Vad kan detta vara?
Som frågan lyder. Vad kan det vara som ligger på bladen på växten? Små vitgula sträck. Fanns inte där igår. I akvariet finns 5 plattyyngel och runt 20 st juvenila Körsbärsräkor. Ligger bara på denna växten och på ett blad på en annan växt. Det kanske bara är skit men har som sagt inte sett det innan. Gjorde rent akvariet igår så har kommit sen igårkväll.
Min första tanke är snäckor. De kommer gärna fram sent på kvällen och under natten, äter skit och andra rester som finns i akvariet. Om du då städade ur karet ordentligt igårkväll, så fanns det kanske inte så mycket kvar för dom att äta - och då gav de sig på växterna istället. Är akvariet relativt nystartat? 🙂
För övrigt ser det ut som att du har trådalger på växten.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Levande? Rör det sig eller är det något dött? Alltså inga döda djur utan material.
Det har varit igång i 3 månader nu så inte nytt direkt. Har små sniglar men det har funnits länge. Har inte sett det tidigare. Vet att där är trådalger. Ska ha i några siameser så fort räkorna blir lite större o hoppas dom kan ta algerna.. Det rör sig inte. Trodde först det va nån ”mask” men det rör ju som sagt inte sig…
Hm… Ja om det ser ut som att det ligger någonting på bladen och att det inte bara är små hål, så skulle jag nog också vilja ha svar på de frågor som Lillyrod har ställt 🤔
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
För ett akvarium är inte 3 månader särskilt mycket. Det är fortfarande i uppstart så att säga.
Är det något dött så är det ju växten. För lite näring? Ljus? Jättesvårt att säga.
Det ligger ovan på bladytan. Inte växten som är skadad el så…
Kan det vara smuts som fastnar i trådalgerna då? I och med att du gjorde vattenbyte igårkväll så rördes smutsen runt.
Om det inte är levande och rör på sig, så är min bästa gissning att det antigen är avföring från någon mindre fisk eller att det är mat (räksticks) som ligger på bladen som inte har blivit uppätna.