Vattenvolym efter att gruset kommit i?
Hej!
Har någon koll på hur mycket vattenvolym som försvinner när väl gruset lagts i akvariet…?

Det beror ju helt på hur mycket grus en lägger i. Det lättaste är väl att se ungefär hur många cm det är och dra av det och räkna ut volymen. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
All inredning tar ju plats för vattnet. Grus, stenar, rötter, växter tar allihop utrymme ju : )
Jag säger som tidigare talare… Det är svårt att veta exakt då det beror på hur mycket grus du har i. Sen tar ju även all annan inredning en del plats 🙂
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Mät från gruskanten och upp till karets övre kanter (långsida/kortsida). Lägg in i akvariekalkylatorn så kanske du får en hint om hur mycket det är kvar.
Sedan precis som övriga nämnt, inredning tar plats. T.ex. sten, rötter eller vad det nu kan vara.
Tack alla för era svar och goda råd! 🙂
Jag tyckte väl att nicket var bekant 😃 Välkommen tillbaka!
Jag skulle välja ett 54-liters istället. Du får så många fler fiskar att välja på då. Ett 20 liters är det i stort sett bara räkor du kan ha i. Ett på 54 liter är ändå lättskött och man kan fixa vattenbyten med kanna. Det gör jag 🙂
Jag har för mej att jordbruksverket säger 40 liter som minsta tillåtna när det gäller fiskar.
Välkommen tillbaka :D
#6 & #8 Tack Tack 🙂
#7 Jag kan tyvärr inte ha större akvarium pga. min ryggskada. Avvecklade 65 L karet eftersom jag fick svårt att genomföra vattenbytena på ett bra och ryggvänligt sätt… 😕. I 20L tänkte jag ha räkor och Posthornssnäckor.
Lillyrod du skrev att du använde en kanna vid vattenbyte, kan du beskriva mer?
Jag använder en liten vit kanna att tömma med. Den rymmer ca 1 liter och tack vare att den är vit ser jag om det kommer med någon som ska vara kvar i karet 😃. Det blir några steg fram och tillbaks till diskhon men motion är ju nyttigt. Jag ska inte heller bära tungt så det passar mej med de mindre karen.
Sen fyller jag på med en något större kanna och då häller jag på något så att inte sanden virvlar upp. Exempelvis pumpen eller en sten. Jag tycker det är smidigt och det blir inte så många kannor som man kan tro.
Det underlättar om man håller en handduk under kannan när man tömmer så blir det inte så blött på golvet 😉
Det kommer också att bero på vilket bottenmaterial du använder. Ett grovkornigt material kommer att ha mer vatten i sig än ett finkornigt. Det skiljer sig ganska mycket. Varför vill du veta?
#11 Tack för info och bild! Det kan ju vara en lösning för mig som inte heller får bära tungt. Använde slamhävert, hink och sedan vattenkanna vid delvattenbytena tidigare och det blev för tungt och tyvärr en del påfrestande vridmoment som jag vill undvika.
#12 Sant. Så långt har jag inte tänkt! Eftersom jag planerar att skaffa ett mindre kar ville jag veta detta för att lättare kunna bestämma vilken literstorlek jag ska satsa på. Låt säga att man tappar 3 liter pga. grus, inredning etc. då blir det rätt avgörande om man utgår från ett 20 L akvarium… Så tänkte jag 🙂
Samtidigt kan ju ingen simma där sanden är så det spelar ingen roll hur mycket vatten den suger upp. En bättre fråga är väl hur mycket plats det finns kvar. Därför jag säger 54 liters kar. Där har du iallafall mellan 40-50 liter kvar efter inredning : )
#14 Nej, det är sant. Men om grovkornig sand tar mer vatten från totalvolymen så påverkar ju det vad som blir kvar av vattenmängden och det var ju det jag undrade 🙂
jag använder slang när jag både tömmer och fyller. Väldigt smidigt och bra. Slipper lyfta alls. har både rygg och axelskador (pga jobbet) men har flera stora akvarium igång ;)
#16 Låter hoppfullt att höra att fler löser vattenbyten trots skador.
Får se vilken storlek det blir på karet sedan. Är bra sugen på ett Nano i alla fall…