Skadad corydoras!
Hejsan!
En av mina panda-pansarmalar har fått ett sår på ena sidan och man kan se att det är lite rött innanför :( Troligtvis är skadan gjord av en av mina ciklider eftersom att jag har sett dem försöka nafsa och jaga pansarmalarna varje gång de kommer nära deras lilla revir. Har ganska glest med växter just nu så pansarmalarna har inte så många gömställen. Kan man behandla corydoras med ektozon? För har läst att de ska vara mycket känsliga för salt? Är det riskabelt om man bara väntar och låter det läka av sig självt?
Min andra panda-pansarmal ser lite konstig ut, som att den har små vita rivsår på kroppen, vad är detta?
Tacksam för svar!
Det har också hänt med en av mina corysar, tror den skrapat sig mot en rot eller liknande… Jag gjorde vattenbyten med jämna mellanrum för att vattnet skulle vara rent, det läkte på en och en halv vecka om jag minns rätt vilket jag blev förvånad över då såret var relativt stort. Så jag skulle inte börja behandla utan bara hålla vattnet rent och såklart se till att det inte händer igen.
Ska jag göra, tack så mycket!
Har du sand som bottenmaterial? Corydoras har känsligt skinn för de har inga fjäll som andra fiskar har. De behöver fin sand på botten för att må bra.
Kolla över så inga stenar eller rötter har vassa kanter så det är där de skadat sig.
Sand är ett måste om man skall ha corydoras, precis som står skrivet i #3
har du redan sand i akvariumet så kolla så du inte har några vassa rotdelar eller annan inredning som kan vara vass/ha vassa kanter. Har du lavasten eller draksten i karet, så kan de ha lite vassa kanter som fiskarna kan skada sig på.
Jag har dessvärre ingen sand som bottenmaterial, men gruset jag har har inga vassa kanter vad jag kan se… :( Jag har inga lavastenar eller drakstenar, men rötter och de ser inte ut att ha några vassa kanter. Tack för hjälpen
Vill du behålla Pandorna, så måste du nog tyvärr byta bottenmaterial. Deras känselspröt tar skada av gruset, och som skrivet tidigare, de har inga skyddande fjäll, så det är lätt hänt att de blir skadade :(
Åhh okejj, vad dumt att jag inte visste om detta innan! :( Tack för hjälpen!