De allra flesta arter av tetror är stimfiskar och bör gå i en grupp om minst 10 individer, sedan så beror det helt på vilken art av tetra du vill ha.
Att säga tetra är ungefär som att säga fågel, säger inget alls om hur stor den blir eller hur dess beteende är. 😎
Kulhii gör sig även de sig bäst i en större grupp om minst 10 st. 🙂
Med detta i åtanke så blir det rätt mycket belastning på akvariet. 😎
Tänkte ca 10 stycken Kardinaltetra. Har läst att kulhii funkar om du har 3-4 stycken också? Sålänge dom inte är ensamma.
#3 Det funkar med 3-4 st kulhii ja, men de blir mer aktiva fall de är fler. 👍
I övrigt så låter det som att det borde fungera. 🙂
Jag har två honor kampfiskar och några guppisar de funkar jättebra. Än så länge har jag inte haft problem med de.
Tänkte annars om man kör 10guppys, 5 räkor, 10 Kardinaltetra och 3 stycken Dvärggurami? Funkar den ihop?
Det borde inte vara några problem.
Gurami kan jag inte svara för (men Raichu är duktig på det) de andra bör inte vara något problem :)
#7 enda problemet jag ser där är att Räkorna (beroende på sort) kan slinka in i käften på guramin eller kardinalerna, och räklingar finns ju inte på kartan =)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Guramierna är det minsta problemet utöver att de är väldigt känsliga.
Där skulle faktiskt honungs guramin vara ett bättre alternativ.
#10 Räklingar kan det visst bli med rätt inredning. 😎
Kakaduaciklid då? Och 6-7 platys?
Kakaduaciklid och platt funkar. Men ett och annat platyyngel kommer gå åt
#12 Vilka Gurami arter har du prövat med räkor, hur har inredningen varit och hur stort har akvariet varit? 😎
Det finns ett stort antal Gurami arter, allt ifrån Parasphaerichthys linneatus som blir 1½ strax under 2 cm till jätte guramin som kan nå en storlek av 80 cm.
Att säga Gurami är ungefär som att säga fågel, det finns så många olika arter som har så olika levnadssätt och storlek. 😉
1 cm fisk per liter vatten är ingen regel utan en gammal myt från 60-talet eller tidigare . Den har ingenting med verkligheten att göra.
#16 Ja, Apistogrammor är som regel harem lekare (inte ruvare) men Apistogramma honor är även väldigt bitchiga mot varandra så i TS läge så är det bättre med 1+1 annars är risken stor att ena honan mobbar ärslet ur andra.
Okej tack för svaren, då blir det troligen en hane och en hona😊
Akvariumet ser jättefint ut :)
#18, 200 liter, 10 Räkor (Tror det var gula dvärgräkor) 6 dvärgar (Par, honung, röd och blå) Samt ett stim med otto ^^
375 liter blandad kompott, Mosaik, blå, Guld, Paradis (Röd Macropod) och pärlemor både tillsammans och i olika svängar =) då hade jag Sakura ca 40 stycken, då jag även hade fått yngel ^^
Alla räkor försvann putsväck i båda karen tyvärr- v-v
Var väldigt förtjust i Gurami en sväng på 2000 talet tänkte jag säga xD kom på att 2000 fortfarande varar, men 2006-2009 Kanske? och hade endast Gurami genom denna tiden, Gurami, räkor otto och Ancistrus =)
Men det var även därför jag skrev "Beroende på sort" =) då jag är rätt säker på att en amano klarar sig från dom flesta Gurami, till skillnad från sakura som blev mat åt mina större Gurami, och gula dvärgar som blev mat åt mina mindre Gurami =)
Men vet inte riktigt var gränsen går på en räka som är stor nog, då jag även tror att det är väldigt individuellt =) så därför vill jag inte tala varmt för att ha Gurami och räkor tillsammans =)
Väldig fin
#26 Du har fortfarande inte berättat något om hur inredningen var.
Att dina neocardina gick åt i 375l är inte så förvånande, men hade du haft rätt inredning i 200l så hade det gått strålande. 😎
Sedan så hade det nog varit bra att köra på typ 25-30 neocardina som start till dvärg och honungs guramierna. 👍
Rätt inredning är ställen dit räkorna kommer men inte guramierna, annars så går det lätt som du fick erfara. Speciellt fall man inte matar tillräckligt så att guramierna är mätta. 😎
#28 a men just det missade jag mitt i allt xD
MAssa växter, som aldrig riktigt växte till sig (Otur med växter i mina kar) då som höll sig låga, men breddade ut sig istället, sköt skott åt höger och vänster, en hel drös ned malgrottor och rötter, redmoore samt små stengrottor här och var, En del mossa hängande/liggande på rötterna, samt massa flytväxer iom att det var Gurami, artakvarium, med massor av olika guramisorter.
Såklart i båda karen.
HAde väl även en och annan hög valle sporadiskt utplacerad i karet för att räkorna skulle kunna klättra lite på höjden =)
#29 Då tycker jag att det är lite underligt att de inte klarade sig, iaf i 200l karet tycker jag att det var lite underligt.
Samtidigt så kan det ju vara så att du började med för få räkor.
#30 så kan det ju vara =) men då äter ändå Guramin räkor, men som sagt tidigare, tror dom är lite som Kampfiskar, dvs väldigt individuella, Vissa kanske inte äter räkor, sen vissa få kanske äter räkor, eller tvärtom, att det är dom få som inte äter räkor =)
#31 Friska och vuxna neocardina äter de nog inte, men då dina var så få så kanske de inte vågade sig ut och svalt ihjäl för att sedan bli uppätna.
Hade de varit fler så hade de nog blivit modigare.