Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 740 ggr
Helén
0

120l kar,vilka fiskar

Har ett 120l kar där jag har Platy nu men vill inte ha levnadsfödande. Har ett 540l också där jag har Diskus, scalarer och fjärilscyklider. Funderar på om jag kan flytta över antingen alla scalarer dit 6 st. Eller 8 st fjärilscyklider. Eller är det för litet? Funkar nog för fjärilscykliderna, för de mår la inte dålig av att komma till ett mindre kar om de har bra med gömställe o växter o rötter? Karet är mer högt än långt.

raichu
2

För det första så heter det ciklid med i och inte cyklid med y.  😎

Ja, det är för litet för båda alternativen, man kan ha ett lekpar skalarer där en stund men inga skalarer ska gå så litet permanent.

Ciklider är territoriella och fjärilar är inget undantag, skulle jag vara du skulle jag behålla samtliga ciklider (diskus, skalare och fjäril) i 540l.

Finns andra arter av ciklider som jag anser skulle göra sig bättre, kolla igenom Apistogramma släktet, dessa kan du utan problem ha 1+1 av.

Vad är det för mått på akvariet?

Ihop med Apistogrammorna så kan du ju ha en grupp tetror, det finns en oerhörd mängd arter.

Draken
0

Kan du skilja ur en hane och en hona av Fjärilscikliderna ? Isf. kan du flytta ett par till 120 liter, och till samman med dem kan du ha (som skrivs ovan) ett stim tetror eller annan stimfisk. Kanske nån ottocinklus eller snäckor på botten som städpatrulj :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Helén
0

Måttet på karet är 61cm brett/långt 58cm högt 41cm djupt. Hm vet inte hur jag ska göra. Men hur många fiskar är okej att ha i karet? Jag kanske behåller alla fiskar i det stora då men ändrar om lite. Vill flytta fjärilarna pga att jag inte har sand på botten. Har grus nu. Så om jag fixar sand så får de nog va kvar då. Skaffar några nya fiskar till 120l.

Helén
0

.

Draken
1

Testa kan du ju alltid göra, men dvärgciklider (ciklider över lag egentligen) är ganska territoriella (revirbenägna) och är det för litet utrymme, så kan det bli mycket bråk. Fjärilscikliden är dessutom parbildande.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

molam
0

sist jag hade ett 120 hade jag Några stim, otroligt snygg med bara stimmande fiskar, Jag har haft Pygmepansarmal (på botten… typ xD), rödfenad glastetra (Otroligt snygga fiskar) och Stänktetra tillsammans senast =) den dage jag inte bor hemma längre blir det ett stort akvarium med giganstiska stim =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Helén
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tack alla för svar! Jag behåller nog fiskarna i det stora men byter botten till sand. Så får jag fixa nya fiskar till 120l eller sälja det. Har ju ett kar till med en Kampfisk 😅 så får se om jag nöjer mig med dom eller kommer säkert bli sugen på att köpa nya fiskar till 120l akvariet 🤗☺️