Vad går tillsammans med kampfisk?
Hej! Jag har nyligen införskaffat ett 90 liters kar som jag tänkt flytta min Kampfisk hane till, så han får lite mer plats att simma på. Men det är mycket akvarium för en fisk, så jag undrar vilka fiskar kan man ha tillsammans med en Kampfisk? Han är väldigt fredlig mot Kuhlii ålarna på bottnen, och gillar att simma runt över deras huvuden när de mumsar på en foder tablett.
Jo jag har hört att man oftast har Kampfisk ensamma. Har även hört att Kampfisk är en "individ-fisk", att vissa är aggressiva och andra är lugna. Min verkar väldigt fredlig, och så länge de övriga fiskarna inte har långa fenor eller starka färger så kan det fungera. Eller har jag kanske fått det om bakfoten?
Det finns individer som kan fungera med någon annan fisk ja. Det kan också fungera ett tag och sen blir det pannkaka av det. Det är ju svårt att veta hur det ska bli och jag hade inte vågat chansa.
Jag har utöver det som redan står här hört att det är bättre att presentera kampfisken efter du haft i de andra fiskarna i akvariet i några dagar. Så han inte känner att någon inkräktar på hans ställe liksom.
Som skrivet tidigare. Det kan fungera bra, men det kan också gå åt skogen. Jag har kampfiskhonor tillsammans med andra fisskar, men jag skulle inte våga chansa på att ha en hane tillsammans med andra.
Dessutom har de fiskar som ovanstående håller tillsammans olika kriterier för hur de vill leva.
De trivs alltså inte i samma förhållande. Det kanske man borde tänka på också innan man väljer att chansa 🤓
Det absolut bästa är att om man vill ha Kampfisk så ha det och hoppa över andra fiskar i samma kar. Vill man ha flera arter i ett kar hoppa över Kampfisk. Enklast och bäst.
*
Har min crowntail-hane med dåligt färgade Körsbärsräkor och Endlers. Funkar bra. Det är individuellt.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat