Annons:
Etikettmalar
Läst 292 ggr
farido13
7/4/20, 6:27 PM

Ancistrus fråga

Hej! Jag har en fråga som jag har haft mycket i tankarna och jag håller just nu på att sälja många av mina fiskar pga överbefolkat och jag tänkte att då jag har blivit av med 90% av mina guppies och Gurami så tänkte jag därefter köpa andra fiskar som skulle kunna passa mycket bättre i mitt 105L akvarium. Jag har ett lekpar av albino Ancistrus som får ny kull typ varannan månad eller varje månad men frågan är då att jag har alltid undrat om det får plats med en tredje Ancistrus fast en hona och om det skulle det så går det att lägga till henne med mitt lekpar eller skulle det förstöra saker och ting mer? Lixom att det stör min avelshona så hon inte lägger fler ägg för att visa vem som är i högsta rang ordningen osv eller vad säger ni? Detta är en fråga och jag har inte tänkt att skaffa mig en tredje utan att vara 100% säker så därför vänder jag mig till er. Kom ihåg jag ska först få iväg dom flesta av mina fiskar så tekniskt sätt så har jag bara ancistrusen kvar efter att jag har fått iväg allihopa.

Annons:
5ara
7/4/20, 6:34 PM
#1

Personligen tycker jag det känns lite trångt för två Ancistrus av samma kön men om du vill ha en tredje skulle nog en till hane vara bättre. Det beror på att med två könsmogna honor finns det risk att han får för lite vila mellan kullarna.

farido13
7/5/20, 3:31 AM
#2

Jo det är en nackdel för kanske men tänkte att två hanar så kommer det kanske bli bråk mellan dom? Men får nog säkert vänta tills jag nog skaffar ett mycket större i framtiden så kan jag köpa lite fler i såna fall

5ara
7/5/20, 11:09 AM
#3

I mina 240-liters kar har jag två honor i det ena och två hanar i det andra. Jag tycker att honorna verkar avsky att stöta på varandra lika mycket som hanarna gör. Visst honorna har aldrig direkt bråkat men hanarna har jag bara sett vara osams en gång och det var när de ville ha samma broccoli-bit så jag upplever att skillnaden är marginell. Oavsett hona eller hane verkar de inte uppskatta att stöta på någon av samma kön… detta är så klart bara min personliga uppfattning och någon väldigt stor erfarenhet har jag inte. Det bästa vore nog, som du säger, att vänta tills du har ett större kar där de av samma kön lätt kan undvika varandra.

farido13
7/5/20, 4:52 PM
#4

Aa jo, för jag brukar höra att om man vill ha fler Ancistrus så brukar köpa honor då man kan säga att dom tål varandra mer än om hanar möter andra hanar men som sagt jag tar inga risker nu men tack för hjälpen

Draken
7/6/20, 11:40 AM
#5

Jag skulle inte tillföra varken hane eller hona om du har ett fungerande avelspar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
7/6/20, 11:06 PM
#6

Jag tänkte att om man skulle skaffa en hona med rom så skulle det kanske inte vara några problem men vet nu att jag kmr inte ta risken

Annons:
Upp till toppen
Annons: