Köpa koi fisk
Hej! Det här är mitt första inlägg på den här sajten… Hade tänkt att köpa en koi till mitt 45 liters akvarium då min djuraffär sa att jag kunde ha 3 stycken där i. Men jag vill bara ha en. Vad ska jag mata den med och hur ofta ska jag byta vatten? Borde jag ha ett filter? Min djuraffär sa att man inte behöver det. Men man kanske måste?
Menar du en sån koi som man vanligtvis har utomhus i dammar och som kan bli uppemot en meter långa?
#1 Jag vet inte riktigt men fiskgubben i affären sa att dom bara blev 8cm Dom såg ut som guldfiskar fast med mer fenor
Det var en sånhär fast den var guldig
De kan bli över en meter långa. Även slöjstjärtar som är mindre behöver ett mycket större akvarium än 45 liter. Tyvärr kan man inte lite på vad butiker påstår kring vilka fiskar man kan ha utan måste kolla själv så det var bra att du frågade.
Koi skall gå i damm på 1000 liter då de blir mycket stora.
Tog bort bilden då den var lånad/stulen. Det är inte okej.
Oscar, välkommen till iFokus och inte minst till Akvariefisk iFokus! ❤️
Det blev ett lite annorlunda välkomnande för dig hit till vår sajt, men det du beskriver upprör lätt oss akvarister eftersom det mannen på djuraffären har sagt är helt fel. Tyvärr ger de ofta ut väldigt missvisande eller felaktig information i butikerna, eftersom de dessvärre (oftast) är okunniga och lägger fokus på försäljning snarare än bra och etiska hem. Det här är inte alltid så lätt att veta innan man gör sin första tabbe, så jag är glad att du besökte oss här innan du tog några förhastade beslut och köpte hem din koifisk!
Precis som de andra har skrivit här ovanför blir koifiskar väldigt stora och kräver därför mer extrema utrymmen, t.ex. dammar. En mindre men liknande variant, också väldigt vacker, är slöjstjärtar - som visserligen också blir stora och kräver stora utrymmen. Ingen av de här arterna passar i ditt akvarium.
Jag skulle istället vilja rekommendera dig att kolla upp lite andra arter istället. Eftersom du har kikat in dig på fiskar med stora fenor kan jag gissa att du exempelvis skulle kunna gilla Kampfisk (klicka på namnet så kan du läsa mer om dom, och se bilder!). Dom trivs allra bäst ensamma, har stora fina fenor och finns i alla möjliga olika färger och fenformer. En kampfiskhane skulle kunna trivas jättefint i ett 45 liters akvarium, med gott om växter (desto fler desto bättre, inte bara för syns skull utan även för vattenkvalitén och levnadsförhållandena! Gärna flytväxter såsom musselblommor, och snabbväxande på botten såsom hornsärv. Kanske lite javaormbunke eller anubias också som du kan plantera på roten (inte i sand/grus?), kanske någon rot eller stenar. Om du skulle vara intresserad så kan vi här på sajten gärna berätta mer för dig!
Den information som du har fått angående pump (filter) är inte heller riktigt korrekt. Visst, det går att ha ett low-tec akvarium utan pump, men det är inte att rekommendera ens för en rutinerad akvarist. Pumpen och filtret samlar nämligen ihop skit i akvariet - vilket gör det enklare att hålla rent och fräscht från avföring, växtrester och annat som kan leda till förhöjda nitrit och nitratvärden i vattnet. Om akvariet skulle bli för skitigt och dessa värden blir för höga (OBS! Viktigt med regelbundna vattenbyten! Ca 30-40% varje vecka. Pumpen ska man inte rengöra allt för ofta, där i växer nämligen en bakteriekultur upp som hjälper akvariet med nedbrytningen) kan det leda till nitritspik = kort sammanfattat, fiskdöd. Pumpen syressätter även vattnet och skapar en cirkulation vilket hjälper växter med att ta upp näring. Just kampfiskar vill gärna ha en så långsam pump som möjligt, dvs inte strömt vatten snarare väldigt stilla, eftersom de har så stora fenor.
Tänk även på att en del arter behöver en doppvärmare, b.la. kampfiskar.
Här har du lite bra artiklar att läsa till uppstart av ditt nya akvarium. Lycka till! 🌺
Känn dig inte rädd för att ställa fler frågor. Inga frågor är dumma! Vi är bara glada om vi kan stå till hjälp.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk