Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 752 ggr
VästkustSnäcka
0

Bästa snäckan?

Jag vill ha en eller två snäckor till mitt 30l där det enbart ska gå en Kampfisk

Så vilken snäcka bör jag ha? Vill inte ha en som förökar sig särskilt lätt. 

Eller är räkor bättre förutsatt att dem inte blir fiskmat?

Lojs
0

Det är lite känsligt med snäckor ihop med Kampfisk, vissa kampfiskar käkar dem eller deras antenner. Bästa städarsnäckan är någon form av neritina skulle jag säga, i alla fall om det är för att hålla alger borta. De lägger dock små vita ägg (som bara kläcks i bräckvatten) som i alla fall jag stör mig på. 

Det är svårt med alger ihop med Kampfisk, eftersom både räkor och snäckor ligger i riskzonen för att käkas upp. Jag hade nog valt att försöka förebygga alger istället, genom att ha lagom med ljustimmar, absolut inget solljus mot karet och massor av växter. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

VästkustSnäcka
0

#1   Hm, jag skulle kunna testa en snäcka och ev flytta över den i 100l karet ifall den blir mobbad av kampisen 

Tyvärr står 30l på skrivbordet bredvid ett fönster. Men skulle det funka o sätta bakgrund på sidan som vätter mot fönstret som skydd mot solljuset? Tänker även ösa på med växter så det hämnar förhoppningsvis alger med

Lojs
1

Jag har dålig erfarenhet av att ha kar nära  fönster, hade både snäckor och räkor, men algerna tog över totalt. Det är ju svårt när ljuset kommer uppifrån, det är svårt att skärma av. Men hade jag testat så hade jag nog haft skydd både för baksidan och sidorna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
1

Neritinasnäckorna är de bästa att ha med Kampfisk, om man inte stör sig på äggen som de lägger överallt ;)

Men håller med ovanstående ang. alger. Jag skulle ha täckt för både bak och sidorutorna, för säkerhets skull, massor med växter och hoppas på det bästa ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis