Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1085 ggr
Gittrix
2019-09-13 12:47

Sjukdomar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Är orolig över min paletthona som har slutat äta, mörknat i färgen och helst ligger på botten och trycker. Paret har en längre tid lekt i omgångar men har inte lyckats. Karet är på 180l, temp 26 grader, Har för en vecka sedan bytt vatten i två omgångar efter rek. från zoobutiken då nitritnivån var hög. Då hon blev mobbad av andra fiskar har jag isolerat henne och såg då att hennes kloak verkade väldigt öppen.

Annons:
Draken
2019-09-13 13:14
#1

Kan hon vara förstoppad eller ha tarmprolaps ?

Hon ser ju inte så pigg ut :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-09-13 14:22
#2

Ser ut som Camallanus cotti tycker jag… :(
Långt gången.

Har fler fiskar såna sträck utstickandes ur analen?

Du kan läsa om den här parasiten i en artikel som jag skrev för ett tag sedan, klicka här

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Gittrix
2019-09-13 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag kan inte se att nånting sticker ut, lyckades ta en bild på analen nu när hon ställde sig på huvudet.

Gittrix
2019-09-13 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Cecilia, det ser ut som att du har rätt. Avlivade henne och klämde på magen och ut kom flera vita trådsmala maskar. Nu ser jag också att mina guppyhanar har vita trådar sticker ut ur analen. Ursäkta suddig bild. Läste om medicinen och det vete sjutton om jag vågar, det verkar ju inte riskfritt.

Cecilia.S
2019-09-13 16:53
#5

Hmm, vita maskar. Då är det inte Camallanus cotti, dom är röd-bruna. Du måste dock medicinera, riskfritt eller ej. Utan medicin/behandling står fiskarna inför en lång och smärtsam död. Parasiter är väldigt smittsamt och kan vara kluriga att bli av med, så steg ett är att se vilka parasiter du har fått hem.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-13 18:30
#6

Det är inte C.cotti, men någon form av inälvsmask är det. Däremot så ser det ut som om Paletthonan har fått tarmprolaps, det kan mycket väl vara till följd av maskarna :(

Du måste medicinera, för fiskarnas skull. Visst, du kan kanske förlora någon/några, men du kommer förlora alla, och det blir en smärtsam död, om du inte medicinerar.

Och snälla du, avliva paletthonan :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Gittrix
2019-09-13 20:38
#7

Hon är avlivad ): Nu blir jag så osäker på vad som är fel, paletthanen har nåt brunaktigt mycket smalt som tittar ut ur analen som en tunn nålspets. Kanske det ändå är C.cotti,,,och nån inälvsmask också, hemska tanke.

Cecilia.S
2019-09-13 22:17
#8

#7 Camallanus cotti är en inälvsmask. Den är i stort sett genomskinnlig, ganska ljus, innan den har sugit i sig blod från tarmväggarna - så det är inte helt uteslutet att det ändå kan vara C. cotti. Om din paletthane har en brun/rödaktig mask stickandes ut ur analen låter det snarare ganska troligt…

Medicineringen är inte kul, men det är dessvärre den ända chansen du har om du vill göra det bästa för dina fiskar. Se till att läsa manualen ordentligt och tänk till vilken utrustning, handukar osv som kan ha varit i kontakt med akvarievattnet. Allt ska skållas/kokas ordentligt för att man inte ska få återfall.
T.ex. Sera Nematol ska man medicinera med i omgångar för att först ta kål på de vuxna parasiterna (det är honorna som du ser i analen, dom släpper ägg i akvarievattnet) och därefter nykläckta. 

Dessvärre känner jag till flera som har blivit drabbade av just C. cotti nu under sensommaren/hösten, så det verkar vara säsong… 😕
När köpte du fisk eller växter senast, alt begagnad utrustning/inredning?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-13 23:24
#9

Hoppas för din skuld att det inte är C.cotti, men, som skrivet ovan, det verkar vara säsong för det nu 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gittrix
2019-09-14 21:29
#10

Jag köpte fyra små scalarer och en Praktbotia för två veckor sen och det är faktiskt efter det som det här har hänt.

Draken
2019-09-14 23:28
#11

Hur stort är akvariumet ?

Scalarer skall ha minst 200 liter och minst 50 cm i höjden. Praktbotian är en stimfisk, de bör vara minst 5-6 stycken och behöver akvarium på uppemot 5-600 liter. Praktbotian blir 30 cm lång.

EDIT: Såg nu att akvariumet är 180 liter, det är för litet för scalarer och alldeles för litet för Praktbotia.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gittrix
2019-09-15 08:36
#12

Tack för den infon, synd att personalen inte kan eller vill lämna korrekt information när man ändå frågar men nu är det som det är, måste medicinera sen får jag se vilka som överlever. Skäms lite nu med tanke på att man har ett eget ansvar, borde ha läst på innan jag handlade.

Cecilia.S
2019-09-15 09:24
#13

Informera gärna butiken om att du har fått parasiter med dig hem. Får man fråga vilken butik eller inom vilket område du köpt dom från?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
2019-09-15 11:48
#14

#12 tyvärr så är det så med de flesta butiker. De ser bara pengarna. Du ska inte ha dåligt samvete, som nybörjare så litar man på vad personalen säger, visst kan man googla också, men man tycker ju att personalen skall lämna korrekt information.

Du måste ju medicinera innan du kan göra något som helst åt fiskarna. Men, som Cecilia.S skriver, säg ifrån i butiken att du har fått med dig parasiter hem. jag kan ju tycka att de skall bjuda dig på behandlingsmedlet, men det är, tyvärr, upp till varje butik hur de gör.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gittrix
2019-09-25 15:56
#15

Cecilia, fisken är inköpt i Västerås. Bestämde mig för att avvakta då alla fiskar varit pigga tills för några dagar sedan. Nu har två guppyhanar och en mollyhane dött. Har en guppyhona i yngelkasse för observation, hon har som små bruna stickor sticker ut ur analen precis som paletthanen. Fick yngel av både Platy och Molly i veckan, de går i ett 40 l kar tillsammans med ett gäng räkor. Måste jag medicinera även där?

PeG
2019-09-25 17:13
#16

Jag hade tyvärr medicinerat alla kar som tagit emot fiskar, växter eller något annat. Använd inte heller samma redskap som tex håvar mellan olika akvarier.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
2019-09-25 18:27
#19

Här är en jättebra artikel att läsa som lite hjälp på vägen:

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/596264e3ce12c409cf000535-camallanus-cotti?articles-1

Draken
2019-09-26 07:12
#20

Du bör medicinera i alla kar som du har satt ner fisk i, även yngelkaret. Tyvärr så är det stor risk att både räkor och yngel går åt, men du måste.

Är osäker på om räkorna blir sjuka, men de bär förmodligen med sig smittan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2019-09-26 07:15
#21

Hoppas att allt går bra. Medicineringen är tuff men det är det bästa du kan göra för dina fiskar just nu :(

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: