Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 788 ggr
AquaM
0

HJÄLP, RÖTT!

Hej! Försökt in i det sista med att skriva hör och svara då Google misströsta min sökning. Två av mina fiskar har börjat få röda ögon, varav den ena ha hela ögonen röda, man ser inget annat än rött. Vad göra?

Lussan20
0

Åk till djuraffären, de har medel mot olika svampangrepp , bakterier mm. Oftast bara att hälla i vattnet. Jag skulle byta ut en del vatten innan. Mvh/WL

Draken
3

Stopp och back …….

Man skall inte rusa iväg och köpa mediciner  och hälla ner i karet, använder man mediciner och det inte är mot just den specifika sjukdomen så kan det göra skadan värre och även drabba de fiskar som är friska negativt.

Börja med att göra ett större vattenbyte (40-50%) Ögonproblem kan ofta härröra från dålig vattenkvalitet.

Har du möjlighet att ta ett kort och lägga upp, det är lättare att hjälpa dig om man ser vad det handlar om …Ja, röda ögon låter onekligen som någon form av svamp eller parasitangrepp, men det finns en hel uppsjö av olika att välja mellan, och lika många olika mediciner.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lussan20
0

Tur att de ofta vet på djuraffären vad som behövs. Då jag hade akvarium så var det de jag frågade. Men byta vatten är alltid bra om det inte innehåller för mycket klor.

AquaM
0

Jag kör vattenburen 35-40% en gång i veckan :-/

Lillyrod
4

Jag håller med #2 av det bestämdaste. Djuraffärer är nog de sista man ska fråga. Har man en ren akvarieaffär ja men inte de andra. Tyvärr är det bara några få i sådana blandaffärer som vet vad de håller på med.

Man ska aldrig medicinera i onödan och några regelrätta fiskmediciner finns egentligen inte. Hjälp går däremot att få av olika medel om de behövs.

Ett större vattenbyte bör man alltid börja med när man misstänker att något är fel. I de allra flesta fall är det något med vattnet som spökar.

Som sagt innan är det lättare att hjälpa med en bild : )

Draken
1

#3 Däri ligger problemet. Du hade blivit förvånad om du visste hur lite de egentligen vet i akvariebutikerna. Det finns absolut bra butiker, mycket bra även. Men de allra flesta stora kedjorna har inte den kunskap de egentligen skulle behöva för att man skall kunna lita blint på vad de säger.

#4 Även om du gör vattenbyten regelbundet, så kan det även behövas göras vid behov, som nu när du har fått röda ögon på fiskarna.

Det kan vara så simpelt som en liten ändring i den kemiska balansen i dricksvattnet, det skall inte så mycket till innan fiskarna reagerar negativt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

molam
0

#3 Njae, Djuraffärer vet väldigt sällan vad man ska göra om man inte har tur att träffa på nån som själv äger en hel drös med Akvarium och älskar dem akvatiska världen.

MEn TS jag håller med ovanstående, kommer vara lättare att lista ut vad problemet är om du kan ta en bild och visa =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

PeG
0

Hur beter sig fiskarna i övrig? Min första gissning hade varit ammoniak och i sådana fall är det vattenbyten som gäller. Ser ögonen normala ut utöver att de är röda? Sticker de ut? I sådana fall titta på popeye disease.

Lussan20
0

Jag pratade med Kolmårdens expedit,  (i djurparken ,bor där)men de vet säkert inte lika mycket som privat ägare med akvarium.

PeG
3

Det är svårt att säga hur mycket olika butiker eller personer på internet faktiskt vet. Enda sättet att komma fram till det är att när informationen kommer från en person som man inte vet har lång erfarenhet och vill hjälpa till är att kontrollera påståendet med andra källor/personer. I det här fallet är det svårt att ge säker information eftersom symptombeskrivningen kan bero på flera olika saker. Det betyder också att det är för tidigt för att medicinera eftersom de olika möjliga förklaringarna behandlas på olika sätt. Vattenbyten är dock alltid bra.

Lussan20
0

Många föreståndare i djuraffärer har 20 års erfarenhet och kunskap. De går ofta kurser om olika foder, djuren, tex fåglar och deras skötsel. De kanske inte kan lika mycket som en akvariehandlare eller på djurparken, men många års erfarenhet har de. Många är djurskötare i botten.

molam
0

#11 Ja dom måste gå kurser, men ett Djuraffärerna är bara inne på att sälja sälsa sälja, samt att har dom inte intresse för fiskarna så suger dom inte in kurserna dom går ang akvaristik, dom kanske istället har intresse för gnagarna, å då suger dom bara ni kursinfon gällande gnagarna. Man tipsar inte om att "Prata med djuraffären" får det är så sällan det faktiskt blir rätt.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

PeG
3

Oavsett vilka kunskaper en person har så räcker inte beskrivningen ”röda ögon” för att ställa en korrekt diagnos. Om en butik försöker sälja läkemedel på den beskrivningen så handlar det om försäljning och inte att de vet vd problemet är. Visst finns det butikspersonal som är väldigt kunniga och oftare på specialbutiker än hos de stora kedjorna. Akvarielagret, Nols mfl är exempel på butiker som förmodligen väldigt få skulle hävd är okunniga. Samtidigt är det många som precis i en av de andra trådarna har en gibbiceps i ett 120 liters akvarium eftersom det är en så bra algätare/mal, en liten söt Påfågelciklid i ett 75 liters akvarium eller något annat.