Annons:
Etikettfoder
Läst 390 ggr
spt
5/16/20, 6:46 PM

Automatisk matare?

Hej! Skulle behöva köpa en automatisk matare då jag i perioder (speciellt nu i coronatider) inte är hemma så mycket och det blir svårt att hitta någon som kan mata samt även svårt för mig att ta mig hem varenda dag för att mata fiskarna(det funkar inte i längden).

Skulle ni kunna rekommendera en bra automatisk matare? BILLIGT.  Så billigt som möjligt. 

  • Jag använder mig av "flakes" samt även de små små "bollarna" vad de nu kallas, så mataren måste klara av denna mat. 
  • Den ska helst klara av minst en veckas mat. 
  • Jag vill att mataren ska kunna mata "rätt mängd mat" så att det inte blir för mycket i akvariet då jag inte har så mycket fiskar. 
  • matning en gång per dag funkar för mig

Sedan har jag en fråga om det finns någon automatisk matare för dwarf puffers? Det är min dröm att ha 1 eller 2 dwarf puffers men matproblemet gör det omöjligt för mig att skaffa dem :/

Annons:
Lillyrod
5/16/20, 6:58 PM
#1

Jag har själv aldrig använt mej av matare men det finns många på marknaden har jag förstått. 

Har du tänkt på att även om du fixar maten så bör du ha någon som kollar att karet/karen är täta så det inte läcker vatten och att värmaren inte löper amok samt att mataren verkligen gör det den ska?

Man kan aldrig lita till 100 % på tekniken så det bästa är om någon kan gå hem till dig en gång om dagen och kolla så allt är som det ska. Då kan även den personen mata.

Om man vill kan man göra i ordning mat så det bara är att hälla i för den ovane. 

Om man inte är hemma och tar hand om sina djur kanske man ska se till att någon annan gör det. Det är bra om någon kan titta till fiskarna en gång om dagen i vilket fall som 🙂

PeG
5/16/20, 9:31 PM
#2

Jag använder matare med gott resultat. Jag tycker att de fungerar bäst med pellets eftersom de är jämnstora till skillnad från flingor. Man får vara noga med doseringen men moderna matare går att ställa in på många tider per dag. Jag kör min två varv en gång om dagen. Två varv pga att ett varv blir för lite mat och ett klick större öppning blir alldeles för mycket med små pellets.

Draken
5/17/20, 11:26 AM
#3

har aldrig använt foderautomat själv, så jag har ingen erfarenhet av dem. men det finns olika märken och storlekar har jag för mig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: