 23:57

#208: Ja, tyvärr märker jag det mer o mer… och tycker att det är väldigt hemskt… handlar med liv hur som helst till ett visst pris… Absolut att det finns pris på det eftersom det är något man säljer/köper, men det är ändå ett liv… det är inte ett materiellt ting… usch! det blir så stort o hemskt när man öppnar ögonen och ser…

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-02-01, 05:16

Du får försöka att inte tänka så mycket på det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-02-01, 15:35

#210: Ja, som tur är har de faktiskt släppt i princip helt nu, så jag känner händer de igen så kommer ja va snabb på att säga det gör du inte nu nä! tack… o glädjas åt att firrarna i vårt akvarie har de bra, mår bra och trivs! det är ju det som är viktigast eftersom det är mitt ansvar att se till det jag tagit mig an 😊🙏

Draknästets_Reptiler
2021-02-05, 14:02

Det är rätta takter 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-03-19, 21:16

hej igen!
Jag undrar nu en sak..
Funkar Gurami, Scalare och leopard danio med de fiskar vi har? jag är skeptisk… 😬

vi har
silverhajar
black Molly
prakt botior
siamesisk algätare
platy

Draknästets_Reptiler
2021-03-19, 23:34

Det borde inte vara något problem med den kombon. Tänk bara på att vuxna scalarer kan plocka Danion .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-03-20, 12:00

okej, för de är min väns syster som behöver bli av med de fiskarna, så tänkte att man kanske kunde ta över dom.. scalaren har gått med danion hela tiden men den ser inte helt vuxen ut..
men jag är ändå lite skeptisk, för de blir ju salig blandning kan ju jag tycka? 😬 Mollysarna attackerar inte scalarens fenor då?
Det är också tråkigt att de bara är 1 scalar, 4 Gurami och 8st Danio.. kommer ju behöva köpa kompisar..

Draknästets_Reptiler
2021-03-20, 13:31

Har den gått med danion hela tiden, så bör det inte vara någon fara :)

Jag har inte upplevt att Molly ger sig på fenorna på andra fiskar, så det trioor jag inte.

Scalaren vill ju ha "kompis/kompisar". Men om du köper scalarer som är rätt små, så kan det gå med danion. Scalarer är inte särskillt snabbväxande, så de blir inte vuxna i ett nafs.

Danion är 8 stycken, så egentligen är det ingen panik med att fylla på stimmet där.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Firrefirre
2021-03-20, 13:41

#216: Ja, det har den 😊🙏

okej, vi har bara fått höra att Mollys kan nafsa fenor 🙄 men våra är as goa!

så de finns ingen risk att de får en hjärtinfarkt av våra större fiskar? är ju rädd för det.. men även också att blanda ännu fler arter…

Firrefirre
2021-03-20, 19:56

vi har fått i de som behövdes omplaceras nu, de kom i hinkar, så vi gjorde samma procedur som i påse, skopa i vatten från vårt kar i hinkarna och upprepade det ett par gånger med 10min mellanrum, släckte akvariet o hällde i lite bakterie kultur samt släckte akvariet.
Våra fiskar tog de jättebra, de kunde inte bry sig mindre, vilka hjältar!
Daniorna har hittat sin plats, uppe vid ytan i strömmen från pumparna, fram o tillbaka 😅
de va 3 Gurami och 2 av dom går typ tillsammans men den 3 verkar utstött :|
Scalaren som heter Leif (från tidigare ägare) va jätte stor! han är garanterat fullvuxen, tydligen är han en överlevare som varit med om en heel del! han har alltid varit skum vilket han även är här 😅 simmar typ uppåt o sen vänder han o gör samma sak åt andra hållet 😅 Ja, jag fick fiskar med personligheter rakt ner i mitt akvarie, inte som våra egna som fått personligheter med tiden utan nu va de verkligen pang på!
så får hoppas dom klarar sig och att dom INTE är sjuka! har kollat varje fisk men fysiskt syns där ingenting.. och jag har aldrig haft dessa arter förut därav vet jag just nu inte super super mycket…

Firrefirre
2021-03-20, 20:34

sen undrar ju jag om skalaren "Leif" han är stor, men ensam… går det att skaffa några kompisar till Leif utan problem? bör dom va stora som honom eller går de med mindre som växer till sig så att säga? för han är väldigt ensam… Hans vän Billy dog för ett tag sen, så han har ju levt med någon…

Firrefirre
2021-03-21, 01:08

nu är jag jobbig o störig igen haha, men vi har ju våra vattenbytes dagar på söndagar.. vilket är idag "imorgon", men de nya kom ju till igår (lördag), ska vi ändå göra vattenbyte som vanligt eller skjuta upp det till nästa söndag?

Draknästets_Reptiler
2021-03-21, 12:55

#218 Vad skönt att det gick smärtfritt att introdusera de nya med dina "gamla" fiskar. Många ciklider överlag brukar kunna ha personlighet ;)
Guramin som går tillsammans är förmodligen ett par. Det är ganska vanligt att den tredje då blir utstött.

#219 Scalarer trivs inte riktigt om de är ensamma. Så jag skulle försöka hitta kompisar till den, eller omplacera den till någon som har fler scalarer.
Om du bestämmer dig för att ha kvar den, så bör den ju få kompisar, men du bör isf försöka få tag på större individer, eftersom den är vuxen. Det kan gå bra med mindre, men det finns inga garantier.

#220 Du är inte alls jobbig och störig 🙂

Eftersom karet är rätt stort, så kan du vänta tills nästa Söndag med vattenbytet för att inte stressa de nya fiskarna i onödan 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-03-21, 17:34

Ja, de va väldigt skönt! får ge de lite tid nu o verkligen se så de överlever o mår bra innan fler införskaffas 😊🙏 Vi tänkte oss några kompisar till Leif, jämt antal såklart :) hur många skulle du rekommendera till honom? 3? 5? nä, har haft scalar tidigare men de gick inte alls bra därför hoppas jag Leif överlever för de är fantastiska! älskar dom.. okej, men då försöker vi få tag i så stora som möjligt till Leif sen då, men vill inte han far illa! så tänkte inte vänta jätte länge utan bara se att han överlever..

ja guramin är jag väldigt kluven på, för de går tillsammans nu helt plötsligt o sen gör dom inte det, men hur många guramis till? 1 eller fler?

tack, tänkte de är bättre o fråga än o dividera med sig självt 😊

okej, då väntar vi till nästa söndag och kanske har vi kompisar till Leif o jämt antal guramis då också så de blir rätt :)

Draknästets_Reptiler
2021-03-22, 12:14

3 eller 5 har ingen större betydelse, huvudsaken är ni försöker få tag på så stora som möjligt.

Jag skulle rekommendera att ni säljer eller ger bort den Gurami som är "över". Jag vet att det sägs att man skall ha Gurami i grupp, men jag har ingen bra erfarenhet av det alls. Jag har haft dem i par, det är det enda som har fungerat hos mig, oavsett storlek på karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Firrefirre
2021-03-30, 11:08

okej, vi ska försöka få tag på så stora som möjligt, hoppas de finns! vi börjar nog kolla efter de nästa vecka, för leffe har verkligen hittat hem nu, dock tror jag han är blind på ena ögat men de gör ju inget känner ju jag, han äter bra, simmar bra och verkar trivas jättebra, han möter en vid glaset o seglar runt 😍🙏 Har älskat skalarer i många år, testade ett par för några år sen men de gick inte sin väg, när vi stoppa i fler fiskar i akvariet så dog dom… o nu äntligen verkar de gå jättebra och han passar in perfekt 😍 bara nån kompis så känns de bättre! Leffe är tydligen 5år..

jaså? så de går inte att köpa så att den får sällskap? för jag har skådat dom under ett par dagar o dom är så märkliga, för de är inget tydligt par längre utan dom går alla 3 tillsammans, sen delar dom upp sig o utforskar olika delar sen går dom tillsammans o sen inte… så jag är rätt förvirrad när de gäller dom… 😬 känns inte som att jag riktigt kan sätta fingret på det alls.. när dom kom, så va de lite sisådär med den ena men efter ett par dagar så va de precis som att dom fann varandra och de har bara varit dom 3 sen förra ägarna köpte dom 😬 men jag har ju också hittat nya favoriter, dessa guramis.. 🥺 känns så stort typ och daniosarna är ju sååå jäkla roliga! dom älskar ju strömmen från pumparna där håller dom till o är snabba o energiska! varför har jag aldrig hittat dessa tidigare känner ju jag? såå mycket roligare o livliga än neontetror som alltid annars funnits här, men neontetrorna avveckla vi för 1,5år sen o tänker inte ta tillbaka den arten…

Draknästets_Reptiler
2021-03-30, 16:16

Alltså, om det fungerar med Guramin, så visst kan du köpa fler. Men det finns en risk att det blir bråk. Jag vet av folk som har haft dem i grupp, och det har fungerat, men hos mig har det aldrig fungerat annat än i par.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-04-04, 08:54

ja, har koll på guramina varje dag o de går ihop alla 3, som ett mini stim.. de funkar jättebra som de är nu så de är ju en risk att släppa ner fler… de 3 fungerar men de betyder ju inte att de fungerar med fler, så frågan är ju, vågar jag chansa? eller vad är absolut bäst att göra? för i dagsläget kan jag inte se vem som skulle vara utfryst heller.. dr första dagarna va de lite sisådär men nu har dom funnit varandra helt.. :| fruktansvärt svårt detta…

Draknästets_Reptiler
2021-04-04, 11:59

Jag vill ju inte, enligt min erfarenhet, rekommendera att du släpper ner fler, men som sagt, det kan fungera. Om du bestämmer dig för att köpa fler så håll koll och se gärna till att du har möjlighet att separera dem om det blir nödvändigt .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-04-09, 15:12

men de 3 vi har nu då som går fin fint tillsammans o har gjort länge även hos den förra ägaren, kan de trivas även som 3? Jag håller koll dagligen o ser deras beteende och av min syn att döma ser det ut som att de är ett litet minimalt stim, där är en av dom som oftast går först sen kommer dom andra två precis bakom och följer efter, så simmar dom tillsammans lugnt o harmoniskt.. Jag vill ju inte att någon far illa därav känner jag att kan de trivas som 3 så låter jag det vara så än att skaffa fler o typ skita i de blå skåpet så att säga…

Draknästets_Reptiler
2021-04-09, 16:21

Går de ihop de tre du har, så kan du fortsätta att ha dem tillsammans. men det kan blir problem om du köper till fler och släpper ner i akvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-04-15, 21:41

#229: okej, då behåller jag de 3 som de är sålänge de funkar felfritt som nu, blir de förändringar så får jag ta tag i det då helt enkelt 🙏

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-04-16, 12:25

#230: Gör så, men håll koll bara.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-12-05, 15:15

Nu va jag här igen med en tanke…
Allt funkar som det ska, gurmaisarna går ihop alla 3 men skalaren Leif är fortfarande ensam… H*n verkar inte bry sig om ensanheten, men jag skulle ändå vilja ha en kompis… Kanske för de känns bäst för mig eller vad JAG tror är bäst för Leif… Vad gör jag? för Leif är iaf 5+ år vad jag fått veta av dom vi fick Leif av… Leif verkar blind på ena ögat men de är inget som stör eller nedsätter Leifs funktion alls.. Leif är bara ute efter en massa mat hela tiden , såfort man närmar sig så är Leif där 😂 Men en kompis… vågar jag eller vad är bäst? 🙏

Nephi
2021-12-05, 20:31

#232: Om du vågar eller inte skulle jag säga beror lite på din lokala akvariebutik :)
Kolla med dem om dem har några stora scalarer inne. Säg som det är att du har en gammal herre hemma som du letar kompisar till och kolla så du kan få lämna tillbaka dem nya om det inte fungerar.

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draknästets_Reptiler
2021-12-06, 07:28

Håller med ovanstående.

Jag har tillsatt mindre Scalarer när jag har haft vuxna individer i karet, ibland har det gått jättebra, och ibland käpprätt åt helskotta. Det beror lite på individen ha jag erfarit.

Jag hade, för några år sedan, en hona som var "gammal som gatan", hon var sur som ättika, hon slog ihjäl alla andra Scalarer som jag provade på att utöka med. Övriga fiskar brydde hon sig inte om, inte ens Kardinaltetrorna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-12-06, 14:48

Okej, kanon.. Men jag är ju rädd för att det blir fel kön också, för jag vet inte vad Leif är för kön? pga namnet är Leif en hane såklart men är han verkligen det? 😳 Han är väldigt fridfull så som de är nu, han seglar runt i sin egna lilla värld o njuter av livet i väntan på en MASSA mat 😂 han eller vad de nu än är, bryr sig inte ens lite om de andra fiskarna, inte ens om de minsta som är ett gäng danior… Har aldrig någonsin sett några tendenser på att Leif skulle vara sur.. Billy hans vän dog ju för ett tag sen i förra hemmet… Sen dess har han varit ensam.. men de kanske skulle öka chanserna för att de skulle bli bra om jag visste könet på Leif 😅

Firrefirre
2021-12-06, 14:50

och hur många bör jag isåfall skaffa till Leif? 🙏

Draknästets_Reptiler
2021-12-07, 11:53

Är Leif fullvuxen så kan man eventuellt se könet, men scalarer kan vara ganska svåra att könsbestämma.

Har du en bild på Leif från sidan ?

Skall man köpa småscalarer så brukar jag rekomendera 4-6 stycken, beroende på storlek på akvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Firrefirre
2021-12-10, 14:37

Ja, Leif ska va fullvuxen, jag kan ordna en bild på honom när jag kommer hem :)

Okej, ja, jag hade nog egentligen tänkt några få i hans storlek helst, för det känns mer som de blir jämt om man säger så.. Sen är jag som så att jag helst vill ha jämt antal för att de inte ska bli fel även om det kan bli det ändå 😅

Vårt kar är ju 600L nu

Firrefirre
2021-12-10, 19:19
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här är Leif 😊

Draknästets_Reptiler
2021-12-11, 12:41

Ser ut att vara en hane 🙂

Det kan vara svårt att få tag på fullvuxna scalarer i butik.Eventuellt att butiken kan ta hem på beställning. Det kan finns även privatpersoner som har vuxna djur som de vill sälja/bli av med av olika anledningar

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-12-12, 19:47

åh! har på något sätt misstänkt det men då förblir Leif "leffe" en Leif 😃

Ja, jag har kollat på fiskakuten o så, men när jag villhöver scalar då finns där inga… helt omöjligt.. alltid samma visa när det gäller mig o något jag vill/ska/behöver…
köper helst inte av butik, för jag upplever de sorterna som VÄLDIGT extremt känsliga…

Men går det att skaffa en hona till honom då? eller bör de ändå va fler?

Draknästets_Reptiler
2021-12-14, 14:26

#241: Du kan försöka sätta in en säker hona med honom men det är inte säkert att han "godtar" henne. Scalarer är ganska besvärliga att hitta partners till.

Det bästa är att köpa några mindre, kanske 4-5 stycken, och se om någon faller honom i smaken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2021-12-19, 00:50

#242: okej då är jag med 😊 jag får väl testa o se… Leif känns väldigt lugn, trygg o stabil en mer glidare än honom får man nog leta länge efter 😅 men ja, nu går han ju ensam… Skulle va mycket enklare om man bara visste att han funka bra med en partner… Det gjorde han ju innan men det var ju då det 😬 läskigt för jag är ju över rädd för att de skulle gå käpp rätt åt h……

Sen måste jag fråga en annan sak, då detta plötsligt dök upp… Har ju praktbotior… Den ena va helt blek o svin arg på allt o alla… sen helt plötsligt blev den normal färgad o fortsatte gå i gänget så att säga… Vad hände med den? 😅

Draknästets_Reptiler
2021-12-19, 10:50

#243: Du märker ganska fort om han blir aggressiv och börjar jaga de andra scalarena.

Hmmm, har ingen aning vad som hände med Praktbotian. Har sånna själv, men de håller sig alltid på sin kant och stör ingen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Firrefirre
2021-12-24, 12:04

#244: Ja, får testa, kan ju inte göra mycket annat… men finns de en chans att Leif är nöjd med att vara ensam? 🤔

Ja, läste mig till att de kan ha handlat om dominans? men dem blev helt normal efter en stund o sen har de inte hänt efter det.. de har alltid funkat så bra tillsammans med övriga fiskar… Så vet absolut inte va dedär va, men de löste ju sig 🙏

GOD JUL! ⛄🎅

Upp till toppen
Annons: