Sjukdom?
Det känns som om jag bara skriver här när något gått snett, och nu har det hänt igen. I ett av mina kar har jag under ett tag nu haft främst platys, och utan några problem. Jag fick ett par kullar med yngel som klarade sig bra och växte till sig till dess att de utan problem kunde hålla sig runt de vuxna utan att bli uppätna, men under den senaste tiden har det hänt något. På 1-2 dagar försvann alla yngel under en viss storlek, dvs varenda yngel förutom den allra äldsta kullen. Detta var totalt 5 yngel och jag försökte att hålla extra koll på dem och märkte att de en efter en började att se konstiga ut. I början trodde jag att någon hade bitit av ryggfenorna på dem, men det verkar som om de bara ligger tätt strykna mot ryggen, samtidigt som stjärtfenorna blir allt hängigare, smalare (de sträcker liksom inte ut dem) och efter ett tag börjar även den bakre delen av ryggen att hänga. Ingen av ynglen har ännu dött men jag tvivlar på att de klarar sig i längden. Imorse upptäckte jag att även en helt vuxen Platy har blivit påverkad, på mindre än 24 timmar. Jag reagerade direkt då jag har en del fiskar i karet som betyder mycket för mig och om effekterna påverkar vuxna friska fiskar så blir man lite orolig. Jag tror inte att den vuxna honan överlever heller, då hon knappt kan simma. Ynglena är för små för att ta bra bilder på men jag lägger in en bild på honan. Kan det vara något sjukdom eller parasit? Alla verkar ha samma symptom även om jag inte kan säga något om de yngre, de verkade alla försvinna direkt utan någon förvarning. Tacksam för snabbt svar :(

Jag tycker bilden och din beskrivning talar för att de har drabbats av fenklibb/torpedsjuka. Ibland verkar det som att vissa fiskar frisknar till av salt i vattnet men i många fall hjälper det inte. Kan dock vara värt att testa kanske.

Är på väg till jobbet men om honan fortfarande lever när jag kommer hem kan jag absolut testa att ge henne ett saltbad, och ev de större ynglena, har en mal i karet så vill inte gärna salta med henne där, vi får bara hoppas att de sjuka klarar av stressen av att lämna karet en snabbis. Hur pass smittsamt är torpedsjukan? Har haft akvarium i ca 10 år nu men har bara haft klassikern vita prick och diverse svampinfektioner, har aldrig haft något liknande så vitt jag vet. Har försökt att läsa lite om det nu och många säger att det inte alls är smittsamt medan andra säger att det visst smittar och att samtliga fiskar brukar dö. Hur borde jag göra nu? Flytta på de sjuka, göra ett större vattenbyte eller låta dem bo kvar och vänta för att se om de drabbade tillfrisknar/dör samtidigt som jag följer mina vanliga rutiner för vattenbyte?

Tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av vare sig levandefödare eller torpedsjukan så förhoppningsvis kikar någon annan kunnig in i tråden. Det verkar som att sjukdomen beter sig väldigt olika gällande huruvida den är smittsam eller inte. Möjligtvis har det att göra med vad som orsakar den. Vissa har fått lyckade resultat genom att behandla med salt, andra har lyckats med Baktopur eller Octozin. Gissningsvis är torpedsjukan som bukvattensot; ett symptom som kan ha många olika orsaker. Om det är en Ancistrus du har är det bara att salta på i karet; det har de inga problem med :) jag har själv behandlat svamp på en nyinflyttad fisk med salt när det gick två Ancistrus i karet. De påverkades inte överhuvudtaget.
Fenklibb/torpedsjukan behandlas bäst med saltbad. Jag har behandlat Guppy i saltbad, och det har fungerat.
Malar tycker däremot inte om salt i vattnet, så det är ett klokt beslut att inte salta på i huvudakvariumet.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Var kan man läsa om att Ancistrus är känsliga för salt? Bara nyfiken då jag inte stött på detta tidigare och med tanke på att mina inte berördes överhuvudtaget. Givetvis kan det vara en annan typ av mal hon har och då kan det vara bra att behandla separat, men annars tycker jag att det kan vara bra att behandla hela akvariet då det finns chans att sjukdomsförloppet stoppas hos de som eventuellt inte visar symptom än.

Nu har jag två små fiskar i en kastrull här hemma, men med goda avsikter hahah. Jobbade sent igår och när jag kom hem lyckades jag inte hitta honan i mörkret. Ville som sagt inte salta i karet så jag kollade upp hur man gör ett separat saltbad, där var det många som sa att en vanlig ratio (ca 1 dl/100 liter) inte gör något i kortare perioder, utan man behöver betydligt mer salt för att få en snabb förbättring. De rekommenderade 1 dl salt för 5 liter vatten i 30 min, vilket lät vansinnigt mycket, har just nu 0,5 dl i 5 liter och håller noggrann koll på hur de mår. Bestämde mig för att plocka ut 2 av de kvarvarande 4 ynglena, ett som uppenbarligen hade symptom och 1 som uppvisade några symptom men som kanske bara hade fula fenor, bara för att vara på den säkra sidan. Letade efter honan för att ge henne en chans också, men hittade henne tyvärr död. Tyvärr måste jag dessutom snart åka bort i ett par dagar och jag gillar verkligen inte att åka bort med sjuka djur i hemmet, men det var ändå tur att hon dog när jag kunde ta upp henne istället för när jag var borta. Jag tänkte uppdatera om hur det går, dels så att folk kan varna mig om jag har gjort helt fel och då jag själv är lite nyfiken på om saltbad verkligen fungerar. Nu gäller som sagt 0,5dl salt/5 liter vatten i 30 min, om jag har gjort helt fel får något väldigt gärna svara med bättre sätt!

Håller tummarna för att saltbadet hjälper! Personligen hade jag behandlat alla platys för att sjukdomen verkar bete sig som smittsam hos dig. Om nu saltet hjälper tror jag risken finns att de ändå kommer bli sjuka igen när de släpps tillbaka i akvariet. Detta på grund av att alla platys verkar drabbas och risken är stor att även de två ynglen som i nuläget inte uppvisar symptom ändå är sjuka. Men jag hoppas att jag har fel och att du får bukt med det! Håller som sagt tummarna!

Bara en tanke; vad ligger tempen på i ditt akvarium? Nu vet jag inte när dina problem började exakt men eftersom det har varit varmt ett tag så slog mig tanken att fiskarna kanske blivit stressade av en temperaturhöjning och därför fått sänkt immunförsvar.

Det blev bara ett saltbad för de som uppvisade symptom, blev för bråttom för att hinna med resten då jag inte ville stressa dem genom att bara doppa dem i saltvatten. Minskade som sagt salthalten som rekommenderades, men det var ytterligare en sak jag inte hade i beräkningarna vilket är att yngel är mindre än vuxna och har därför ett sämre yta/volym-förhållande när det gäller att anpassa sig till tex salt, och jag tror därför att det kan ha blivit för mycket för dem, båda överlevde men efter ca 30 minuter hade båda svullnat runt kroppen och blivit väldigt stela i rörelserna. Både har tidigare varit för stora för att bli uppätna, eller kanske för snabba, men jag har inget direkt förtroende för mina större fiskar när det kommer till medkänslan för ett långsamt yngel. Jag lät dem därför ligga i ett nät i det stora karet så att de började mjukna upp lite igen för att vara säkra på att de kunde simma snabbare. När jag släppte ut dem så simmade båda två och gömde sig, och nu är jag inte hemma förrän imorgon igen så det är bara att vänta och se hur sjukdomen artar sig.

#8 Jag har faktiskt ingen termometer i karet, eller doppvärmare, så det kanske kan bero på något sådant. Det kanske är ganska så dumt men det har alltid fungerat innan, men nu har iof somrarna börjat bli varmare så det kanske är dags att skaffa en termometer. När jag hade akvarium i början så använde jag fortfarande doppvärmare, och då kändes det nödvändigt med termometer för att se om doppvärmaren fungerade, men sen jag slutade med dem så har temperaturen för det mesta varit exakt den samma då det inte är något som ändrar den, men då har man ju ingen koll på värmeböljor förstår jag nu i efterhand
Jag har stora problem med temperaturen i karen nu under sommaren. Jag gör kalla vattenbyten ( 50-60 liter) i det stora och 10-20 i det lilla. Lyckas på så vis hålla tempen kring 27 grader, men skulle vilja ha ner den till 26.
När jag har haft levandefödare (Platy, Guppy, svärdbärare) så är det oftast på sommaren de har fått torpedsjukan ( fenklibb som det också kallas)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI