Alginvasion!
Hej
Behöver hjälp med mitt akvarium här innan jag blir tokig. Det är ett 180 L juwel rio, med original filter och belysning ( 2x juwel lysrör på 30 w tror jag som jag inte vet åldern på). Vanlig blästringsand på botten.
Har 4 fjärilsciklider, 1 corydoras, 2 Ancistrus och en del posthornssnäckor. Fiskarna mår bra, men växterna växer ganska dåligt.
Så till problemet: alger.
Har testat: mörkläggning i två dagar. Frekventa vattenbyten och ingen växtgödning för att hålla nere näringsnivåerna. Algätande invånare.
Har haft trådalger som kommit i omgångar, någon brun/röd alg som säger sig på växterna, samt cyanobakterier? Se bilder…
Snälla lite tankar och ideer på vad jag kan prova för att bli av med dem.
Matilda
Hur etablerat är akvariet? Generellt gäller snabbväxande växter, växtnäring för att gynna växterna ( inte kväve ). Lysrör åldras så om de är gamla så sjunker kvaliteten även om det fortfarande blir ljust vilket gynnar alger. Hur länge har du ljust per dag? För växterna räcker det med kanske 8 timmar. Längre tid gynnar alger även om det förstås är snyggare med ett tänt akvarium.
Akvariet är 7 månader gammalt. Har bara tänt ca 6 timmar per dag just för att hålla nere algtillväxten.
Ser ut som om du har ganska lite växter i karet. Växter är jättebra för att hämma algtillväxten. Du kanske kan ha nån mindre algätande mal, räkor eller snäckor i karet också ?