Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 404 ggr
piggelina123
2020-03-15, 08:37

Vackra sandbottnar?

Hur gör ni för att era bottnar av sand ska gnistra och se så fräscha ut? Här blir det alltid skräp på botten, mest växtdelar, och diverse smått som yr omkring i vattnet. Vad är hemligheterna?

Annons:
Lillyrod
2020-03-15, 09:18

Corydoras! 

Skämt åsido så hjälper de verkligen till med att hålla rent på botten. Inte så att de äter allt bråte som hamnar där men de busar runt i jakt på mat och virvlar upp skiten som filtret sedan ska ta hand om. 

Bra cirkulation i karet gör också att skräpet förs mot filtret och åker in där. Sen blir det alltid ställen där det kan bli liggande men det kan man själv ta hand om. Antingen virvla upp det eller slamsuga.

5ara
2020-03-15, 09:21

Jag tycker pansarmalar/corydoras är jätteduktiga på att hålla sandbottnar fina. De äter inte skiten och skräpet men deras bökande i sanden gör ofta att det blir i mindre delar som sen antingen sugs in i filtret eller försvinner ner i sanden. Nackdelen med dom är väl att när de är igång och river runt så flyter det runt en aning mer smått skräp i vattnet men mig stör det inte något särskilt. Sen kan även sandsnäckor hjälpa till genom att deras grävande vänder ner skiten i sanden. Jag har dock inte haft sandsnäckor så länge och har än så länge inte märkt att just dom gör någon större skillnad. En tredje aspekt är givetvis cirkulationen i karet. Med tillräckligt bra flöde så orkar vattnet helt enkelt bära med skräpet in i filtret. Finns säkert fler sätt att se till att få en renare botten.

5ara
2020-03-15, 09:25

Om du har mycket smått i vattnet så är det även möjligt att du skulle bli hjälpt av lite vadd i filtret. Den fångar upp de mindre partiklarna som annars gärna vandrar igenom övrigt filtermaterial och gör en ny resa genom karet om och om igen. Den sätts dock igen ganska snabbt och behöver bytas relativt ofta.

Catlady91
2020-03-15, 12:02

Jag har inga corydoras (tyvärr, för de är så söta!) men jag har snäckor som jag tror rör om i sanden lite 😊 

Däremot är jag inte så mycket för en perfekt helt fläckfri sand. Titta här det ser ut i fiskarnas naturliga miljö, finns det inte lite smuts på botten där? 😊 jag lider däremot av lite OCD(ej diagnostiserad) och när det blir för mycket smuts så stör jag mig på det. Men då tar jag min slamhävert och håller den över områden med mycket smuts 😊 eftersom jag gör vattenbyten varje vecka i lilla, som det skräpas mest i, så ser det därför fint ut 😊 i stora karet har jag fisk som håller rent.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
2020-03-15, 17:46

De flesta små vattenlevande varelser som rör om i botten brukar vara en bra lösning på det problemet. Corydoras, botior och sandsnäckor är riktigt duktiga på den fronten (såvida man inte har ett stort akvarium: då brukar ciklider kunna gräva runt som maskiner där inne. Men dom tar i och för sig med sig växter också 😉)! För övrigt brukar jag själv röra runt lite i sanden någon gång ibland. Delvis för att lufta upp sanden lite och delvis för att jag gillar looken när det ser lite rörigt ut där nere. Då brukar skiten veva upp i vattnet och dras in i filtret, om jag inte hinner ta det med slamsugaren först 👍

Sand är faktiskt riktigt snyggt!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draknästets_Reptiler
2020-03-16, 16:31

Corydoras och sandsnäckor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: