Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 460 ggr
Ramspe
2020-09-02 18:59

Smittsam sjukdom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har precis upptänkt att en av mina kardinal tetror har blivit sjuk eller skadat sig, min fråga är om det är smittsamt och vad borde jag göra? Kan även tillägga att jag har haft tetran i ca 2 år så den är rätt gammal. Den går även i ett alldeles för litet stim (4) men jag har haft kardinal tetror 7 år snart och med tanke på deras ålder tänker jag låta fem dö ut, även om det är lite hemskt.

Annons:
Ramspe
2020-09-02 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
5ara
2020-09-02 19:18
#2

Är det det den har uppe på huvudet som du menar? Tyvärr har jag jättesvårt att säga vad det skulle kunna vara. Inte alls omöjligt att den skadat sig och att lite svamp fått fäste. Om du har möjlighet skulle en skarpare bild kunna hjälpa jättemycket.

Ramspe
2020-09-03 08:19
#3

Det är det på huvet jag menar, men kan även tillägga att den har en reva i fenan, simmar ryckigt, är böjd och har en utstickande sak bortåt svansroten. Kan det bara vara att den slagigts med någon fisk då en annan tetra också har en reva i fenan och simmar lite ryckigt? Ska försöka att få en skarpate bild, med det är riktit svårt. Det enda sättet jag lyckades på var att filma den och sen ta en screenshot.

molam
2020-09-03 13:36
#4

DEt är tyvärr väldigt dåliga bilder, och man kan tyvärr inte se vad det kan vara, däremot låter det som att den borde avlivas, Det låter inte som den mår nått bra

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2020-09-03 16:47
#5

Uppepå huvudet, precis som 5ara skriver, ser det ut som den har fått en skada där svamp nu har fått fäste. Skulle nog också avliva med tanke på hur den beter sig.

Svamp är inte smittsamt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: