Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1133 ggr
Alina_March
0

Börjar bli orolig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom som sett min fundering om sjuk kampis hona vet att hon visade streddränder och hade magrat av. Hennes stjärtfena var inte lika vacker som då hon flyttade in, hon har den liksom "hopfälld". Nå nu imorse då jag tände akvariet och matade fiskarna så la jag märke till att en av mina plattysar också har samma problem med avmagring och hopfälld stjärt. Bör jag bli orolig att ja har nån sjukdom som tänker börja härja fritt i mitt akvarie?! Hjälp mig Ursäkta för dålig bild men jag skyndade mig att ta bort individen i fråga så fort som möjligt.

Draken
5

Fenklibb ser det ut att kunna vara, men vet inte om de magrar av pga det. Tror det kan vara kombinationen i ditt kar som är boven här, du har alldeles för mycket olika fiskar som absolut inte passar ihop och är för stora för ditt kar.

Innan du har hittat fiskkombon som fungerar, så kommer du ha problem med sjukdom, stress och dylikt. Visst man kan medicinera, men det kommer bara hjälpa för stunden. Problemet kommer att kvarstå.

Jag vet att jag uttrycker mig ganska hårt nu, men jag tänker på både fiskarna och på dig. Det blir onödigt dyrt för dig att behöva hålla på med medicinering i tid och otid, fiskarna kommer blir sjuka eller dö, och du köper nya …Det kostar massa pengar som du kanske slipper lägga ut om du hittar rätt balans i ditt kar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Alina_March
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vänta nu, hur kan du veta vad jag har i mitt kar eller hur stort det är? Jag har aldrig satt ut här vad som finns det. Men jag uppskattar verkligen tipset du gav om att inte medicinera utan hitta balansen :) I mitt kar finns det nog bara än så länge småa fiskar så som Guppy, Platy, Black molly, kampis honor & ancistrusar (stavade jag de där rätt nu?) Sen har jag två kar här hemma och funderar på att skaffa ett tredje :) Men finns det båt jag kan göra ifall det är fenklibb och hur stor är risken att det sprider sig på mina andra fiskar?

Lillyrod
0

Jag ser att du har prydnader i ditt kar. Sådana saker kan läcka ut ämnen som är giftiga för fiskarna även om de säljs som akvarieprydnader.

Jag skulle plocka ut dem och sen in med massor av växter så fiskarna kan hitta en lugn hörna när de känner för det. Som det ser ut nu kan de inte gömma sig någonstans om de skulle vilja det. 

Sjukdomar kan komma ur sådana situationer också och det är lättare att göra något åt än att medicinera på måfå : )

Draken
1

Du skrev bl.a i en annan tråd att du hade köpt 2 nya slöjstjärtar, du har Molly,Platy,Guppy, Ancistrus och kampfiskar ? Alldeles för mycket fisk med olika behov, hoppas bara att inte alla dessa trängs i akvariumet du visar på bilden

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Alina_March
0

Just de, glömde säga att akvariet på bilden som i misstag kom med är det lilla akvariet som kampis hanen bor i och där har vi inga problem med sjukdomar.

Lillyrod
0

Bild på ditt andra kar också då?

färgfest
0

För att kunna hjälpa dig behöver vi veta mer om akvariet som har problemen. :)

PeG
1

Ett ganska enkelt exempel är att titta på vilka temperaturer de tycker om. Slöjstjärt 18-25 grader enligt zoopet men andra källor ger ner mot 12 grader som en ok temperatur. Jämför med Molly som vill ha 26-28 grader.

Rafflan
1

Är det fenklibb går det inte över av sig själv men måste behandlas, för att det inte ska komma tillbaka måste du dock får ordning i akvarierna.

Du skriver att du har 2 akvarium, och funderar på att skaffa ett 3:dje, berätta vilka fiskar du har i dina 2 kar och hur stora karen är kan säker folk här hjälpa dig med hur du ska placera fiskarna på bästa sätt och hur stort ditt 3:dje kar behöver vara :)