Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1004 ggr
Alina_March
0

Döda fiskar

Igår bytte jag ca 60-70% av vattnet i ett akvarium och allt gick bra. Möblerade även om med lite fiskar för detta akvarium hade blivit lite som ett temporärt hem tills jag fått igång de 4e som jag tänkte ha bara guppysar i. Men nu imorse så hittade jag en stackars guppyhona död och en Neontetra halvt uppäten, den hade inga inälvor eller ögon. Vilken fisk av dessa tror ni kan vara den skyldige: finns ett gäng neontetror, 4 guppysar (OBS!!dom är där temporärt),ett par Dvärggurami och en Kampfisk (som aldrig visat något intresse av någon av dom andra fiskarna, han är så snäll. Så snälla låt bli att kommentera om detta att han bor med andra fiskar för jag vet att folk tycker att detta är ett nej)

Draken
1

Förmodligen har fiskarna dött och de andra har börjat äta på dem. de allra flesta fiskar är kannibaler.

Det du måste komma underfund om är, HUR de har dött.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

PeG
2

Av de fiskar som du har är det sannolikt bara kampfisken som skulle kunna få för sig att slå ihjäl sitt sällskap. Om han är snäll så är det sannolikt som Rovfisk säger dvs att de dött av någon annan anledning och sedan blivit ätna. Eftersom det var i anslutning till vattenbyte och ommöblering finns sannolikt ett samband med detta. Någon ny inredning? Nedbrytningsprodukter som frigjordes i samband med omflyttning eller något annat. Vad är dina vattenvärden?

molam
1

DEt är mycket fiskar, är karet litet så är det antagligen trängsel dom har dött av, annars så räkna inte bort kampfisken helt, särskillt inte om en Neontetra var klippt.
Däremot, så i ett så stort vattebyte blir det lätt nitritspik eller liknande.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lojs
1

Jag är lite inne på Molams linje, att det kanske var något med vattenbytet som påverkade. Jag hade haft det i minnet och hållt koll vid nästa vattenbyte.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Alina_March
0

Jag är 100%säker på att de inte är Kampisen har haft honom så länge ni att ja känner honom så bra. Alla vattenvården är bra och jo ja vet att de e ganska mycket fisk men som sagt är det bara tillfälligt :(

Denna kommentar har tagits bort.
PeG
1

Min gissning är som några andras en nitritspik orsakad av relativt hög biologisk belastning i kombination med ett större vattenbyte. Om du rengjorde filtret så ökar sannolikheten för detta som förklaring. Alternativet är att det hade bildats någon onyttig nedbrytningsprodukt som frigjordes när du flyttade runt inredning mm.

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
0

Har du kollat vattenvärdena med stickor eller dropptest ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Alina_March
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 jag möblerade bara om med fiskarna i karet, de var två som fick flytta till sovrumskaret inga grejer har jag flyttat på. Satte dock dit en natursten som jag tyckte var fin. Den hade jag dock tvättat och kokat ordentligt :/ Jag har som regel att aldrig göra större vatten byten och tvätta filtret samtidigt då ja i början läste att detta inte är bra alls :( #8 Dom som man doppar i vattnet, så stickor då. Visst? Finns det bättre tester att använda så tipsa gärna :) Nu till nästa: imorse var en av mima Vlack Mollys i sovrumskaret död han var helt okej igår men nu … Försöker få med bild

Draken
0

#10 För att få rätt värde, så bör man kolla med dropptest. Antigen köper du det själv i butiken, eller så tar du med vatten och ber butikspersonalen kolla värdena åt dig. De flesta butiker gör detta kostnadsfritt.

Med tanke på de oförklarliga dödsfallen du har haft, så skulle det inte förvåna mig om du har nitrit i karet, trots att stickorna visar negativt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Alina_March
0

Får ta och fixa hem såna test då, för jag bor ute på en ö och till närmaste zoobutik tar det över 1h med bil å 35min med båt :(

Cecilia.S
0

Håller med om att dropptester alltid är att föredra, stickor är inte pålitliga och kan ofta visa helt tokiga och felaktiga resultat. Det är synd att du har så långt till närmaste zoobutik men med tanke på ändamålet så är det värt det. Även om det nästan alltid finns dropptester i lager så bör du ändå kanske ringa in och fråga innan du åker, så att du inte kommer fram och så visar det sig att det inte finns de dropptester som du vill ha… och så har du åkt i onödan 🙂 

Ett tips är att kolla efter både pH och NO3 test när du ändå är iväg. Båda två är bra att ha hemma när man har akvarium!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
0

Det brukar gå att köpa online vilket kanske skulle spara dig restid.

Alina_March
0

Tack allihop för hjälpen, ska som tur i helgen in till stan så vi får se då vad jag hittar :) Inga fler dödsfall nu så det är ju tur :)