Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 513 ggr
piggelina123
2020-03-02, 20:28

Minsta storlek?

Finns det någon nedre gräns för hur små nano kar man kan ha som yngelkar och karantän. Jag har fått till ett fungerande kretslopp i en liten glasburk på ca 3 liter, där bor små Guppy yngel. Hornsärven producerar så mycket syre att små luftbubblor bubblar uppåt hela dagen, och det verkar räcka bra till de små liven. Har ingen pump till denna lilla, men det verkar inte behövas. Ingen nitrit, och växterna verkar ta upp näringen. Burken har stått ljust och nu har det blivit lite alger. Några små snäckor bor redan där, de följde med hornsärven. Har en ottoclinus som suttit själv i karantän, eftersom hans kompisar dog dygnet efter att vi kom hem från affären. Jag stoppade ner lilla otto i burken bara för att förvara honom någonstans medan jag höll på och flyttade och grejade. Han verkar trivas i överflödet av mat (alger). Är det försvarbart att han får bo kvar där tillfälligt, tills jag hunnit skaffa nya friska kompisar åt honom? Finns det något litet, förutom snäckor, som äter alger och är okej att ha i en yngelburk på ca 3 liter?

Lillyrod
2020-03-02, 21:08

3 liter känns väldigt lite för allting. 

Om man ska läsa vad Jordbruksverket säger så är 40 liter minsta rekommenderade akvarium. Även om man kan tumma lite på det så är nog 3 liter i minsta laget. 

Otocinclus är en väldigt rörlig fisk. De är snabba skickliga simmare. Nä inga burkar till fiskar känner jag.

Vanligaste orsaken till att Otocinclus dör är svält. De kan inte leva på bara alger utan måste få annat också. De jag har äter det mesta faktiskt. Är du säker på att de du köpte var sjuka? De kan ju vara undernärda redan när man får dem tänker jag.

piggelina123
2020-03-02, 22:23

Tack, då har otto flyttat till en större karantän. Jag vet inte var felet var på gänget jag köpte, jag vet inte varför de dog, därför är otto i karantän, om det smittar, så avvaktar jag. Åter till frågan, förutom lille otto, vad förvarar man yngel i när de är upp till nån centimeter stora? Vilken vattenvolym? Vilken volym på nano kar, är okej annars? Vad är minsta volym till snäckor, räckor och annat smått?

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

5ara
2020-03-03, 10:55

Kul med yngel! Vad är anledningen till att de inte kan gå kvar i det vanliga akvariet? Annars tänker jag att det vore det bästa, förutsatt att det finns gott om gömställen i form av växter och liknande. Om det var jag och jag gärna ville ha ett extra litet yngel-kar skulle jag nog åtminstone satsa på något som är minst runt 25-30 liter och även ha en pump med filter i den för säkerhets skull. Typ köpa en ”samla”-låda från Ikea men här får gärna andra hoppa in då detta bara är mina hypotetiska tankar kring att ha yngel separat tills de växt till sig lite. Hoppas det går bra med dina små!

piggelina123
2020-03-03, 11:02

De blir uppätna för att jag snålar med maten pga att jag har haft problem med nitrit, inte lyckats få växterna att börja växa än.

5ara
2020-03-03, 11:07

#4 aha, jag förstår! Jag skulle som sagt skaffa något i den storleken som jag skrev. Känns som att det är säkrast med lite mer vattenvolym, men det är bara hur jag tänker…

5ara
2020-03-03, 11:20

Om du har burken så solljuset når den skulle jag hålla lite koll på tempen också. De flesta fiskar klarar så klart en del temperatur-svängningar men i längden kan det bli en stress för dom om de är för stora och göra dom mer benägna att dra på sig sjukdomar.

Draknästets_Reptiler
2020-03-03, 12:08

Jag anser inte att man skall ha levande i mindre än 30-40 liter. Spelar ingen roll om det är yngel, snäckor eller räkor.

VENI VIDI VICI

piggelina123
2020-03-04, 02:14

Tackar för råden. Då blir det ett större att införskaffa här näst. Några tips om vart jag hittar nanokar billigt någonstans?

5ara
2020-03-04, 10:18

#8 det billigaste är så klart begagnat, så att hålla utkik på Blocket och FBs Marketplace kan vara bra.

Draknästets_Reptiler
2020-03-04, 11:11

#8 Vet inte var i landet du bor, men det kan vara billigare att köpa ett större och inte ett nano på blocket. Nanokaren kan, av någon anledning, vara dyrare att köpa även begagnat än ett "vanligt" på 60-100 liter.

VENI VIDI VICI

Upp till toppen